نامه جمعی از تشکل‌های دانشجویی عدالتخواه به ظریف:

دانشجویان خواهان توافقی خوب با حفظ منافع ملی و رعایت خطوط قرمز نظام هستند/ هرگونه توافق کلی باید به همراه پرداختن به جزئیات باشد

  • شناسه خبر: 61462
دانشجویان خواهان توافقی خوب با حفظ منافع ملی و رعایت خطوط قرمز نظام هستند/ هرگونه توافق کلی باید به همراه پرداختن به جزئیات باشد

جمعی از تشکل‌های دانشجویی عدالتخواه به ظریف نامه نوشتند.

خانه » آخرین اخبار » دانشجویان خواهان توافقی خوب با حفظ منافع ملی و رعایت خطوط قرمز نظام هستند/ هرگونه توافق کلی باید به همراه پرداختن به جزئیات باشد

به گزارش “خانه خشتی“، به نقل از گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، جمعی از تشکل‌های دانشجویی عدالتخواه کشور پیرامون مذاکرات هسته‌ای در نامه‌ای به وزیر خارجه کشورمان اعلام کردند:  دانشجویان خواهان توافقی خوب با حفظ منافع ملی و رعایت خطوط قرمز نظام هستند، ما مخالف توافق خوب نیستیم بلکه مخالف یک توافق بد هستیم.

در این نامه خطاب به ظریف آمده است: آخرین روزهای سال ۹۳ در حالی رو به پایان است که وقتی به سیر صحبت‌ها و رهنمود‌های امام خامنه‌ای نگاهی کوتاه بیاندازیم بیشتر در دو مقوله دغدغه‌های خود را بیان کرده‌اند. ابتدا نگاه به درون و تکیه بر ظرفیت داخلی و دیگری مذاکرات هسته‌ای. ایشان بارها اعلام کرده‌اند که مذاکرات هسته‌ای را به معیشت مردم و اقتصاد گره نزنید و می‌توان با تکیه بر اقتصاد مقاومتی و تکیه بر درون حربه تحریم را از دست دشمن گرفت. اما متاسفانه دولت تمام هم و غم خود را بر مذاکرات هسته‌ای گذاشته و برنامه خاصی را در راستای نگاه درون‌زا و پیاده‌سازی اقتصاد مقاومتی انجام نمی‌دهد.

در ادامه این نامه آمده است: تحریم‌هایی که رفع آنها به حل بخشی از مشکلات کشور کمک می‌کند تحریم‌هایی است که توسط کنگره آمریکا به تصویب رسیده و تبدیل به قانون شده است که عملا طبق قوانین آمریکا رئیس جمهور نمی‌تواند آنها را لغو کند. تحریم‌های بانکی و تحریم‌های نفتی دو مورد از مهمترین و اصلی‌ترین تحریم‌ها علیه ایران است که به خاطر ۴ موضوع «انرژی هسته ای – حمایت از تروریسم – حقوق بشر و موشک های بالستیک» وضع شده است. پس زمانی این دو تحریم به همراه سایر تحریم‌های کنگره لغو خواهد شد که ما علاوه بر موضوع هسته‌ای سه مورد دیگر را هم کاملا بر اساس خواسته آنان عمل کنیم تا به ما اعتماد کنند.

در ادامه این نامه ضمن یادآوری بیانات مقام معظم رهبری در رابطه با توافق یک مرحله‌ای آمده است: بعد از این سخنان وزارت امور خارجه اعلام کرد که توافق دو مرحله ای را قبول نمی‌کند ولی باید به تفاهم سیاسی با غرب رسیده و سپس روی جزییات مذاکره شود که این به عبارتی پاک‌کردن صورت مسئله است. حال برفرض که لفظ توافق را به تفاهم تبدیل کردید آیا به این معناست که موضوع حل شده است؟ آیا یک سال ونیم رفت و آمدها و نشست و برخاست‌ها ، هنوز شما را به تفاهم نرسانده است؟ غرب بارها و بارها از کلی‌گویی‌های خود بهره برده که نمونه بارز آن را در توافقنامه ضعیف ژنو شاهد بودیم. تفاهم سیاسی کلی و سپس صحبت روی جزییات قابل قبول نیست  و باید هم کلیات و هم جزییات در یک توافق جامع که خطوط قرمز را رعایت کرده و همه تحریم‌ها، حتی تحریم‌های کنگره، را لغو کند.

تشکل‌های دانشجویی عدالتخواه در ادامه نوشته‌اند: ما حصل یک سال و نیم مذاکره با غرب و به ویژه آمریکا کاهش بی‌سابقه قیمت نفت و فشار بیشتر بر مردم بود، همانگونه که دوازده سال قبل هم که بر همین مسند مذاکره بودید صنعت هسته‌ای و تحقیق و توسعه را به پیشنهاد خودتان تعلیق کردید که شاید کدخدای قدّار جهانخوار به ما اعتماد کند اما سودی حاصل نشد و در همان وقت به محور شرارت متهم شدیم. باید به جان کری و به خصوص آمریکا تبریک گفت که حاضر نیستند لحظه‌ای دشمن‌شان را آسوده بگذارند و بر اصول و اعتقادات خود محکم ایستاده‌اند و از هیچ کاری برای مقابله با دشمنشان که ما باشیم دست بر نمی‌دارند. یک سال و نیم است که خواستید مشکلات درونی کشور را با تعامل و  مذاکره و اعتماد به آمریکائیان و افراط در تنش زدایی حل کنید. سوخت ۲۰ درصد را که برای آن جانهای عزیزی را نثار کرده بودیم نابود کردید و از ۱۹ هزار سانتریفیوژ فقط حدود ۸ هزار تای آن در حال حاضر فعال است و ۳ تن ذخیره سوخت ۵ درصد را هم سوزاندیم،رآکتور ویژه‌ـ‌طراحی‌شده آب سنگین اراک را به غل و زنجیر کشیده تعطیلش کردید و مشخصات و آدرس تمام معادن اورانیم و کارگاهها و کارخانه های هر نوع مواد و قطعۀ مربوط به تاسیسات هسته ای را دودستی در اختیار آمریکاییها و اسرائیلی‌ها قرار دادید به این امید که اعتماد آمریکائیان جلب شود و تحریم‌ها برداشته شود و شاید فرجی اقتصادی و مالی فراهم شود. ولی آیا تغییری در معیشت مردم ایجاد شد؟ با چه توجیهی اصرار دارید که چرخ زندگی مردم را به مذاکرات با آمریکائی‌ها و جلب اعتماد آنها گره بزنید و چرا به گونه‌ای در جامعه جوسازی ایجاد کرده‌اید که توافق با آمریکا حلال مشکلات خواهد بود؟

تمام اهرم‌ها و داشته‌هایمان را در توافق ژنو دو دستی هدیه دادید و در قبال آن تحریم بیشتر شدیم و غربی‌ها گستاخانه‌تر با ما حرف زدند.دیوار تحریم که ترک برنداشته هیچ بلکه مستحکم‌تر هم شده است. دولت به جای پرداختن به اقتصاد مقاومتی و تولید درون‌زا و آزاد‌سازی  و فعال سازی تمام ظرفیت‌های داخلی تمام توان را روی مذاکرات گذاشته است. ولی آیا اینک وقت آن نرسیده که به نقاط حقیقی و پر قدرت ملت ایران دل ببندید و دست از هوای آمریکائیان و غربی‌ها بردارید؟ تا امروز چندین توافق را با غرب امضا کرده‌اید که فقط یکی از آنها که ناقص هم افشا شد به اطلاع مردم رسیده است. چرا توافقات امضا شده را برای مردم شفاف و روشن بیان نمی‌کنید؟ آیا مردم حق ندارند بدانند شما که مدافع حقوق آنان هستید چه گفته‌اید و چه نوشته‌اید و چه تفاهماتی را امضا کرده‌اید؟

شما به صراحت گفته‌اید که حتی اگر استیضاح هم بشوم محتوای مذاکرات را افشا نمی‌کنم. سوال اینجاست که مگر چه تعهدی داده‌اید که حاضرید آن را حتی با استیضاح شدن  به جان بخرید؟ اگر محتوا به سود مردم است پس دلیل ممانعت شما چیست؟آن بخش از مذاکرات ژنو که غیر قابل انتشار است ،چیست؟

آیا از جمله حقوق مسلم ملت نمی‌دانید که از محتوای مذاکرات و تعهدات مکتوب و  نامکتوبی که به آمریکاییان داده‌اید مطلع شوند؟ چرا ملت ایران را از حق دانستن محروم کرده‌اید؟ آقای دکتر ظریف وزیر خارجه دولت راستگویان! آیا ملت ایران نامحرم‌اند؟

آقای ظریف آخرین دیدارتان با البرادعی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، را در سال ۸۴ به یاد دارید؟ آنجایی که به او می‌گفتید جو انتخابات به نفع ما نیست و به ما امتیازاتی بدهید تا در انتخابات اقبال داشته باشیم. ولی آیا امتیاز گرفتید؟ آیا یک سال و نیم توقف و تعلیق صنعت هسته‌ای کشور کافی نیست؟ اوباما و سایر رجال غرب بارها با افتخار اعلام کرده اند که توانسته اند پس از یک دهه با توافق ژنو برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کنند و جان کری هفته قبل به این اعتراف کرد که ایران در سال ۸۴ چند ده سانتریفیوژ داشت ولی الان ۱۹ هزار سانتریفیوژ دارد. حال سوال اینست که چرا باید فناوری هسته‌ای کشوری که سالها برای استقلال خود مبارزه و مجاهده کرده ، ده سال تعلیق شود؟ ( به گفته داود محمد نیا یکی از اعضای تیم مذاکره‌کننده).

آقای دکتر ظریف از همان ابتدا قرار بود که ما ۶ ماه تعلیق برنامه هسته‌ای جهت اعتماد سازی انجام دهیم اینطور نیست!؟ توافق نامه ضعیف ژنو را بادقت بخوانید ولی الان دوباره سخن از تعلیق و محدودیت است. غربی که با این همه امتیاز داده شده هنوز به ما اعتماد نکرده تا ده سال دیگر اعتماد می کند ؟ چرا اساسا ایران باید تلاش کند اعتمادسازی کند؟ سی و اندی سال است که ملت ایران انقلاب کرده، و در تمام این سالها آمریکائیان علی‌الدوام مشغول توطئه و نقشه کشی برای برانداختن نظام جمهوری اسلامی ایران بوده اند و به انواع سازمانهای تروریستی انواع کمک‌های علنی و غیرعلنی کرده‌اند. حال ما باید اعتمادسازی کنیم؟ نقطه مقابل، ایران چه توطئه ها و ترفندهایی برای سرنگونی حاکمیت یا نظام امریکا تدارک دیده‌است؟ انقلاب اسلامی از کدام سازمانهای تروریستی علیه حاکمیت امریکا حمایت کرده و آنها را هر ساله مورد انواع حمایتهای مالی و سیاسی و رسانه‌ای قرار داده است؟ آیا اینک جمهوری اسلامی باید اعتمادسازی کند؟

این تشکل‌های دانشجویی در خاتمه نامه خود اورده‌اند: آقای ظریف خوب است بدانید که ما دانشجویان خواهان توافقی خوب با حفظ منافع ملی و رعایت خطوط قرمز نظام می باشیم . ما مخالف توافق خوب نیستیم بلکه مخالف یک توافق بد هستیم. توافقی خوب است که طبق چهارچوب تعیین شده مذاکرات، نیاز عملی ۱۹۰ هزار سو ایران تأمین شده و برنامه‌های تحقیق و توسعه نباید متوقف شود و به فعال شدن سایت‌های هسته‌ای و تولید سوخت ۲۰ درصد به همراه لغو تمامی تحریم‌های ظالمانه آمریکا و غرب خصوصا کنگره آمریکا منتهی شود. همچنین، هرگونه تفاهم کلی یا توافق کلی باید به همراه پرداختن به جزئیات باشد و ابتدا صحبت و تفاهم روی کلیات سپس پرداختن به جزییات موجب عبور از خطوط قرمز نظام و به ضرر منافع ملی است، همانگونه که در توافق ژنو چنین مشکلی پدید آمد. لازم به ذکر است که هرگونه توافقی که خارج از چهارچوب‌ها و خطوط قرمز تعیین شده باشد اعتراضات و انتقادات گسترده تر جوانان انقلابی را به دنبال خواهد داشت.

مجمع دانشجویان عدالتخواه شیراز

مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه صنعتی اصفهان

مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه باهنر کرمان

مجمع دانشجویان عدالتخواه امام حسن مجتبی ( ع) کرمان

مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه مهندسی فناوری‌های نوین قوچان

مجمع دانشجویان عدالتخواه فسا

مجمع دانشجویان عدالتخواه رفسنجان

برچسب ها:
اخبار رفسنجان امامجمعه خانه خشتی دانشجویان خواهان توافقی خوب با حفظ منافع ملی و رعایت خطوط قرمز نظام هستند/ هرگونه توافق کلی باید به همراه پرداختن به جزئیات باشد
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان