آیاخبر آسوشیتدپرس شروع موجی به نفع ایران است؟

  • شناسه خبر: 5820
آیاخبر آسوشیتدپرس شروع موجی به نفع ایران است؟

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی توافق ایران با رئیس سازمان انرژی اتمی را اولین گام برای موفقیت ایران در مذاکرات ۱+۵ عنوان کرد. این خبر که به صورت گسترده ای درفضای خبری جهان انتشار پیدا کرده است سبب شکل گیری تحلیل های تازه ای در این باره شده که عمده گرایش این تحلیل ها به سوی […]

خانه » آخرین اخبار » آیاخبر آسوشیتدپرس شروع موجی به نفع ایران است؟

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی توافق ایران با رئیس سازمان انرژی اتمی را اولین گام برای موفقیت ایران در مذاکرات ۱+۵ عنوان کرد.
این خبر که به صورت گسترده ای درفضای خبری جهان انتشار پیدا کرده است سبب شکل گیری تحلیل های تازه ای در این باره شده که عمده گرایش این تحلیل ها به سوی احتمال پیروزی دیپلماتیک ایران دارد.
برهمین اساس سوالی که در چند روز اخیر در بین صاحب نظران حوزه بین الملل وصاحب نظران موضوع هسته ای ایران مطرح شده این موضوع است که چرا تمام گمانه زنی ها به نفع ایران رقم می خورد وحتی شبکه آمریکایی زبانی مانند آسوشیتدپرس بر برد ایران در مذاکرات تاکید می کنند؟
به نظر می رسد که برای پاسخ به این سوال باید به واقعیت ماجرا وپیدا وپنهان آن توجه کرد.چرا که با نگاهی به توافقهای انجام شده در استامبول،غربی ها حق هسته ای ایران وغنی سازی را به رسمیت شناخته اند که این موضوع موج خبری قابل توجهی در فضای رسانه ها به راه انداخته ودر همین راستا در اکثر موارد، خبرگزاریها از این توافق با عنوان پیروزی کامل ایران وباخت غرب،یا توافقی به کام ایران نام می برند.
علاوه براین مساله ،اعتراف شبکه خبری مانند آسوشیتدپرس به برد ایران در بغداد نشان از فضای خاص جامعه آمریکا وحتی وجود فضایی به نفع ایران در بین نخبگان این جامعه است که این مسئله از بعد روانی روی رفتار دولتمردان آمریکا ودیگر کشورهای غربی به شدت تاثیر گذار خواهد بود.
چرا که وقتی رسانه ای مانند آسوشیتدپرس صراحتا به برد ایران در مذاکرات بغداد اشاره می کند دو اتفاق مهم رخ می دهد:
۱-افکار عمومی غرب با برنامه ایران بیشتر همراه می گرددو به نوعی این حق ایران را بیش از گذشته به رسمیت خواهد شناخت که این مسئله مقاومت مذاکره کنندگان غربی را در برابر ایران تحت الشعاع قرار می دهد.
۲-رفتارهای پیشین طرفهای غربی مذاکره کننده با ایران زیر سوال می رود واین سوال برای افکار عمومی پیش خواهد آمد که اگر ایران پیروز مذاکره بغداد است پس چرا تاکنون در مقابل آن مقاومت شده؟
دراین بین نباید از این مسئله هم غافل شد که در چند روز اخیر ،هر گونه خبری که درباره ماجرای هسته ای ایران منتشر شده به سمت گمانه زنی پیروزی ایران منتهی شده است که این بحث درآینده مذاکرات بسیار نقش خواهد داشت.
درواقع شرایط فعلی به گونه ای پیش می رود که رسانه های غربی خواه ناخواه نبض ماجرای مذاکرات را به دست دیپلماسی ایران سپرده اند و در افکار عمومی این موضوع به یک اصل تبدیل شده که نتیجه مذاکرات بیشتر به تصمیم گیریهای ایران ربط دارد تا رویکردهای طرفهای غربی!
به هر ترتیب خبر منتشر شده از سوی آسوشیتدپرس راباید یک بحث جدی رسانه ای در مورد مذاکرات بغداد دانست که براساس فضای موجود احتمال ادامه این روند در رسانه های دیگر ،پس از به پایان رسیدن مذاکرات هم وجود دارد.چرا که با توجه به فراگیر شدن گفتمان مسالمت آمیز وهمکاری جویانه ایران،رسانه های غربی نمی توانند خط خبری دیگری به جز همین موضوع را ادامه دهند.

علی فرازمند

برچسب ها:
5+1 آیاخبر آسوشیتدپرس شروع موجی به نفع ایران است؟
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان