کارشناس مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان:

کاهش ده درصدی سزارین در زایشگاه نیک نفس رفسنجان

  • شناسه خبر: 55817
کاهش ده درصدی سزارین در زایشگاه نیک نفس رفسنجان

کارشناس مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: میزان سزارین در زایشگاه نیک نفس رفسنجان از زمان آغاز طرح تحول نظام سلامت تا پایان مهر ۹۳، دو درصد کاهش داشته است.

خانه » آخرین اخبار » کاهش ده درصدی سزارین در زایشگاه نیک نفس رفسنجان

فروزنده شعبانی کارشناس مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در گفت و گو با “خانه خشتی“، با اشاره به آغاز طرح نظام سلامت در بیمارستان های رفسنجان از ۱۵ اردیبهشت ۹۳ همزمان با سراسر کشور اظهار داشت: زایشگاه نیک نفس این شهرستان نیز همزمان با روز جهانی ماما این طرح را شروع کرد و اولین اقدامی که انجام داد اجرای طرح رایگان بودن زایمان طبیعی بود که بطور کامل اجرا شد.

وی تکریم ارباب رجوع را یکی دیگر از برنامه های زایشگاه نیک نفس عنوان کرد و افزود: با مراجعه ی ارباب رجوع ابتدا توضیح کوچکی راجع به طرح به او داده میشود و همچنین داخل بسته ای که در اختیار بیماران بستری قرار گیرد، این توضیحات مختصر گذاشته شده است.

شعبانی یکی از مهمترین اهداف طرح تحول نظام سلامت را کاهش میزان سزارین و افزایش زایمان طبیعی دانست و گفت: خوشبختانه گروه مامایی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان مجدانه دنباله اجرایی شدن این دستور است، در راستای تحقق این اهداف کارگاه زایمان فیزیولوژیک در اوایل دی ماه به مدت شش روز با حضور ۳۸ ماما ی کارشناس و کارشناس ارشد شاغل و استخدام در بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) و نیک نفس بصورت تئوری و عملی برگزار شد.

وی افزود: شرکت کنندگان در این کارگاه اموزشی با دریافت گواهی مربیگری زایمان فیزیولوژیک ، آمادگی برگزاری کلاس های آمادگی زایمان برای مادران باردار را دارند و این جزو پررنگ ترین اهداف طرح نظام سلامت است.

بازدید خبرنگاران پایگاه اطلاع رسانی خانه خشتی از زایشگاه نیک نفس رفسنجان۳۷

شعبانی تصریح کرد: با حضور مادران باردار در این کلاس ها و آموختن آموزش های لازم، ترس مادر کم میشود در نتیجه پذیرش زایمان طبیعی از سوی مادران باردار بیشتر می شود.

وی با اشاره به کاهش ده درصدی میزان سزارین در زایشگاه نیک نفس رفسنجان از زمان آغاز طرح تحول نظام سلامت تا پایان مهر ۹۳ تصریح کرد: در مورد مشابه سال گذشته میزان سزارین ۴۹ تا ۵۰ درصد بوده که امسال شاهد دو درصد کاهش بودیم و این مدیون همت متخصصان و ماماهای اورژانس و اتاق زایمان زایشگاه است.

کارشناس مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان خاطر نشان کرد: زایمان طبیعی با درد همراه است اما اگر این درد خوشایند باشد میتواند به یک خاطره ی خوب تبدیل شود ، یکی از اهداف کلاس های مراقبت مادران باردار خوشایند سازی درد زایمان از طریق انجام تمرینات ورزشی، ریلکسیشن و آموزش تنفس صحیح است.

وی با اشاره به روش های کاهش درد زایمان طبیعی در زایشگاه نیک نفس بیان داشت: در بخش لیبل زایمان این زایشگاه دوش آبگرم، توپ های تولد و وسایل ورزشی موجود است که می تواند مادران را در زایمان طبیعی کمک نماید.

شعبانی با اشاره به زیباسازی و تعمیر فضای بیمارستان که در حال ساخت است تصریح کرد: به دنبال این هستیم تا با ساخت بلوک های تک بیمار، هر بیمار از شروع درد زایمان، مراحل زایمان و دو ساعت پس از وضع حمل به همراه بیمار به خصوص همسر در اتاق جداگانه باشد، در این راستا یک اتاق در حال ساخت است که اتاق استراحت پرسنل به ان اختصاص داده شده است.

وی با اشاره به جابه جایی زایشگاه از مکان کنونی به محل بیمارستان امام حسین (ع) در آینده ادامه داد: با توجه به قدمت نزدیک به ۴۰ سال، زایشگاه نیاز به تعمیر اساسی دارد و ساخت و ساز فعلی به منظور جلب رضایت مادران و بیماران صورت میگیرد.

شعبانی افزود: سالانه بالغ بر ۶ هزار زایمان در این زایشگاه انجام می شود، طبق آمار اتاق زایمان در آذرماه امسال ۲۹۰ زایمان طبیعی و ۲۱۱ سزارین انجام شده است که این میزان در سال گذشته در همین مدت مساوی بوده است.

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان