احتمال ادامه مذاکرات ایران و ۱+۵ در آینده/ سخنگوی اشتون از پیشرفت در مذاکرات خبر داد

  • شناسه خبر: 5857
احتمال ادامه مذاکرات ایران و ۱+۵ در آینده/ سخنگوی اشتون از پیشرفت در مذاکرات خبر داد

به گزارش “خانه خشتی” به نقل از  (ایسنا) اعزامی به بغداد، ایران جمع بندی ۱+۵ از بسته پیشنهادیش که روز گذشته در دور اول مذاکرات دربغداد ارایه کرده بود را دریافت کرد. بنا بر این گزارش مقامات ایرانی در جریان مذاکرات اعلام کرده بودند که اصرار دارند ۱+۵ جمع‌بندی و ارزیابی‌اش را از بسته پیشنهادی […]

خانه » آخرین اخبار » احتمال ادامه مذاکرات ایران و ۱+۵ در آینده/ سخنگوی اشتون از پیشرفت در مذاکرات خبر داد

به گزارش “خانه خشتی” به نقل از  (ایسنا) اعزامی به بغداد، ایران جمع بندی ۱+۵ از بسته پیشنهادیش که روز گذشته در دور اول مذاکرات دربغداد ارایه کرده بود را دریافت کرد.

بنا بر این گزارش مقامات ایرانی در جریان مذاکرات اعلام کرده بودند که اصرار دارند ۱+۵ جمع‌بندی و ارزیابی‌اش را از بسته پیشنهادی ایران که در پنج محور موضوعات هسته یی و غیر هسته یی تنظیم شده است تا پایان مذاکرات بغداد ارایه کند.

ایران ادامه مذاکرات در آینده را به مشخص شدن دیدگاه ۱+۵ درباره بسته پیشنهادیش منوط کرده بود.

یکی از موضوعات مورد اشاره وتاکید ایران به رسمیت شناخته شدن حق غنی‌سازی اورانیوم از سوی ۱+۵ بوده است.

از این رو انتظار می‌رود مذاکرات ایران و ۱+۵ در ادامه مذاکرات استانبول و بغداد ادامه پیدا کند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، مایکل مان، سخنگوی اشتون در جمع خبرنگاران از پیشرفت در مذاکرات خبر داد.

مان هم‌چنین مذاکرات بغداد را فشرده و سخت عنوان کرد و جزییات به دست آمده از نتایج مذاکرات را به کنفرانس خبری اشتون و جلیلی منوط کرد.

رایزنی‌ها و پیش‌بینی‌ها درباره مکان و زمان مذاکرات در میان رسانه‌های گروهی در جریان است اما هنوز زمان و مکان مذاکرات بعدی مشخص نیست.

هم‌چنین گفته می‌شود پس از درخواست استراحت کاترین اشتون در میان دور دوم مذاکرات که صبح امروز آغاز شد، دو طرف تاکنون که مذاکرات دو جانبه اشتون و جلیلی در جریان است به میز مذاکره بازنگشته‌اند.

دکتر سعید جلیلی و کاترین اشتون برای بار سوم در بغداد با یکدیگر دیدار کردند، هم‌چنین معاونان جلیلی و اشتون در حال مذاکره درباره زمان و مکان گفت‌وگوهای بعدی بین ایران و ۱+۵ هستند.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌یی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اعزامی به بغداد، علی باقری و هلگا اشمیت بعد از صرف ناهار بر سر برخی مسایل و نیز گفت‌وگو درباره زمان و مکان احتمالی مذاکرات بعدی گفت‌وگو کردند.

قرار است کنفرانس خبری جلیلی و اشتون در انتهای رایزنی‌ها و توافقات برگزار شود.

مذاکرات روز دوم و پایانی ایران و ۱+۵ در محل دارالضیافه نخست وزیر عراق ظهر امروز (پنج‌شنبه) پایان یافت.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌یی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اعزامی به بغداد، مذاکرات محتوایی بین ایران و ۱+۵ پایان یافته است و قرار است پیش از کنفرانس خبری، دو طرف درباره زمان و مکان مذاکرات بعدی در صورت تفاهم، جمع‌بندی‌شان را اعلام کنند.

تا این لحظه ۱+۵ جمع بندی از بسته پیشنهادی ایران که هیات ایرانی تمایل دارد آن را در بغداد بشنود ارایه نکرده است.

پس از رایزنی هلگا اشمیت، معاون اشتون با نمایندگان ۱+۵ و در اختیار گذاشتن پاسخ‌های ایران به آنها درباره ابهاماتشان درباره بسته پیشنهادی ایران، به نظر می‌آید ۱+۵ تصمیمی برای ارایه جمع بندی‌اش درباره بسته ایران در بغداد ندارد.

با وجود دو دور گفت وگوی سعید جلیلی و کاترین اشتون به طور دوجانبه و رد و بدل نظرات و پیشنهادات اما ۱+۵ هنوز حرف جدیدی برای ایران ندارد.

ایران تاکید دارد با توجه به این که ارزیابی‌اش از بسته آنها را ارایه کرده است، جمع بندی ۱+۵ را درباره بسته‌اش در بغداد بشنود، اما به نظر می‌آید غرب به ویژه آمریکا تمایلی برای ارایه جمع بندی یا نظرش درباره بسته ایران در بغداد ندارد.

دیپلمات‌های ایرانی نزدیک به مذاکرات معتقدند که رویکرد ۱+۵ در استانبول مثبت‌تر و امیدوارکننده‌تر از آن چیزی است که در بغداد دیده می‌شود.

به نظر می‌آید ۱+۵ در بغداد چندان پایبند به اصل عمل متقابل که در استانبول بر روی آن توافق کردند، نیست.

در این میان نمایندگان چین و روسیه رویکرد سازنده و همکاری جویانه‌شان را برای رسیدن به راه حلی مسالمت‌آمیز دنبال می‌کنند و هم‌چنان بر تشدید نکردن تحریم‌های یک جانبه علیه ایران تاکید دارند.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد به نظر می‌رسد ایران برای موافقت با گام‌های مشخص برای پایان دادن به مناقشات درباره‌ برنامه هسته‌یی‌اش آماده است، اما هشدار داد که تحریم‌های اضافی آمریکا می‌تواند تلاش‌ها را تضعیف کند.

لاوروف گفت: ما از ارتباطات مقدماتی با ایران این برداشت واضح و مبرهن را داشتیم که طرف ایرانی برای دستیابی به توافق درباره‌ گام‌های ملموس در چارچوب رویکردی مبتنی بر گام‌های تدریجی و دوجانبه آماده است.

ایران و ۱+۵ در برداشتن گام های متقابل تاکنون در حد ارایه بسته های پیشنهادی که ظاهرا محتوای آنها چندان متقابل و مورد پذیرش دو طرف نیست بیشتر حرکت کرده‌اند.

در حالی که انتظار می‌رفت روز چهارشنبه شاهد دو دور مذاکرات در صبح و عصر باشیم، اما به خاطر تاخیر در ورود هیات‌های ۱+۵ به بغداد این مذاکرات ظهر آغاز و سه ساعت به طول انجامید و با وجود رایزنی‌های مذاکراتی و برگزاری مذاکرات دوجانبه عملا مذاکرات در نوبت صبح به پایان رسید و به روز پنجشنبه موکول شد.

در حالی که پیش و پس از مذاکرات ایران و ۱+۵ در استانبول فضای مثبتی از احتمال تعامل و تفاهم مشترک میان دو طرف وجود داشت و تا پیش از بغداد هم ادامه داشت، اما به نظر می‌آید فضای این مذاکرات مثل هوای مملو از گرد و غبار رفته رفته مبهم و تیره می‌شود.

دو طرف هم چنان با اختلاف‌ها و بی‌اعتمادی شدید نسبت به هم دست و پنجه نرم می‌کنند. ایران بسته ۱+۵ را که از سوی آنها “جدید” خوانده می‌شود، “جزیی‌نگر” و “نامتوازن “می‌داند و بسته خود را جامع.

ایران معتقد است ۱+۵ سعی دارد با مسایل سطحی و گام‌های کوتاه با پیشنهادها و درخواست‌های ایران برخورد کند که در این صورت ایران گام هایش محتاط تر خواهد بود و همکاری متقابل و جدی صورت نخواهد گرفت.

در عین حال مقامات غربی در ادامه رویکردشان از قبل مذاکرات استانبول خواستار ادامه مذاکرات در آینده است و به هر نحوی سعی دارند برای مذاکرات بعدی در بغداد توافق صورت گیرد. اما ایران می‌گوید که باید برای ادامه مذاکرات ابتدا به مشترکات مشخص و گام‌های تضمین شده برسیم.

به نظر می‌آید اصرار ایران برای شنیدن پاسخ ۱+۵ درباره بسته‌اش در جهت روشن شدن نیت و اهداف آنهاست.

باید منتظر ماند و دید که ایران حاضر به ادامه مذاکرات در شرایط مبهمی که از سوی غرب در مذاکرات دوره جدید دنبال می شود است یا نه.

به گزارش ایسنا، مذاکرات امروز (پنجشنبه) در حالی آغاز شد که گرد و غبار در هوای بغداد نسبت به دیروز بسیار افزایش یافته است.

روز دوم و پایانی مذاکرات ایران و ۱+۵ در محل دارالضیافه نخست وزیر عراق صبح امروز (پنجشنبه) در حالی آغاز به کار کرد که سعید جلیلی و کاترین اشتون پیش از مذاکرات امروز با یکدیگر گفت‌وگویی دوجانبه داشتند.

مذاکرات ایران و ۱+۵ ظهر روز چهارشنبه با ارایه بسته‌های پیشنهادی متقابل از سوی دو طرف انجام شد، اما دو طرف نتوانستند تا پایان دور اول به جمع بندی نهایی برسند.

سعید جلیلی شب گذشته مذاکراتی طولانی و جدی با کاترین اشتون داشت که در آن طرف ایرانی جمع بندی خود را از بسته پیشنهادی ۱+۵ که به طور شفاهی ارایه شده بود و در مذاکرات قبلی معاونان دو طرف درباره آن بحث شده بود به طرف مقابل ارایه کرد. اما نماینده ۱+۵ در گفت‌وگو با ایران جمع بندی از بسته پیشنهادی ایران از سوی ۱+۵ ارایه نکرد.

با توجه به پیشنهادهای ارایه شده از سوی دو طرف در مذاکرات روز چهارشنبه و جدی شدن فضای حاکم بر مذاکرات، دیدار اشتون و جلیلی مهم و جدی ارزیابی می‌شود.

چهارشنبه شب پس از پایان دور اول مذاکرات ایران و ۱+۵ و ارایه بسته پیشنهادی جدید ایران به طرف مقابل و اصرارش برای دریافت پاسخ و جمع‌بندی این شش کشور، نمایندگان این کشورها با یکدیگر جلسه داشته و برخی ابهامات و سوالات را مطرح کردند.

از این رو هلگا اشمیت، معاون کاترین اشتون، ابهامات و سوالات ۱+۵ را در دیدار با معاون جلیلی مطرح و نقطه‌نظرات ایران درباره‌ی این ابهامات را دریافت کرده است.

بنابراین گزارش، معاون اشتون در نشستی با ۱+۵ در محل مذاکرات درباره ابهامات و سوالات طرح شده گفت‌وگو کردند.

برخی از تناقض‌ها در میان کشورهای عضو گروه ۱+۵ درباره‌ی تحریم‌های یکجانبه مطرح شده است، از جمله یکی از اعضای تیم مذاکره آمریکا گفته است که تحریم‌ها درباره‌ی ایران ادامه دارد، اما نماینده‌ی روسیه با اعمال تحریم‌های یکجانبه مخالفت کرده است.

هم‌چنین گفته می‌شود نماینده‌ی روسیه درخواست ملاقات با هیات ایرانی در مذاکرات را دارد.

ایران روز چهارشنبه بسته‌ای از پیشنهادات را به طور شفاهی در مذاکرات با ۱+۵ ارایه کرد که شامل پنج محور هسته‌یی و غیرهسته‌یی است.

از سویی ۱+۵ برای ایران پیشنهادهایی “جدید” ارایه دادند.

مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات با ۱+۵ پس از پایان دور اول گفت‌وگوها در روز چهارشنبه با نماینده کشورهای ۱+۵ در مذاکرات با ایران دیدار کرد.

دیدارهای دو جانبه اشتون و جلیلی در مذاکرات قبلی معمولا پیش از شروع مذاکرات برگزار می شد اما این بار این دیدار در پایان روز اول مذاکرات دو طرف برگزار می شود .

بنابراین گزارش، با توجه به این‌که پیشنهادات ۱+۵ قبلا در مذاکرات معاونان جلیلی و اشتون مورد بحث قرار گرفته است و نقطه‌نظرات ایران ارایه شده است، در مذاکرات روز چهارشنبه بسته‌ی ایران برای ۱+۵ که به طور شفاهی به آنها ارایه شد مورد بحث قرار گرفت.

در عین حال ۱+۵ بسته‌ی ارایه شده از ایران را قابل مذاکره عنوان کردند.

با توجه به علاقه غرب به ادامه مذاکره مقامات ایران معتقدند که اگر بنا باشد توافقی اساسی و مستمر صورت گیرد باید بستر برای این مساله فراهم باشد و دو طرف بتوانند به مشترکات کافی برای برگزاری یک دور دیگر از مذاکرات برسند .بنابراین در بغداد باید این مشترکات به دست آید.

اما به نظر می آید طرف مقابل هم چنان رویکرد مذاکره برای مذاکره را دنبال می کند و چندان به مذاکراتی روشن و شفاف توام با خواست طرفین اعتنایی ندارد.

با توجه به فضای مثبت پیش از مذاکرات بغداد در رسانه‌های غربی و برخی مواضع این کشورها پیش بینی می‌شد در این مذاکرات زمان و مکان مذاکرات بعدی نیز تعیین شود، از این رو برخی کشورها روز چهارشنبه پیشنهاد برگزاری دور بعدی مذاکرات ایران و ۱+۵ را در کشورشان مطرح کردند.

در عین حال مقامات ایرانی بر این نظرند که با وجود کم اهمیت بودن مکان مذاکرات برای ایران، اما کشور میزبان باید بی‌طرف باشد و حداقل از اجراکنندگان تحریم‌های یک‌جانبه نباشد.

پیش از این نماینده چین در گروه ۱+۵ با معاون سعید جلیلی پیش از شروع دور دوم مذاکرات دیدار کرد.

علی باقری، معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به درخواست ما ژآئو شو، معاون وزیر خارجه چین و نماینده چین در مذاکرات با ایران با وی دیدار کرد.

هم چنین رایزنی‌ها میان معاونان اشتون و جلیلی برای ادامه مذاکرات دور دوم در جریان است. در همین راستا پیش از دیدار دو جانبه باقری و نماینده چین، هلگا اشمیت معاون اشتون با علی باقری دیدار کرد و نقطه نظرات ایران را در گفت‌وگو با نمایندگان ۱+۵ به آن‌ها منتقل کرد.

ایران در بسته خود که به طور گام به گام تدوین شده است گام‌های عملی مشخصی را به ۱+۵ پیشنهاد کرده است.

هیات مذاکره کننده ایران تاکید داشته است که تمایل دارد درباره محتوای این بسته که به طور شفاهی به ۱+۵ ارائه شده است، در ادامه مذاکرات روز چهارشنبه، پاسخ طرف مقابل را بشنود.

همچنین ۱+۵ در دور اول مذاکرات، بسته پیشنهادی خود را به طور شفاهی به ایران ارائه کرده است، اما ظاهرا از دیدگاه ایران این بسته متوازن نیست.

مقامات ایرانی معتقدند که تفاوت بسته ایران با بسته ۱+۵ این است که بسته ارائه شده از سوی ایران جامع است، اما ۱+۵ در پیشنهاداتش جزیی نگری کرده است.

در فضای رسانه‌های غربی موضوع به رسمیت شناخته شدن حق غنی سازی ایران تا سه و نیم درصد مطرح است اما در فضای غیر رسانه‌یی و اظهارات و مواضع کشورهای ۱+۵ چنین رویکردی دیده نمی‌شود.
ایران معتقد است پیشنهادات ارائه شده‌اش در قالب پنج محور براساس اصول توافق شده مذاکرات استانبول یعنی ادامه مذاکرات بر مبنای ان‌پی‌تی و همکاری متقابل متوازن است.

همچنین قرار است دو طرف در ادامه مذاکرات عصر امروز، درباره آنچه در مذاکرات دور اول طرح شده است، گفت‌وگو کنند. گفته می‌شود بسته ارائه شده از سوی ایران، حاوی موضوعات هسته‌یی و غیرهسته‌یی است.

مقامات ایران معتقدند پیشنهادات ارائه شده از سوی ایران آنقدر شفاف و عملیاتی است که طرف مقابل می‌تواند درباره آن در مذاکرات عصر پاسخ دهد.

به گزارش ایسنا، با وجود این که بسته پیشنهادی ۱+۵ برای ایران راضی کننده نیست، اما ایران این بسته و آنچه درباره آن در مذاکرات گفته شد را به عنوان حرف پایانی ۱+۵ نمی‌داند.

۵+۱ در دور اول مذاکرات سه الی چهار پیشنهاد مشخص را به ایران ارایه کرده است که به نظر می آید مطلوب ایران نیست.

از سویی هم چنان در مواضع ۱+۵ درباره به رسمیت شناختن حق غنی سازی ایران وجود دارد و مشخص نیست در برداشتن گام های متقابل تا چه اندازه قابل اطمینان هستند.

در فضای رسانه‌های غربی موضوع به رسمیت شناخته شدن حق غنی سازی ایران تا سه و نیم درصد مطرح است اما در فضای غیر رسانه‌یی و اظهارات و مواضع کشورهای ۱+۵ چنین رویکردی دیده نمی‌شود.

ایران پیشنهاد جدید ۱+۵ را که به طور شفاهی ارایه شده است نه مکتوب دارای تضمین لازم که گام‌هایشان غیرقابل بازگشت باشد نمی‌داند و این گونه وارد بحث شدن را نیز نمی‌پذیرد.

۱+۵ در دور اول مذاکرات، بسته پیشنهادی خود را به طور شفاهی به ایران ارائه کرده است، اما ظاهرا از دیدگاه ایران این بسته متوازن نیست.”
به گزارش خبرنگار ایسنا، فضای دور اول مذاکرات که از ظهر روز چهارشنبه به وقت بغداد آغاز شد، جدی و صریح اعلام شده است و به نظر می‌آید و گفته می‌شود بحث‌ها آنقدر جدی بوده است که این مذاکرات در آینده نیز ادامه پیدا خواهد کرد.

دور اول مذاکرات ایران و ۱+۵ که در محل دارالضیافه نخست وزیری عراق آغاز شده بود عصر روز چهارشنبه پایان یافت.

مایکل مان، یکی از سخنگویان کاترین اشتون بعد از شروع مذاکرات در پاسخ به سوال ایسنا، از ارایه بسته پیشنهادی ۱+۵ به ایران در این مذاکرات خبر داد، با این حال وی به جزییات آن اشاره نکرد.

مایکل مان در جمع خبرنگاران حاضر در محل مذاکرات ایران و ۱+۵ در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر این که آیا ۱+۵ بسته جدیدی در این مذاکرات به ایران ارایه خواهد کرد، گفت: ۱+۵ بسته جدیدی در این مذاکرات برای ایران دارد.

سخنگوی اشتون در پاسخ به این سوال که این بسته متفاوت از بسته قبلی است که کشورهای اروپایی به ایران ارایه کرده بودند تاکید کرد: این بسته پیشنهادهای جدیدی برای ایران دارد.

وی به محتوا و جزییات بیشتر از این بسته جدید اشاره نکرد و گفت: نمی‌توانم چیز بیشتری بگویم، اما طیفی از مسایل و موضوعات مختلف را شامل می‌شود، مثلا یشنهادهایی درباره غنی‌سازی ۲۰ درصد در این بسته وجود دارد.

مذاکرات ایران و ۱+۵ روز چهارشنبه ـ سوم خرداد ـ با یک ساعت و نیم تاخیر در محل دارالضیافه نخست‌وزیری عراق (محل برگزاری کنفرانس‌ها وهمایش‌های بین‌المللی عراق) آغاز شد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایسنا به بغداد از بامداد روز چهارشنبه از گرد و غبار (ریزگردها) در آسمان بغداد که روز گذشته هوای عراق را در حالت اضطرار قرار داده بود، کاسته شده است.

سعید جلیلی، مذاکره کننده ارشد ایران با ۱+۵ دوشنبه شب در راس هیاتی وارد بغداد شد. هیات ایرانی اولین هیات مذاکره کننده بوده است که از دو رو قبل وارد بغداد شده است.

ایران پیشنهاد جدید ۱+۵ را که به طور شفاهی ارایه شده است نه مکتوب دارای تضمین لازم که گام‌هایشان غیرقابل بازگشت باشد نمی‌داند و این گونه وارد بحث شدن را نیز نمی‌پذیرد.
جلیلی روز سه‌شنبه در دیدارهای جداگانه با نخست وزیر، رییس جمهور، رییس مجلس اعلای اسلامی عراق، مشاور نخست وزیر گفت‌وگو کرد.

وی هم چنین در مدت حضورش در بغداد به زیارت حرمین شریفین امام موسی کاظم (ع) و امام جواد (ع) رفت.

تمامی هیات‌های دیپلماتیک ۱+۵ از صبح روز چهارشنبه وارد بغداد شدند. این هیات‌ها از شیکاگو به بغداد می‌آیند. در مذاکرات استانبول نیز تمامی هیات‌های ۱+۵ از آمریکا به استانبول آمدند.

با وجود فضای مثبت حاکم بر رسانه‌های خارجی و وجود پالس‌های مثبت از ارایه پیشنهاد جدید ۱+۵ برای ایران و مذاکرات مثبت و رو به جلو از سوی آمانو در تهران که به نظر می‌آید توافقی در زمینه همکاری‌های ایران و آژانس را به زودی در بر داشته باشد، هم‌چنان رویکرد ۱+۵ در این مذاکرات در قبال موضوع هسته‌یی ایران و پذیرش حق ایران در غنی سازی اورانیوم مبهم است.

به گزارش ایسنا، این دور از مذاکرات ایران و ۱+۵ درحالی امروز ـ سوم خرداد ـ در عراق برگزار می‌شود که انتخاب عراق به عنوان محل مذاکره موافقت‌ها و مخالفت‌هایی در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی به همراه داشت. برخی کشورهای عرب منطقه از این که ایران تلاش دارد به عراق وجهه منطقه‌ای و بین المللی دهد خشنود نیستند. این کشورهای از این که یک دولت شیعه در عراق حاکم است راضی نیستند و هرگونه بهبود پرستیژ عراق در این چارچوب را برنمی‌تابند.

هم چنین همزمان با برگزاری مذاکرات سیاسی ایران و ۱+۵ در بغداد، تحولات مهم دیگر از جمله انتخابات ریاست جمهوری مصر انجام می‌شود.

مذاکرات ایران و ۱+۵ همزمان با سالروز فتح خرمشهر توسط رزمندگان ایران در روز سوم خرداد ۱۳۶۱ برگزار می‌شود. در سوم خرداد ۱۳۶۱ پس از ۵۷۸ روز اشغال شهر خرمشهر از سوی رژیم صدام، این شهر توسط رزمندگان ایران آزاد شد و فتحی تاریخی را برای ایران رقم زد. در عین حال فتح خرمشهر بیش از ۶۰۰۰ کشته و مجروح در ایران بر جای گذاشت.

مردم ایران هر ساله روز سوم خرداد را به نشانه این فتح بزرگ که امام خمینی (ره) برای آن عبارت “خرمشهر را خدا آزاد کرد” استفاده کردند را گرامی می‌دارند تا یادآور شوند که ایرانیان از حق خود چشم پوشی نمی‌کنند.

با وجود سال‌ها جنگ و درگیری میان ایران و عراق در زمان رژیم صدام، اما امروز روابط میان ایران و عراق با تغییر حکومت و سقوط صدام در شرایط بسیار مطلوبی قرار دارد که بی‌سابقه است. ایران و عراق دو کشور همسایه با سابقه طولانی فرهنگی، مذهبی و تاریخی هستند و مقامات عالی رتبه دوکشور بر بهبود روابط در سطوح مختلف تاکید دارند.

اما بهبود روابط باعث نمی‌شود که ملت‌ها خاطرات تلخ و شیرینشان را فراموش کنند. در این میان پاک شدن خاطرات تلخ و سخت مثل جنگ به ویژه جنگی ناخواسته و تحمیلی به زمانی طولانی و اقدامات فرهنگی نیاز دارد، نه اقداماتی سیاسی.

برگزاری مذاکرات ایران و ۱+۵ در بغداد به پیشنهاد ایران بوده است و ۱+۵ علاوه بر نگرانی از برگزاری مذاکرات در بعداد به خاطر شرایط امنیتی این کشور، توان عراق برای میزبانی چنین نشست‌هایی را به بوته آزمایش گذاشته است، اما بعد از برگزاری اجلاس موفق سران اتحادیه عرب در بغداد که در سطح جهان عرب مورد توجه قرار گرفت، نگرانی‌ها نسبت به برگزاری اجلاسی بین المللی، مهم و حساس کاسته شد.

