وزیر صنعت، معدن و تجارت:

  • شناسه خبر: 6141
وزیر صنعت، معدن و تجارت:

صادرات ۸.۵ میلیاردی را در شدیدترین تحریم‌ها به ۵۰ میلیارد دلار رساندیم خبرگزاری خانه خشتی به نقل ازفارس: وزیر صنعت، معدن و تجارت از دلایل برخی گرانی‌ها گفت و با اعلام اینکه خیال تحریم‌کنندگان برای ضربه زدن به اقتصاد ما باطل است، گفت: صادرات ۸.۵ میلیاردی را در شدیدترین تحریم‌ها به ۵۰ میلیارد دلار رساندیم.   […]

خانه » آخرین اخبار » وزیر صنعت، معدن و تجارت:

صادرات ۸.۵ میلیاردی را در شدیدترین تحریم‌ها به ۵۰ میلیارد دلار رساندیم

خبرگزاری خانه خشتی به نقل ازفارس: وزیر صنعت، معدن و تجارت از دلایل برخی گرانی‌ها گفت و با اعلام اینکه خیال تحریم‌کنندگان برای ضربه زدن به اقتصاد ما باطل است، گفت: صادرات ۸.۵ میلیاردی را در شدیدترین تحریم‌ها به ۵۰ میلیارد دلار رساندیم.

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خانه خشتی ، مهدی غضنفری در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه امروز تهران اظهار داشت: نگاه تحریم‌کنندگان که اقتصاد کشور ما را متکی به نفت تلقی می‌کنند و فکر می‌کنند که بدون صادرات نفت اقتصاد کشور ما نمی‌چرخد، خیال باطلی است که آنها تصور دارند.

غضنفری افزود: به برکت منابع عظیم خدادادی که در کشور وجود دارد اقتصاد کشور ایران جزو ۲۰ اقتصاد برتر جهانی است که ناشی از مدیریت این امکانات و منابع است.

*جایگاه برتر تولید ایران در سایه ظرفیت عظیم خدادادی

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: کشور ما در تنوع مواد معدنی ، تولید سیمان، تولید مس، تولید کاشی و سرامیک جزو ۱۰ کشور نخست جهان، در تولید سرب و روی بزرگترین در خاورمیانه، در تولید پسته ،زعفران و صادرات فرش بزرگترین در جهان است و همچنین رتبه بیست و سوم صادرات جهان را در اختیار دارد.

*افزایش ۳۰ درصدی صادرات بر خلاف تصور تحریم‌کنندگان

غضنفری افزود: در شرایطی که برخی تحریم‌ها را به اصطلاح فلج‌کننده معرفی می‌کنند صادرات ۸.۵ میلیارد دلاری سال ۸۴ کشور به ۵۰ میلیارد دلار رسیده و مجموع صادرات غیر نفتی کشور در سال گذشته ۳۰ درصد افزایش یافته است.

*افزایش تولید بسیاری از کالا‌های اصلی در کشور

وزیر صنعت همچنین با تأکید به تولیدات کافی بسیاری از محصولات در کشور گفت: در حال حاضر تولید فولاد خام کشور بیش از ۱۴ میلیون تن است و افزایش ۱۱ درصدی نسبت به سال گذشته دارد. همچنین محصولات فولادی نیز ۱۷ میلیون تن با ۷ درصد افزایش ، سیمان ۶۷ میلیون تن با ۸ درصد افزایش و ۱۰ الی ۱۵ درصد صادرات ، کاشی ۲۵۰ میلیون متر مربع با ۳ درصد افزایش و خودرو ۱.۴ میلیون دستگاه و با ۵ درصد افزایش تولید شده است.

به گفته وی، همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد که اکثر محصولات میانگین افزایش تولید ۵ درصدی را در سال گذشته داشته است.

*افزایش سرمایه‌گذاری‌ها

وی با اشاره به اینکه افزایش تولیدات نتیجه انبوه سرمایه‌گذاری‌ها در بخش تولید است، گفت: سال گذشته ۷۰۰ بنگاه جدید با ۳۵ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری جدید راه اندازی شد و همچنین از ابتدای دولت نهم تاکنون ۲۴هزار بنگاه تولیدی با ۵۵ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری راه‌اندازی شده که اشتغال پایدار بیش از  ۵۰۰ هزار نفر را رقم زده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود دلیل افزایش اخیر قیمت‌ها را بررسی کرد و گفت: با توجه به نوسانات ۱۰ الی ۱۵ درصدی نرخ رسمی ارز و تا ۶۰ درصدی ارزهای غیررسمی افزایش قیمت‌های جهانی و افزایش مصرف مردم بعد از اجرای هدفمندی قیمت برخی محصولات در بازار افزایش یافت.

*کاهش قیمت‌ها، و برنامه‌ریزی برای کنترل

وی ادامه داد: با تلاشی که انجام شد قیمت محصولات مواد غذایی کنترل و در برخی موارد معکوس هم شد که این تلاش ادامه می‌یابد.

وی همچنین از تصمیم دولت برای اختصاص اعتبار ۲۴ میلیارد دلار برای واردات مواد اولیه کشاورزی و صنعت به عنوان کمک مؤثر برای کنترل قیمت عنوان کرد و گفت: مواد اولیه باید هر چه زودتر در اختیار کارخانه‌ها و تولید‌کنندگان قرار گیرد.

غضنفری همچنین از طرح تشدید بازرسی ها و برخورد با کم فروشان و گران‌فروشان خبر داد و گفت: با کسانی که بخواهند به صورت غیرقانونی قیمت‌ها را افزایش دهند مقابله می‌کنیم.

*برنامه‌های ماه رمضان

وی همچنین از برنامه‌های مناسب برای تأمین نیازهای مردم در ماه رمضان خبر داد و گفت که جزئیات برنامه‌ها در آینده توضیح داده می‌شود.

*برنامه‌های تحقق اهداف حمایت از تولید

غضنفری در ادامه از برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تحقق اهداف شعار تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی خبر داد و گفت: ۱۰ محور حول بخش تولید، کیفیت محصولات صادراتی و غیرنفتی و همچنین مصرف تدوین شده و همه بخش‌ها موظف به اجرا هستند.

وزیر صنعت همچنین گفت: انتظار می‌رود در حوزه تأمین مالی، وزارت اقتصاد، بانک مرکزی، بورس و صندوق توسعه ملی حمایت لازم را داشته و ابتکارات خود را عملی کنند.

وی تصریح کرد: امیدوارم بحث‌های سیاسی ، بحث حمایت از تولید ملی را تحت تأثیر قرار ندهد و طوری نباشد که ما تکالیف خود را در این زمینه فراموش کنیم.

*خبر خوب برای بنگاه‌ها

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین از خبرهای خوب برای بنگاه‌ها خبر داد و گفت: ۲۲ هزار میلیارد تومان برای سرمایه‌گذاری‌های ثابت، ۱۸ هزار میلیارد تومان برای سرمایه‌‌های در گردش بنگاه‌ها در نظر گرفته شده و همچنین برای صنایعی که بخواهند فرآیند تولید خود را تبدیل کنند ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار به حساب استانداری‌ها واریز شده تا مدیریت کنند.

غضنفری این برنامه‌ها را در راستای تحقق اهداف تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه‌ ایرانی خواند.

وزیر صنعت همچنین از بانک‌ها خواست تا ضمن سهولت در ارایه تسهیلات ، تنوع‌بخشی منابع مالی را مد نظر قرار دهند. همچنین وام گیرندگان تسهیلات را در موارد تعیین شده استفاده کرده و به موقع بازپرداخت کنند. تولید‌کنندگان نیز به دنبال محصول کیفی بوده و مصرف‌کنندگان نیز از کالای ایرانی استفاده کنند.

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان