سخنرانی دکتر هادوی در اختتامیه جشنواره تئاتر دانشجویی رفسنجان با موضوع هنر مقدس

  • شناسه خبر: 6372
سخنرانی دکتر هادوی در اختتامیه جشنواره تئاتر دانشجویی رفسنجان با موضوع هنر مقدس

دکتر هادوی معاون فرهنگی دانشگاه ولی عصر (عج) در اختتامیه جشنواره تئاتر دانشجویی رفسنجان با موضوع هنر مقدس به ایراد سخنرانی پرداختند . خانه خشتی اقدام به انتشار متن این سخنرانی پرداخت. ایشان در ابتدا گفتند تئاتر هنر اندیشه است اما آیا هنر اندیشه ای مقدس است . درادامه در توضیح این مطلب افزودند دریک […]

خانه » آخرین اخبار » سخنرانی دکتر هادوی در اختتامیه جشنواره تئاتر دانشجویی رفسنجان با موضوع هنر مقدس

دکتر هادوی معاون فرهنگی دانشگاه ولی عصر (عج) در اختتامیه جشنواره تئاتر دانشجویی رفسنجان با موضوع هنر مقدس به ایراد سخنرانی پرداختند . خانه خشتی اقدام به انتشار متن این سخنرانی پرداخت.
ایشان در ابتدا گفتند تئاتر هنر اندیشه است اما آیا هنر اندیشه ای مقدس است . درادامه در توضیح این مطلب افزودند دریک سرنگ میتوان زهر ریخت و یا نوش دارو ، آیا سرنگ به خودی خود قداست دارد یا محتوای او مقدس است وی درادامه از حاضرین سوال کرد تئاترهایی که شما کار میکنید مقدس هستند ، زهر هستند یا موج دارو ؟ چقدر ما به این موضوع فکر کرده ایم ویا فقط درفکر شکلیم نه محتوا ! این که چگونه فن بیان داشته باشیم اینکه چگونه رعایت فواصل کنیم ؟
هادوی درادامه با ابزاری داشتن تئاتر توضیح داد : ابزار قداست ندارد . به محتوا بیندیشیم ، اگر تئاتر هنر اندیشیدن است ، چه اندیشه ای را تزریق می کنید . عزیزان توجه فرمایید تئاتر موضوعیت ندارد طریقیت دارد . ابزار است هدف نیست . وی با هشدار به کسانی که به تئاتر به چشم هدف نگاه می کنند گفت : اگر دربین ما کسانی هستند که به تئاتر به چشم هدف نگاه می کنند با خسته اند . من این بلیه را می بینم برخی از افراد حاضرند به هر قیمتی به این خواسته خود برسند . می گوید : من حاضرم هر کاری را انجام دهم که تئاتر بازی کنم !
ایشان با مخاطب قرار دادن کسانی به تئاتر به چشم هدف نگاه می کنند . گفت : حاضرم همه چیز را بدهیم که تئاتر بازی کنیم بگویید حاضریم همه چیز مان را بدهیم که تئاتر خوب بازی کنیم .معاون فرهنگی دانشگاه ولی عصر با اشاره به این موضوع که جای تامل دارد که چه تئاتری خوب است . افزود : ایا تئاتر در خدمت دین و ارمان های بشری قرار گرفته است و یا آلوده به شهوات و غضب شده است .
دکتر هادوی روی سخنش را به سمت سینمای هالیوود برد و گفت : عصاره سینمای هالیوود سه چیز است . تکنیک و شکل بسیار قوی ، شهوت و غضب (خشونت) . آیا می شود این هنر ارا قدسی دانست و براش سجده کرد ؟(نه) کسانی که سینمای هالیوود را بنیان نهادند و راهبری می کنند لحظه به لحظه به عرش شیطانی می روند و بوسه به دستان ابلیس می زنند و فرود می آیند . یک مخلوق ، محصول هنری تحویل جامعه بشری به سمت فساد می رود ! آیا این هنر قدیست و این هنر مندان با ان شکل قبیحشان ستودنی هستند .
ایشان درادامه با طرح این سوال که محصولات ما ملائکیست و یا شیطانی افزود : فرض بر این است که بازیگر مسلمان تئاتر در جامعه دینی باید در اندیشه باشد که من هم به عرش رحمانی بروم وبه جای دیالوگ با ابلیس با ملائک به گفت و گو بنشینیم .
هادوی در ادامه به یکی از اسیب ها اشاره و گفت : فارغ از تکنیک محتوا چه داریم ؟ یک آسیب بزرگی بزرگی که در جامعه هنری است می گویند : اگر در این محتوایات بخواهیم قلم فرسایی کنیم دستمان خالی و تنگ است .
وی پاسخ این افراد را اینگونه بیان کرد : مطالعه نکرده ایم ، زحمت نکشیده ایم ، خبر نداریم که مطالب فراوان است شیطان از ابزار هنر استفاده می کند . آیا خداوند و مخلوقات الهی اینقدر زیبایی ندارد که محصولات شیطانی خلق کنیم . ما جامعه خود را کوتوله نکنیم . می گویند : فروش ندارد محصول ما ! نتوانسته اند از ابزار خوب استفاده کنند  می گویند فروش ندارد مگر مختارنامه مخاطب نداشت ، مگو سریال یوسف پیامبر با کاستی هایی که داشت مخاطب نداشت ؟ ولی محصولاتی داریم دراوج کمال ظاهر ولی محتوا هیچ بلکه زهرآلود ست.
یشان در ادامه گفتند : آیا ما افسار شیطان گردن داشته ایم و پیش او زانو زده ایم و یا عبد خود بوده ایم و محصولات الهی به خلق خدا تحویل داده ایم . تئاتر غیر از تعلیم و اندیشه ورزی هنری دارد ؟ چرا در محصولات انبیاء در ظرف تئاتر ریخته نشده است ؟
معاون فرهنگی دانشگاه ولی عصر با ذکر مثالی اینگونه توضیح داده اند : به دوستانی گفتم ۱۴ موسیقی برای اهل بیت بسازید گفتند فروش ندارد جامعه در پی چیز دیگری است .
دکتر هادوی در پاسخ این طرز فکر چنین بیان داشته اند : گفتند خود ما جامعه را کوتوله نگه داشته ایم . شیطان هم تعظیم می دهد ، خدا هم تعظیم می دهد ما مسیر شیطان را تبعیت میکنیم ؟ ! افسار شیطان برگردن ما و ما هم این افسار را برگردن دیگری بیندازیم ؟! در باتلاق فرو رویم و دیگران را هم به همراه خود ببریم ؟! چه کسی می گوید : خدا مشتری ندارد ؟ فطرت ها گویا و درپی توحید است .
ایشان درادامه نیز نقدی به دانشکده های هنر زده اند و گفتند : سال ۱۹۹۹ دو واحد دردانشکده هنر دانشگاه  UCNAدر ایالت لسانجلس تدریس می شود با نام آوین شناسی دانشگاه هنر ما این را باور ندارد . گفتمان نوعی در عرصه مستند سازی خلق شده است . ما برسر آخور غرب بنشینیم به چه قیمتی ؟ عزیز من جامعه کوتوله می ماند اگر ما کوتوله بمانیم .
هادوی درتکمیل این موضوع مثال آن شخصی را زد که کارش فاضلاب بوده و از بازار عطر فروشان عبور می کرده و از بوی عطر غش کرده است و افزود نباید ما به به این سمت برویم
وی با طرح این سوال که چرا باید امسال در سینمای ما چند فیلم با موضوع خیانت زوجین به هم بالا برود توضیح داد : وقتی که تئاتر بازی می کنیم تئوریسین جامعه هستیم یعنی اندیشه مابه جامعه تزریق می شود آیا نمایشنامه نویس و بازیگران جامعه را فهم می کنند تئوری جامعه را می دهند یا تئوری خودشان را به جامعه تزریق می کنند ؟ اگر لنزی بر چشم نمایش نامه نویس هست لنز فاسدی باشد فساد تحویل می دهد به این دلیل که اصلا جامعه را اینگونه می بیند . قرآن می گوید : پیامبر بگو همه بر اساس شاکلشان رفتار می کنند . هادوی اینگونه ادامه داد تئاتر خالی از ارزش نیست ، آن کی که می گوید : تئاتر خالی از از ارزش است خودش دارد ارزشهای خودش را می گوید . این دروغ محض است تئاتر قومی می شود همان سان که شیطانی می شود . اگر نویسندگان ما نفسشان برده شیطان نباشد درهمه جا خدا را می بیند .
ایشان صحبت خود را اینگونه به پایان برده اند : به زینب کبری (س) گفتند چه دیدی گفتند زیبایی . یک بشر زینب کبری (س) بر دیده دارد یک لنز هم ابن زیاد که جز خونریزی هیچ چیز ندیده است . زینب کبری (س) از آن صحنه جز بندگی خدا ندیده است . ابن زیاد هم جز قتل و خونریزی . چه لنزی دست هنرمندان ما است بیندیشیم …

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان