کشت توت فرنگی به روش هیدروپونیک در گلخانه شهرداری برای اولین بار در رفسنجان+عکس

  • شناسه خبر: 60496
کشت توت فرنگی به روش هیدروپونیک در گلخانه شهرداری برای اولین بار در رفسنجان+عکس

دانشیار گروه زراعت و اصلاح نباتات دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان، با بیان اینکه این روش نیازی به شخم، آبیاری، مبارزه با آفات خاک، مبارزه با علف های هرز ندارد و بقیه عملیات های زراعی نیز ساده تر است.

خانه » آخرین اخبار » کشت توت فرنگی به روش هیدروپونیک در گلخانه شهرداری برای اولین بار در رفسنجان+عکس

به گزارش “خانه خشتی”، دکتر رحیمی دانشیار گروه زراعت و اصلاح نباتات دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان در گفت و گو با خبرنگار شهرداری رفسنجان، اظهار داشت: با توجه به خشکسالی دهه گذشته در کشور و کاهش سطح زیر کشت محصولات به علت کمبود آب آبیاری، شور شدن تدریجی آب های زیر زمینی و کاهش عملکرد محصولات کشاورزی و محدودیت کشت محصولات در این ارتباط، توسعه روش های نوین تولید محصولات کشاورزی در حال حاضر اجتناب ناپذیر شده است. اصغر رحیمی با ابراز نگرانی از مسئله کمبود آب و شور بودن خاک در اکثر نقاط کشور و بوِیژه در شهرستان رفسنجان، یکی از بهترین جایگزین ها برای توسعه کشاورزی را احداث گلخانه های مدرن و کشت گیاهان به صورت گلخانه ای بیان کرد و گفت: به منظور کاهش و یا حذف بیماری های ریشه ای، تولید محصولات کشاورزی به شیوه جدید (هیدروپونیک) می تواند بسیار مناسب باشد.

وی با اشاره به اینکه در روش کشت بدون خاک (هیدروپونیک) علاوه بر رفع مسئله بیماری های خاک زاد، با کاهش قابل توجه مصرف آب مواجه هستیم، ابراز داشت: در شرایط کشت هیدروپونیک مصرف آب بسیار پایین و کنترل شده بوده و در شرایط گلخانه که می توان دیگر شرایط رشد را نیز کنترل کرد عملکرد گیاه به طور مناسبی افزایش می یابد.

کشت توت فرنگی به روش هیدروپونیک_رفسنجان_خانه خشتی (۳)

دانشیار گروه زراعت و اصلاح نباتات دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان کشت هیدروپونیک در مناطق با خاک و آب شور را امکان پذیر دانست و گفت: در این روش آب آبیاری باید توسط دستگاه تصفیه آب شیرین گردد.

رحیمی مصرف آب در این شیوه را به شدت پایین عنوان کرد و گفت: شیرین کردن آب در کشت هیدروپونیک مقرون به صرفه است.

وی با بیان اینکه در این شیوه کشت، لازم است نیاز غذایی گیاه در هر مرحله رشدی به طور دقیق تهیه و با سیستم آبیاری به گیاه رسانده شود. افزود: این شیوه کشت نیاز به تخصص داشته و در صورت تصمیم به راه اندازی حتما باید در سال اول از مشاوره تخصصی کمک گرفته شود.

کشت توت فرنگی به روش هیدروپونیک_رفسنجان_خانه خشتی (۵)

دانشیار گروه زراعت و اصلاح نباتات دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان به اشتغالزایی ویژه این شیوه کشت در منطقه رفسنجان برای فارغ التحصیلان رشته کشاورزی اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه این شیوه نیاز شهرستان را به محصولات صیفی مانند خیار، گوجه و سایر محصولات مانند توت فرنگی، فلفل و کاهو برطرف می کند، می تواند به سایر شهرها هم ارسال گردد.

دکتر اصغر رحیمی با اشاره به مزایای کشت هیدروپونیک اظهار داشت: در این روش عناصر غذایی به شکل دلخواه و قابل جذب گیاه به هر نسبتی که نیاز باشد در اختیار گیاه قرار می گیرد؛ مثلاً نسبت No3- به NH4+ در محیط کشت محلول قابل کنترل است ولی در خاک نمی توان این نسبت را تغییر داد. و مثال دیگر اینکه فسفر و روی نسبت به هم رابطه ی آنتاگونیستی دارند که در آب کشت می توان این نسبت را تنظیم و تعدیل نمود.

کشت توت فرنگی به روش هیدروپونیک_رفسنجان_خانه خشتی (۴)

کنترل غلظت عناصر مورد نیاز گیاه بسته به مرحله رشدی، کاهش قابل ملاحظه مصرف آب و بیماری های خاک زاد از دیگر مزایای کشت هیدروپونیک بود که دکتر رحیمی به آن اشاره نمود و گفت: در جایی که خاک مناسب ندارد یا خاک دچار بعضی بیماری هاست، این روش قابل استفاده است.

دانشیار گروه زراعت و اصلاح نباتات دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان، با بیان اینکه این روش نیازی به شخم، آبیاری، مبارزه با آفات خاک، مبارزه با علف های هرز ندارد و بقیه عملیات های زراعی نیز ساده تر است، گفت: هیدروپونیک ویزه مناطقی که زمین گران قیمت است برای به دست آوردن بیشترین محصول با تراکم بالا کاربرد دارد.

دکتر اصغر رحیمی ادامه داد: در این طرح آلودگی خاک وجود ندارد و آلودگی آب هم کمتر است؛ ضمن اینکه کنترل شرایط محیطی از جمله نور، دما، رطوبت و ترکیب هوا بسیار ساده تر است.

کشت توت فرنگی به روش هیدروپونیک_رفسنجان_خانه خشتی (۶)

وی اظهار داشت: روش کشت بدون خاک در مناطقی که آب شور دارد کاربرد دارد حتی اگر نمک های محلول در آب به مقدار ۵۰۰ppm باشد می توان با یک شستشوی محیط آن را به کار برد.

دانشیار گروه زراعت و اصلاح نباتات دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان با بیان اینکه در حال حاضر با مشارکت شهرداری حدود ۶۰۰ متر مربع توت فرنگی و ۳۰۰ متر مربع گوجه به شیوه هیدروپونیک در نهالستان شهرداری از آذرماه سال ۹۳ کشت شده و در حال حاضر میوه آن در شهرستان توزیع می گردد، گفت: عملکرد توت فرنگی در متر مربع بین ۵ تا ۸ کیلو در متر مربع در کشور ما متغیر است که می تواند تا ۱۲ کیلو در متر مربع با ایجاد گلخانه استاندارد افزایش یابد.

دکتر رحیمی در پایان گفت: بر خود لازم می دانم از همکاری دلسوزانه شهردار محترم رفسنجان آقای پورمحمدی و ریاست محترم سازمان پارک ها آقای ابوطالبی کمال سپاس و تشکر را داشته باشم.

کشت توت فرنگی به روش هیدروپونیک_رفسنجان_خانه خشتی (۲)

برچسب ها:
اخباررفسنجان توت فرنگی خانه خشتی شهرداری رفسنجان کشت توت فرنگی به روش هیدروپونیک در گلخانه شهرداری برای اولین بار در رفسنجان
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

  • محمدعلی

    خیلی عالی مایلم از نزدیک ببینم باتشکر محمدعلی

    سیدمفید

    با سلام در فضای باز کشت توت فرنگی انجام می دهم قصد کاشت توت فرنگی به روش فوق رادارم ابتدا درسطح کم ودر صورت کسب تجربه کافی در سطح‌وسیع لطفا درمورد اطلاعاتی که نیاز هست کسب کنم ٬ امکانات مورد نیاز ٬و هزینه های اولیه بنده را راهنمای کنید پیشاپیش از لطف شما کمال تشکر را دارم

    علی کریم پور

    سلام خسته نباشید ایا شما کشت توت فرنگی را به ما آموزش می دهید باتشکر

    علی کریم پور

    با سلام قصد کاشت توت فرنگی به روش فوق رادارم ابتدا درسطح کم ودر صورت کسب تجربه کافی در سطح‌وسیع لطفا درمورد اطلاعاتی که نیاز هست کسب کنم ٬ امکانات مورد نیاز ٬و هزینه های اولیه بنده را راهنمای کنید پیشاپیش از لطف شما کمال تشکر را دارم

    محمد

    با سلام لطفا جیره را با توجه به جدول مندلیف قرار دهید

    زهرا

    با سلام قصد کاشت توت فرنگی به روش فوق رادارم ابتدا درسطح کم ودر صورت کسب تجربه کافی در سطح‌وسیع لطفا درمورد اطلاعاتی که نیاز هست کسب کنم ٬ امکانات مورد نیاز ٬و هزینه های اولیه بنده را راهنمای کنید پیشاپیش از لطف شما کمال تشکر را دارم

    کامران

    با سلام. خواهشمندم اطلاعاتی در مورد این روش و مواد عناصر موردنیاز رو در صورت امکان در اختیارم قرار دهید. متشکرم.

    جمال

    سلام استاد گرامی لطفا فرمول محلول غذایی برای توت فرنگی هیدروپونیک را اعلام بفرمایید.با سپاس از شما استاد گرامی.

    شهروند

    ایول همه چیز این گلخانه بلوکی هستش
اخبار ویژه
اخبار رفسنجان