مقامات ایرانی معتقدند که تفاوت بسته ایران با بسته ۱+۵ این است که بسته ارائه شده از سوی ایران جامع است، اما ۱+۵ در پیشنهاداتش جزیی نگری کرده است.
از سویی برگزاری مذاکرات در عراق که همسایه ایران و دارای روابط خوب نسبت به دیگر کشورهای مذاکره کننده است موقعیت بغداد را در این مذاکرات ارتفا می‌دهد. این موقعیت نتیجه تغییری است که در این کشور رخ داده است.

سوم خرداد در بغداد می‌تواند به ۱+۵ یادآور شود که در صورت تغییر رویکرد قبلی و در پیش گرفتن نگاهی واقع‌بینانه می‌تواند مانند عراق وجهه از دست رفته خود را بار دیگر در افکار عمومی جهان بازیابد.

اشغال عراق توسط آمریکا و ساقط شدن رژیم دیکتاتوری صدام حسین اقدامی قابل توجه بود، اما اشغال‌گری آمریکایی‌ها طولانی شد و مشکلات بسیاری برای مردم عراق به وجود آمد که خاطره حضور آمریکایی‌ها در این کشور را تلخ کرد و امروز بعد از خروج آن‌ها از عراق دیدگاه مثبتی نسبت به آنها وجود ندارد و عراق در آینده از آسیب‌های حضور اشغال گران رنج خواهد برد.

بیش از ۲۰۰ خبرنگار و عکاس رسانه گروهی بین‌المللی این مذاکرات را پوشش می‌دهند. تمامی خبرنگاران و رسانه‌های گروهی مختلف در تنها هتلی در منطقه سبز ـ هتل الرشید ـ به خاطر شرایط امنیتی مستقر هستند.

منطقه سبز پس از اشغال عراق توسط آمریکایی‌ها به عنوان محیطی امن و دیپلماتیک تعیین شد و با دیوارهای بتنی از هر سو مسدود شده است و این دیوار ها هنوز پا برجاست. در عین حال منطقه سبز یکی آرام ترین مناطق بغداد به لحاظ امنیتی است.

آخرین بار که به عراق سفر کردم، چهار سال پیش برای مذاکرات ایران، عراق و آمریکا و در زمان حضور نظامی آمریکا در عراق بود و در هر گوشه کناری نیروهای آمریکایی مشاهده می شدند، اما الان در هیچ کجای بغداد و منطقه سبز آنها دیده نمی شوند و نیروهای عراقی جایگزین شده اند. هم چنین منطقه سبز نیز تحت کنترل نیروهای عراقی است.

با این حال سگ‌های آموزش دیده برای یافتن مواد منفجره و هر چیزی که خطر محسوب شود، هم چنان حضور پررنگ دارند و دیگر از گیت‌های متعدد و تفتیش‌های وقت گیر و سرسختانه خبری نیست.

هیات ایران را علاوه بر دکتر سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، علی باقری، معاون سیاست خارجی و امنیت بین‌الملل دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، سید عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه، حمیدرضا عسگری، مشاور وزیر امور خارجه و مصطفی دولت‌یار تشکیل می‌دهند.

هم چنین ما ژائوژو، معاون وزیر امور خارجه چین، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه، جفری آدامز، معاون مدیرکل سیاسی وزارت امور خارجه بریتانیا و هانس دیتر لوکاس، معاون وزیر امور خارجه آلمان، اعضای هیات مذاکره کننده ۱+۵ هستند.

مقامات ایران معتقدند پیشنهادات ارائه شده از سوی ایران آنقدر شفاف و عملیاتی است که طرف مقابل می‌تواند درباره آن در مذاکرات عصر پاسخ دهد.
مذاکره کننده ارشد ایران از رییس دولت عراق به دلیل میزبانی شایسته گفت‌وگوهای ایران و ۱+۵ تقدیر کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر سعید جلیلی سه‌شنبه شب با حضور در ضیافت شام جلال طالبانی، رییس‌جمهور عراق گفت: علاوه بر اهمیت مذاکرات ۱+۵ اصل برگزاری این گفت‌وگوها در بغداد دارای اهمیت ویژه و قابل توجه است.

رییس جمهور عراق نیز ابراز امیدواری کرد که مذاکرات روز چهارشنبه ایران و ۱+۵ ایران در بغداد مثبت و موفق باشد.

جلال طالبانی به روابط راهبردی ایران و عراق اشاره کرد و خواستار توسعه هرچه بیش‌تر آن شد.

هم‌چنین رییس‌جمهور عراق به طور خاص به روابط اقتصادی تهران ـ بغداد اشاره کرد و گفت که زمینه‌ها و بسترهای لازم برای گسترش بیش از پیش این روابط وجود دارد.

سعید جلیلی ابراز امیدواری کرد مذاکرات بغداد نقطه آغازی برای کنار گذاشته شدن برخی راهبردهای بی نتیجه از جانب ۱+۵ باشد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران عصر روز سه‌شنبه در محل مجلس اعلای اسلامی عراق با سید عمار حکیم، رییس و جمعی دیگر از اعضای این مجلس ملاقات کرد.

وی در این دیدار تأکید کرد: ما حس می‌کنیم اکنون غربی‌ها خودشان هم دریافته‌اند که زمان برای راهبرد فشار به پایان رسیده است، چرا که در تمام سال‌های کذشته کاری نمانده که آنها بتوانند علیه ملت ایران انجام دهند و از انجام آن خودداری کرده باشند.

جلیلی با اشاره به برگزاری مذاکرات ایران و ١+۵ در بغداد، این امر را نشانه قرار گرفتن عراق در مرحله‌ای کاملا جدید دانست که در این مرحله این کشور می‌تواند نقشی مهم در حل مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی ایفا کند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان دستور کار مذاکرات با ١+۵ را “گفت و گو برای همکاری” اعلام کرد و گفت: از آنجا که بنای این گفت‌وگوها بر همکاری است مذاکرات هفت کشور موضوعات منطقه‌ای، بین المللی و هسته‌یی را در برخواهد گرفت و امیدواریم شروعی برای یک دوره جدید باشد.

کشورهای عضو ۱+۵ نیز می‌توانند با درس گرفتن از تجارب شکست خورده گذشته خود در قبال ایران و کنار گذاشتن این رویکرد، رفتاری متفاوت را در پیش گیرند و با کمک ایران اعتبار از دست رفته خود را در عرصه بین‌المللی و افکار عمومی جهان باز یابند.
سوم خرداد، بغداد، مذاکرات ۱+۵ و ایران

به گزارش ایسنا، سوم خرداد برای ایرانیان و کسانی که شاهد بودند ایرانیان چگونه خرمشهر را با یاد خدا آزاد کردند یک روز نمادین است. ایرانیان هر ساله این روز را به خود و جهانیان یادآور می‌شوند.

اکنون بغداد که زمانی برای ایرانیان متجاوز بود به پیشنهاد خود تهران میزبان مذاکرات ایران و ۱+۵ است. این پیشنهاد ایرانی از آن سو انجام شده که به ۱+۵ یادآور شود که دولتی که زمانی دیکتاتور بود اکنون تغییر کرده و روابط خوبی با ایران در پیش گرفته و ایرانیان نیز که هماره به بخشندگی و صلح‌طلبی در جهان شناخته می‌شوند، بغداد را انتخاب می‌کنند و در راستای رشد و پیشرفت آن در عرصه بین‌المللی حرکت می‌کنند. ایران تجاوز هشت ساله رژیم بغداد را با سربلندی به پایان رساند و امروز در سالروز تاریخی سوم خرداد پایتخت کشور عراق نیز برای دفاع از حقوق ملت به مذاکره پرداخته است.

کشورهای عضو ۱+۵ نیز می‌توانند با درس گرفتن از تجارب شکست خورده گذشته خود در قبال ایران و کنار گذاشتن این رویکرد، رفتاری متفاوت را در پیش گیرند و با کمک ایران اعتبار از دست رفته خود را در عرصه بین‌المللی و افکار عمومی جهان باز یابند.

برچسب ها:
احتمال ادامه مذاکرات ایران و 1+5 در آينده/ سخنگوي اشتون از پیشرفت در مذاکرات خبر داد
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان