کارشناسان از اشتباهات عربستان پس از ماجرای بحرین می گویند

  • شناسه خبر: 5758
کارشناسان از اشتباهات عربستان پس از ماجرای بحرین می گویند

گامهای لرزان عربستان برای نفوذ در مصر به گزارش “خانه خشتی”:اسامه دلیل مسئول امور بین الملل مجله الاهرام، ،به دنبال اقدام عربستان مبنی بربستن سفارت خانه های خود در مصر دست به افشاگری علیه عربستان زده و در جایی از صحبتهای خود اشاره کرده است که عربستان و قطر درپی اجرای توطئه آمریکائی براندازی نظام‌های […]

خانه » آخرین اخبار » کارشناسان از اشتباهات عربستان پس از ماجرای بحرین می گویند

گامهای لرزان عربستان برای نفوذ در مصر
به گزارش “خانه خشتی”:اسامه دلیل مسئول امور بین الملل مجله الاهرام، ،به دنبال اقدام عربستان مبنی بربستن سفارت خانه های خود در مصر دست به افشاگری علیه عربستان زده و در جایی از صحبتهای خود اشاره کرده است که عربستان و قطر درپی اجرای توطئه آمریکائی براندازی نظام‌های جمهوری کشورهای جهان عرب و تقسیم این کشورها براساس مذهب و دین یعنی سنی و شیعی، اسلامی و مسیحی، هستند تا پیروان این مذاهب و ادیان همیشه درحال تقابل با یکدیگر باشند.
این صحبتهای اسامه دلیل در حالی بیان می شود که از چند روز پیش بی بی سی فارسی به طور تلویحی از کمکهای عربستان به برخی گروههای مصری حمایت کرده وبه بازتاب خبری مثبتی دراین زمینه پرداخته است.
از سوی دیگر برخی از کارشناسان براین مسئله تاکید دارند که برای اثبات تمایل عربستان به دخالبت در امور مصر بعد از انقلاب شواهد قابل توجهی وجود دارد،شواهدی که حمایت عربستان از درمان مبارک در خاک این کشور را می توان از اولین نمونه های آن دانست.
از سوی دیگر علاوه براین مسئله برخی از خبر ها حاکی از آن است که عربستان به برخی از گروههای حامی ارتش مصر مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار کمک کرده که این مسئله گمانه زنی ها درباره دخالت عربستان درمصر واحتمال ایجاد مشکلات برای اهداف توده جامعه مصر پس از انقلاب را بیشتر می کند.به نحوی که برخی از خود روزنامه نگاران وتحلیل گران مصری همچون اسامه دلیل این اقدام عربستام یعنی سفارت خود در مصر را تلاش این کشور برای زیرفشار قرار دادن دولت مصر می دانند.آن چنان که اسامه الدلیل درباره فشارهای عربستان می گوید:دولت عربستان از وابستگی معنوی مردم مصر به برخی اماکن مذهبی موجود در عربستان استفاده کرده و سعی در باز کردن فضای نفوذ بیشتری برای خود است.
اما دراین میان سوالی که با توجه به شرایط فعلی جامعه مصر به ذهن برخی از تحلیل گران مسائل بین الملل خطور می کند این سوال است که آیا تلاش عربستان برای پیدا کردن جای پایی در مصر موثر خواهد بود؟
برای پاسخ به این سوال باید توجه داشت که عربستان چندروز پیش در تلاش خود برای الحاق بحرین به دلیل مخالفت قاطع دیگر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با ناکامی بزرگی روبه رو شد که این مسئله احتمال شکست عربستان برای دخالت در مصر را بیش از نظر دیگری برای تحلیل گران محتمل تر می کند.
برای درک بهتراین موضوع نباید از این مسئله هم غافل شد که عربستان با توجه به تمام فشارهایی که درمورد سوریه آورده وشواهدی مبنی بردخالتهای مستقیم این کشور درامور سوریه وجود دارد تاکنون شکست خورده است.
در همین راستا برخی از کارشناسان حوزه خلیج فارس براین مسئله تاکید میکنند که ادامه روند سبب می شود تا عربستان مشروعیت سیاسی خود حتی را حتی در بین کشورهای عرب هم از ازدست بدهد.چرا که رفته رفته این تفکر درمیان مردم این کشورها شکل میگیرد که عربستان علاقه مند به دخالت در امور همه کشورهاست که این دخالت با شکست رو به رو شده است.
این موضوع در حالی متحمل خواهد بود که در چند سال اخیر عربستان وسیاستها وجهت گیریهایش به صورتی غیر ملموس وحتی گاهی اوقات ملموسی مورد حمایت برخی شبکه های فارسی زبان خارجی،مانند بی بی سی فارسی وصدای آمریکا قرار می گیرد که این مسئله می تواند باعث بدبینی بیشتری نسبت به این کشور در بین مردم منطقه شود.
بر این اساس به نظر می رسد که عربستان با همراهی برخی دولتهای غربی تلاش دارد تا در انتخابات وآینده مصرنقش مهمی را ایفا کند که این مسئله با توجه به آمارها وخبرهای موجود به شدت از سوی تحلیل گران مصری رد شده وآنان مانند اسامه الدلیل مخالفت خود را با این موضوع ابراز داشته اند.

حسین صادقی

برچسب ها:
کارشناسان از اشتباهات عربستان پس از ماجرای بحرین می گویند
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان