جوانان همه به هوش ، همه به گوش

  • شناسه خبر: 6037
جوانان همه به هوش ، همه به گوش

صید هرمی ها با شگرد « پارتی های شبانه» درشرایطی که معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا ازکاهش چشمگیرفعالیت شرکت‌های هرمی به دلیل اشراف اطلاعاتی و دقت نظرپلیس درکلان شهرها خبرداده است، بسیاری ازکارشناسان خواستارهوشیاری خانواده ها و جوانان نسبت به تغییرتاکتیک شرکت های هرمی برای جذب و عضوگیری ازبین جوانان نگران […]

خانه » آخرین اخبار » جوانان همه به هوش ، همه به گوش

صید هرمی ها با شگرد « پارتی های شبانه»
درشرایطی که معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا ازکاهش چشمگیرفعالیت شرکت‌های هرمی به دلیل اشراف اطلاعاتی و دقت نظرپلیس درکلان شهرها خبرداده است، بسیاری ازکارشناسان خواستارهوشیاری خانواده ها و جوانان نسبت به تغییرتاکتیک شرکت های هرمی برای جذب و عضوگیری ازبین جوانان نگران هستند و نسبت به استفاده ازشگرد «پارتی های شبانه» توسط شرکت های هرمی هشدارمی دهند.
درماه های گذشته با دستگیری برخی ازعوامل و سرشاخه های شرکت های هرمی در داخل و خارج ازکشور و افشای شگردهای عضوگیری، این روزها شرکت های هرمی با تغییرنامحسوس تاکتیک ها فعالیت خود را برای جذب جوانان روی موضوعات تازه ای متمرکز کرده اند. موضوعاتی که به طورمستقیم با جوانان و علایق آنها ارتباط دارد.
* «پارتی های شبانه» در دستور کار شرکت های هرمی
برگزاری مجالسی با عنوان پارتی های شبانه و دراصطلاح «هرم پارتی» ازجمله شگردهای تازه شرکت های هرمی است که درحال حاضردردستورکارسرشاخه های اصلی در کلانشهرها قرار دارد. دراین شگرد تازه شرکت های هرمی به جای اینکه جلسات توجیهی و همایش های خود را به مانند گذشته برگزارکنند، با برپایی پارتی های شبانه جوانان را به بهانه جشن و پایکوبی به مجالس هرمی کشانده و در پروسه هوشمندانه بسیاری از جوانان به تدریج در دام شرکت های هرمی گرفتارمی شوند.
استفاده ابزاری از جنس مخالف
اما برنامه شرکت های هرمی برای عضو گیری در هرم پارتی ها با استفاده ابزاری از«جسن مخالف»انجام می شود. دراین فرآیند، برای جذب پسرهای جوان از دختران خواسته می‌شود که ازآرایش غلیظ و ارتباط عاطفی برای جذب جنس مخالف استفاده کنند. درحقیقت جوانان در لوای پارتی به تدریج اغفال شده و پس ازپرزنت، به دام شرکت‌ها می‌افتند. درمرحله نهایی هم پسران به تدریج وارد فاز فعالیت های هرمی می شوند و با سپرده گذاری در چرخه اعضای یک شکت هرمی قرار می گیرند.
هشدار/ زنگ خطر به صدا در آمده است
اما محمد اعتمادی، استاد دانشگاه و کارشناس حوزه آسییب های اجتماعی درباره شگرد ها و تاکتیک های تازه شرکت های هرمی برای جذب جوانان می گوید: پنهان شدن سرشاخه‌های اصلی شرکت های هرمی در پوشش جشن و میهمانی و پارتی شبانه باعث شده تا از این طریق تعدادی ازجوانان جذب فعالیت های هرمی شوند و متاسفانه زمانی از واقعیت ماجرا اطلاع پیدا کنند که کار از کار گذشته و دیگر راه بازگشتی وجود ندارد.
پسران مشتریان اصلی شرکت های هرمی
اما بنابراظهارات اخیر سرهنگ مهرداد امیدی ، معاون مبارزه با کلاهبرداری پلیس آگاهی ، در حال حاضر در این شگرد پسرها بیشتراز دختران جذب جوانان می شوند برای مثال چند ماه پیش نیروی انتظامی با انجام تحقیق در بین ۶۲۰ نفرازدستگیرشدگان متوجه شد که حدود ۷ درصد از این افراد زیر ۲۰ سال، ۶۲ درصد ۲۰ تا۳۰ سال ، ۱۹ درصد ۳۰ تا۴۰ سال ، ۸ درصد ۴۰ تا ۵۰ ساله و در نهایت ۲ درصد از افراد بالای ۵۰ سال بودند.
تا می توانید هوشیار باشید
اما به راستی دربرابرهجمه لجام گسیخته شرکت های هرمی چه باید کرد؟! آیا تنها مقابله و برخورد با سرشاخه ها نتیجه بخش است و در نهایت اینکه با شگرد های و تاکتیک های تازه شرکت های هرمی چه کنیم؟
به موجب قانون هرگونه فعالیت و عضوگیری دراین شرکت‌ها به هربهانه و در پوشش های گوناگون و ساختگی جرم به شمار رفته و مرتکبین به حبس از شش ماه تا سه سال و جزای نقدی معادل دو برابر مال مأخوذه و رد مال نیز محکوم می‌شوند.
به هر رو در این شرایط به نظرمی رسد، تنها راه حل نتیجه بخش پیشگیری است که این اصل مهم هم تنها با هوشیاری و آگاهی خانواده ها و به ویژه جوانان و اطلاع رسانی خانواده ها محقق می شود.
*گزارش از علی البرزی

برچسب ها:
جوانان همه به هوش ، همه به گوش
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان