از بنزین یک تومانی ۳۴ سال پیش تا دو نرخی شدن امروز

  • شناسه خبر: 5748
از بنزین یک تومانی ۳۴ سال پیش تا دو نرخی شدن امروز

بنزین ۱۰۰ تومانی از اولین روز خردادماه سال ۱۳۹۱ دیگر در جایگاه‌های سوخت عرضه نمی‌شود و به تاریخ می‌پیوندد. به این ترتیب و با حذف یکی از نرخ‌های پرطرفدار؛ بنزین دو نرخی می‌شود. به گزارش “خانه خشتی” به نقل از (ایسنا)، بعد از پنج سال از عرضه بنزین ۱۰۰ تومانی و با توجه به قانون […]

خانه » آخرین اخبار » از بنزین یک تومانی ۳۴ سال پیش تا دو نرخی شدن امروز

بنزین ۱۰۰ تومانی از اولین روز خردادماه سال ۱۳۹۱ دیگر در جایگاه‌های سوخت عرضه نمی‌شود و به تاریخ می‌پیوندد. به این ترتیب و با حذف یکی از نرخ‌های پرطرفدار؛ بنزین دو نرخی می‌شود.

به گزارش “خانه خشتی” به نقل از (ایسنا)، بعد از پنج سال از عرضه بنزین ۱۰۰ تومانی و با توجه به قانون هدفمندکردن یارانه‌ها از ابتدای خردادماه ۱۳۹۱ این نرخ از سبد قیمتی این فرآورده حذف می‌شود.

** تاریخ افزایش قیمت بنزین در ۳۰ سال گذشته

هر لیتر بنزین در سال ۱۳۵۷ با نرخ یک تومان به فروش می‌رسید و دوسال بعد، در سال ۱۳۵۹ دولت قیمت بنزین را به سه تومان افزایش داد که این نرخ تا سال ۱۳۶۸ ثابت ماند.

سال ۱۳۶۹ بنزین به نرخ پنج تومان در هر لیتر رسید که البته عرضه بنزین پنج تومانی تا سال ۱۳۷۳ ادامه یافت.

سال ۱۳۷۴ قیمت بنزین به دو برابر افزایش یافت و با قیمت ۱۰ تومان عرضه شد. قبل از سال ۱۳۷۴ قیمت بنزین بعد از هر افزایشی چند سال ثابت می‌ماند اما از این سال به بعد بهای بنزین هر سال افزایش یافت.

بنزین با نرخ هر لیتر ۱۶ تومان در سال ۱۳۷۶ تجربه شد و چهار سال بعد و به تدریج در سال ۱۳۸۰ این رقم به هر لیتر ۳۸ تومان رسید.

قیمت بنزین با روندی صعودی در سال ۱۳۸۳ به ۸۰ تومان برای هرلیتر رسید و بعد از سه سال، در سال ۱۳۸۶ با ۲۰ تومان افزایش ۱۰۰ تومانی شد.

اما پنج سال تمام، یعنی از خرداد ۱۳۸۶ تا خرداد ۱۳۹۱، بنزین ۱۰۰ تومانی همراه باک‌ خودروهای ایرانی بود و بالاخره بر اساس این قانون که هر چیزی عمری دارد، عمر بنزین ۱۰۰ تومانی هم با تمام خبرسازی‌ها و جنجال‌هایش در ماه‌های گذشته به پایان رسید.

به گزارش ایسنا، براساس اعلام شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، بنزین ۱۰۰ تومانی ذخیره در کارت‌های سوخت تا ساعات پایانی روز ۳۱ اردیبهشت‌ماه قابل مصرف است و در صورت باقی ماندن این سهمیه در کارت‌های سوخت، هر لیتر بنزین ۱۰۰ تومانی به دو لیتر بنزین ۴۰۰ تومانی تبدیل می‌شود.

بر اساس برآوردهای چند روز اخیر حدود ۵۰ میلیون لیتر بنزین ۱۰۰ تومانی در کارت‌های سوخت باقی مانده است که این حجم از بنزین به ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین ۴۰۰ تومانی تبدیل می‌شود.

پیش از این شرکت ملی پخش فرآوردهای نفتی برای تبدیل بنزین ۱۰۰ تومانی ذخیره در کارت‌های سوخت به بنزین با نرخ ۴۰۰ تومان مهلت ۲۰ روزه‌ای را (از پنجم تا ۲۵ خردادماه) تعیین کرده بود.

البته تاکنون مشخص نشده درصورتی که افراد در زمان مشخص شده برای تبدیل بنزین یارانه‌ای خود به نیمه یارانه‌ای اقدام نکنند، تکلیف این سهمیه چه خواهد شد.

** در صورت هرگونه افزایش؛ بنزین ۴۰۰ تومانی ارزانترین بنزین است

به گزارش ایسنا، البته بعد از این، کمترین قیمت برای بنزین حتی در صورت افزایش قیمت آن در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، ۴۰۰ تومانی خواهد بود؛ چرا که مسوولان وعده داده‌اند که برنامه‌ای برای حذف ذخیره سهمیه بنزین ۴۰۰ تومانی ندارند.

از فردا ـ ابتدای خرداد ـ‌ نیز بنزین معمولی با دو نرخ نیمه یارانه‌ای ۴۰۰ تومان و آزاد ۷۰۰ تومانی و بنزین سوپر با نرخ نیمه یارانه‌ای ۵۰۰ و آزاد ۸۰۰ تومانی عرضه می‌شود.

برچسب ها:
از بنزين يك توماني 34 سال پيش تا دو نرخي شدن امروز
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان