گام به گام تا بغداد/رابرت کلی ایران را برنده ماجرای پارچین می داند

  • شناسه خبر: 5702
گام به گام تا بغداد/رابرت کلی ایران را برنده ماجرای پارچین می داند

به گزارش “خانه خشتی”:پارچین بهانه ای که کارساز نیست/ماجرای بازدید دوباره از پارچین که در چندماه اخیر به یکی از مهمترین موضوعات مد نظر برخی دولتهای غربی تبدیل شده از آن دست مسائل قابل توجهی به نظر می رسد که هم برخی کارشناسان ومقامات قبلی آژانس در مورد آن موضع گیری کرده اند وهم از […]

خانه » آخرین اخبار » گام به گام تا بغداد/رابرت کلی ایران را برنده ماجرای پارچین می داند

به گزارش “خانه خشتی”:پارچین بهانه ای که کارساز نیست/ماجرای بازدید دوباره از پارچین که در چندماه اخیر به یکی از مهمترین موضوعات مد نظر برخی دولتهای غربی تبدیل شده از آن دست مسائل قابل توجهی به نظر می رسد که هم برخی کارشناسان ومقامات قبلی آژانس در مورد آن موضع گیری کرده اند وهم از داخل ایران صحبتهای مختلفی دراین باره مطرح شده است.
شاید مهمترین اظهار نظر دراین زمینه را باید صحبتهای رابرت کلی بازرس ارشد پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دانست، او در این زمینه به بی‌بی‌سی گفته است: ” ادعاهای مطرح شده (از سوی آژانس) درباره سایت پارچین درست نیست.”
کلی همچنین آژانس را به انتشار گزارش‌های “جانبدارانه” علیه برنامه ایران متهم می کند
او همچنین با اظهار تعجب از فشار دوباره آژانس برای بازدید از پارچین به این مسئله می گوید: “من در ابتدای خدمتم برای آژانس در عراق با هانس بلیکس کار کردم. بعد دوباره به آژانس برگشتم و با محمد البرادعی کار کردم. هر دوی آن‌ها حقوق‌بین الملل خوانده و بسیار دقیق بودند. آن‌ها فقط به اطلاعاتی استناد می‌کردند که به اصطلاح مو لای درزش نرود و قابل اثبات باشد.
اما کلی درباره روند جدید آژانس به این موضوع اشاره می کند که آژانس در رویکرد جدید خود مثل یک شبکه خبری به دنبال اثبات هر شایعه ای می رود واز طرف دیگر ایران هم حق دارد تا اجازه بازدید از پارچین را که مکانی نظامی است مانند هر کشور دیگری را ندهد.
این صحبتهای رابرت کلی در حالی مطرح می شود که دولتهای غربی در چند هفته اخیر دائما با بیان مسائلی همچون پیدا شدن شواهد جدید ویا ادعاهایی مبنی بر به دست آوردن عکسهای ماهواره ای از پارچین مدعی شده اند که ایران درآنجا اتاقک آزمایش انفجار ساخته است.
دراین راستا هم رابرت کلی به مسائل جالبی اشاره داشته ومی گوید: این محفظه برای آزمایش مواد منفجره لازم برای یک بمب اتمی خیلی کوچک است. مخصوصاً اگر به آزمایش اورانیوم مربوط شود، این اورانیوم به اطراف پخش خواهد شد. برای آزمایش های دیگر هم خیلی بزرگ است. در واقع، ادعاها با حقیقت همخوانی ندارد.
اما دراین میان با توجه به صحبتهای کِلی نکته ای که برای تحلیل گران عجیب به نظر می رسد اصرار آژانس برای بازدید از پارچینی است که در سال ۲۰۰۵ پرونده آن بسته شده وصحبتهای رابرت کلی گواهی براین موضوع مهر تایید می زند.
صحبت از بسته شدن پرونده پارچین در حالی به میان آمده که ایران در چند روز اخیر با مطرح کردن طرح مدآلیته هسته ای به دنبال حل کامل ماجرا به دوراز هر گونه بهانه گیری است.آن چنان که برخی مقامات ایرانی هدف از تعیین مدآلیته را مشخص نمودن مسیری برای شروع مشخص وپایان پرونده ایران عنوان می کنند.
از سوی دیگر گویا این گفت وگو و رویکرد جدید ایران با محور «مدآلیته هسته ای» چندان به مذاق برخی کشورهای اروپایی به ویژه آن دست از کشورهایی که حامی مناقع اسرائیل هستند خوش نیامده واین کشورها با تحریک آژانس سعی در سنگ اندازی در مقابل ایران دارند که مطرح کردن ادعای بازدید دوباره پارچین دقیقا مصداق همین سنگ اندازیها به نظر می رسد.
این گونه موضع گیریها و گفت وشنودهای غربیها در شرایطی صورت پذیرفته که علی اصغر سلطانیه؛نماینده ایران در آژانس،و دبیر شورای امنیت ملی ایران یعنی وحید جلیلی بارها بر حل مسائل فی مابین از راه دیپلماتیک تاکید داشته اند واین گونه موضع گیریها قدرت دیپلماتیک را در نگاه افکار عمومی بین المللی به شدت افزایش داده است.
چرا که علاوه برمسائل سیاسی با توجه به وضعیت فعلی اروپا، افکار عمومی جوامع غربی کاملا به دنبال حل مسئله هسته ایران از راههای دیپلماتکی وبدون تنش خواهد بود که این موضوع ایران را در مواضع برتری قرار می دهد.آن چنان که در شرایط فعلی روند افکار عمومی دنیا از یک سود از جنگ می گریزد واز سوی دیگر به دنبال برقراری مساوات در بین همه کشورهای دنیا در حقوق مشروعشان است که بحث دستیابی به انرژی هسته ای صلح آمیز یکی از همین موارد در بین افکار عمومی جهان به شمار می رود.
با توجه به این موضوع نباید از این مسئله هم چشم پوشی کرد که برخی اندیشمندان وصاحب نظران سیاسی غرب هم در چند ماه اخیر فشار قابل توجهی به دستگاه سیاسی این کشورها وارد کرده اند که این مسئله در آینده ای نه چندان دور ، در کاهش فشارها برایران بسیار موثرخواهد بود .

علی فرازمند/پژوهشگر

برچسب ها:
گام به گام تا بغداد/رابرت کلی ایران را برنده ماجرای پارچین می داند
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان