یادداشت دریافتی

سر بی کلاه فرزندان بازنشستگان صنعت مس

  • شناسه خبر: 62971
سر بی کلاه فرزندان بازنشستگان صنعت مس

آیا به خاطر دارید زمانی را که با هزاران وعده و وعید و با حداقل حقوق و مزایای ممکن پدرانمان را بازنشسته کردید و قول دادید حداقل یکی از فرزندشان را استخدام خواهید کرد؟

خانه » آخرین اخبار » سر بی کلاه فرزندان بازنشستگان صنعت مس

به گزارش “خانه خشتی“، یادداشتی که در ادامه می خوانید، توسط یکی از مخاطبان پایگاه اطلاع رسانی خانه خشتی جهت انتشار ارسال شده است:

همه ما فرزندان کسانی که عمرشان را در راه خدمت و راه اندازی صنعت مس ایران سپری کرده اند، شامل حال این ضرب المثل معروف کرمانی هستیم که “بیرونمون مردم رو کشته تومون خودمونو”.

در صحبت های روزانه که سوال از شغل پدر می شود هنگامی که در جواب می گوییم بازنشسته شرکت مس، مخاطب گفتگو با چشمانی از حدقه در آمده و لبخندی تلخ که در آن رگه های طعنه هویداست می گوید چطوری بچه پولدار ؟؟؟؟!!!!!

طعنه تلخی که عمق وجود هر کدام از ما را می سوزاند و سبب یادآوری خاطرات روزگار سخت گذشته می شود.

زمانی که پدرانمان با حداقل دستمزد و امکانات در روزهای اولیه شروع بکار مجتمع مس سرچشمه با جان فشانی و ایثار، از خود گذشتند تا در شرایط سال های اولیه انقلاب اسلامی و روزگار سخت جنگ تحمیلی چرخ صنعت مس در حرکت باشد.

قصه پر غُصه بازنشستگان صنعت مس به ویژه کارکنان سال های اولیه که با حداقل حقوق مزایا عمری را صادقانه مشغول به خدمت بودند و شرایط بازنشستگی این عزیزان آن هم با بهانه وعده وعیدهای مختلف مثنوی هفتاد من کاغذ است که خود می طلبد صفحات بسیاری بر شرح آن نگاشت .

بواسطه اشتغال پدرم در شرکت مس و زندگی در شهر مس با بسیاری از فرزندان شاغلان در مجتمع دوست، هم کلاس و آشنا هستم؛ هر از گاهی یکی از این عزیزان را می بینم و بعد از احوالپرسی، اولین سوالی که از هم می پرسیم آن است که کجا مشغول به کاری؟ در اکثر مواقع جواب سوال آنقدر ملال آور است که شور شوق دیدار دوستان دوران کودکی را از میان می برد: “بیکارم رفیق “.

انگار دست تقدیر نه تنها گذشته بلکه آینده مشترکی را هم برای ما رقم زده؛ کودکی را در حالی سپری کردیم که همیشه حسرت حضور گرم پدر را داشتیم. پدری که یا شیفت بود یا اضافه کار و یا هنگام حضور در خانه از فرط خستگی نای حرف زدن نداشت و هر روز زودتر از همه مردم شهر به سر کار می رفت و دیرتر از همه به خانه باز می گشت، و امروز هم باز حسرت از آن ماست.

حسرت آنکه پدر پیر و فرتوت ما چرخ های صنعتی را به گردش در آورد که سختی و مشقتش از آن وی شد و بهره مندی و پاداشش از آن دیگران، پدری که امروز دستش از همه جا کوتاه است .

از همه مدیران گذشته و حال صنعت مس می پرسم سهم ما فرزندان خانواده مس از آن همه سختی و مرارت سال های گذشته چه بود؟

آیا به خاطر دارید زمانی را که با هزاران وعده و وعید و با حداقل حقوق و مزایایی ممکن پدرانمان را که دیگر یارای ماندن در کارخانه نداشتند را بازنشسته کردید و قول دادید حداقل یکی از فرزندشان را استخدام خواهید کرد؟

و این تنها دلخوشی پدرانمان در این سال ها بود و امروز که وقت وفای به عهد است، همه چیز را منکر هستید؛ می دانید به موی سپیدان صنعت مس چه می گذرد؟

سوال من تنها از مدیران امروز شرکت مس نیست بلکه همه دست اندکاران این سال ها می پرسم که:

کی و کجا اقدامی در جهت اشتغال فرزندان خانواده مس انجام داده اید؟

آیا شایسته تر از ما برای پر کردن جای پدران می توان پیدا کرد؟

چرا حتی آن دست از فرزندان بازنشستگان که درشرکتهای دست چندم زیر نظر مس مشغول به کار هستند از امنیت شغلی برخوردار نیستند و با آمدن و رفتن این مدیر یا آن سرپرست به هر بهانه ای تهدید به تعدیل می شوند و هیچ حمایتی از آنان انجام نمی شود؟

خون و گوشت ما آمیخته با نام و یاد صنعت مس است همه خاطرات دوران دور زندگی ما با این صنعت عجین شده و امروز انتظار به حق ما آن است که همانطور که در سال های سخت گذشته پدرانمان با فداکاری پشت صنعت مس را راست کردند، امروز صنعت مس از فرزندان آنان دستگیری کند.

من ا… توفیق

امضاء محفوظ

برچسب ها:
اخبار رفسنجان بازنشستگان مس خانه خشتی رفسنجان مس
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

  • Kکن

    اقای K چرت توی زندگیت و فرهنگت موج میزنه از چیزی که اطلاع نداری صحبت نکن ... تمام حرفا حقیقت هست زمانی که تو و بابات نمیدونستی مس خوراکی هست با پوشیدنی بعضیا با حقوق دو قرونی و با امکانات کم اونجا کار میکردن تا مس شد مس و حالا تو و بابات بوی کباب بهتون خورده و حرف رقابت و ملت میزنی اون کباب نیست خر داغ میکنند بدو جا نمونی ...شرط میبندم با لحجه ترکی کردی یا شمالی داری تو مس کار میکنی ..اگر ملی و ملت باشه مردم کرمان باید اونجا کار کنند نه کسایی مثل شما که تا سالها اشکالاتتون رو از همون نسل اول که مسخره کردید میپرسیدید ...بسه حوصلتو ندارم دیگه میتونی بری به گ...

    k

    سلام چرت ننویس پدرتان به انتخاب خودشان رفته اند مس و با ان مزایا و حقوق می توانستن نرون و مس وراثتی نیست که از پدر به فرزند برسه مس جز انفال و مربوط ملت ایرانه و استخدام نیرو طبق قوانین در فضای رقابتی است

    محمد حسین

    عرض سلام و ادب به به چقدر عالی شرکت مس که یکی از منابع ملی است هم میراث خوار دارد !!! بلی آن دوران افرادی که این قول ها رو میدادند خودشان نیز فرزند داشتند و ذی نفع بودند نه عزیز اگر قانونی از مجلس شورای اسلامی محترم مبتنی به جذب این افراد وجود دارد هنوز جایی برای اعتراض وجود دارد وگرنه دیگر حرفی برای زدن وجود ندارد! بعدش هم یک جور مظلوم نمایی میکنید انگار که بعدش مابالتفاوت اصلا دریافت نکردید!!!! خیلی جالبه

    بهمنيار

    به نام خدا نه مردونه یبار بخون ببین چی نوشتی !!!!!! میراث خوار کجا بوده آقا!!!! خود مدیرای شرکت مس قبول کردن در حق کارکنان و بازنشستگان سالهای گذشته اجحاف شده و اشتغال فرزندانشون مطالبه حقه شما چی میگی؟؟؟؟ البته هستند نخبگانی چون حضرت عالی که با این حرف ها باعث شدن هرکی از هر جا این مملکت کنده شده بیاد شرکت مس جیب شو پر کنه اونوقت آلایندگی آرسنیک و سولفور تو حق مردم رفسنجان باشه تا هم اعتراض کنی میگی پس حق ما کو ؟ میگن معدن مس جزوء منابع ملی است بهتر بعضی از دوستان ۱% مدت زمانی که به حرف زدن اختصاص میدن فکر کنند و بعد صحبت و حداقل نوشته ها شونو هم یبار قبل از ارسال بخونن

    عباس اسماعیلی مقدم

    آن عده ای که نسبت به شرکت مس اعتراض کردن در ارتباط با به کار گیری فرزندانشان از مساله خیلی دور هستند بنده خدا کسانی که در ان محل زندگی می کردند و قبرستان آباواجداد آن ها در محل کارخانه می باشد و حتی۱ ریال هم به آن ها ندادند و املاک ان ها را به زور تصاحب کردند و ان ها را مورد ضرب و شتم قرار دادند و همانند فلسطنیان ان ها را از روی املاکشان بیرون کردنند و بعدا با ان ها قول دادند در سال های ۴۹-۵۰که به مبلغ سیصد هزار تومان برای آن ها خانه بسازند نامه ان ها موجود است ان ها به عهد خود وفا نکردند حتی در حال حاضر این افراد از جانبازان و خانواده معظم شهدا می باشند که مورد شکنجه قرار می گرفتند فرزندان انها به کار گرفته نشد شما توقع دارید که فرزندان شما را به کار بگیرندتمام مواردی که نوشته شد مدرک موجود می باشد

    محمد

    خدا به درد دلمون برسه

    علی

    واقعا درکت می کنم برای من و تعدادی از بچه های بازنشسته همین اتفاقات داره می افته و بعضی ها سو استفاده می کنند و می گن چرا باید بچه های بازنشسته مشغول کار باشند

    بهمنيار

    به نام خدا حرف حساب شرکت مس تو این سالها اینقدر نیرو از این ورو اونور جذب کرده که الان مازاد نیرو داره هیچ کس هم جواب گو نیست این نیروها رو چه حساب و با چه منطقی جذب شدن؟ بهتره آقایون مدیران شرکت مس پاسخ بدن که چه تعداد نیرو دارن؟ چقدر بومی هستن؟ و چه تعداد از فرزندان بازنشستگان و به کار مشغول کردن؟
اخبار ویژه
اخبار رفسنجان