چشمان منتظر آمریکا واروپا به ۳خرداد!

  • شناسه خبر: 5503
چشمان منتظر آمریکا واروپا به ۳خرداد!

به گزارش “خانه خشتی”: مهدی صفاری،کارشناس مطالعات منطقه ای : دور تندوری در سیاست خارجی در اروپا با توجه به شرایط بد اقتصادی واعتراضات مردمی به پایان رسیده که این مسئله برای آمریکا موضوع خوشایندی نیست . این روزها یکی از مهمترین اخبار روز رسانه های جهان گمانه زنی ها درباره پرونده هسته ای ایران […]

خانه » آخرین اخبار » چشمان منتظر آمریکا واروپا به ۳خرداد!

به گزارش “خانه خشتی”: مهدی صفاری،کارشناس مطالعات منطقه ای : دور تندوری در سیاست خارجی در اروپا با توجه به شرایط بد اقتصادی واعتراضات مردمی به پایان رسیده که این مسئله برای آمریکا موضوع خوشایندی نیست .
این روزها یکی از مهمترین اخبار روز رسانه های جهان گمانه زنی ها درباره پرونده هسته ای ایران ومذاکرات بغداد و وین است .آن چنان که هر گونه اظهار نظری همچون درخواست انگلستان برای به تعویق انداختن تحریم بیمه کشتی های نفتی یامخالفت هند وچین با طرح تحریم نفت ایران ویا حتی صحبتهای جدید کلینتون درباره ایران به سرعت منتشر می شود.
این انتشار سریع اخبار دراین موضوع در حالی است که که در چند روز گذشته با توجه به گفت وگوهای مقامات اروپایی وآمریکایی سوالات زیادی برای کارشناسان وصاحب نظران به وجود آمده که تلاش برای پاسخ دادن به این سوالات بدون تردید در روند پیش بینی مذاکرات بسیار موثر خواهد بود.
از جمله سوالات اینکه آیا اروپا وآمریکا با توجه به وضعیت اسرائیل از موضعی متشکر صحبت می کنند وپس از توافقات انجام شده با ایران از یک موضع با این مسئله برخورد خواهند؟
برای یافتن پاسخ این پرسش باید توجه داشت که در شرایط فعلی یاران لیبرالیستی آمریکا یک یه یک با کاهش مشروعیت شدید رو به روشده اند که نمونه بارز این موضوع را می توان در پیروزی اولاند سوسیالیست در مقابل سازکوی لیبرال در فرانسه دید که این موضوع برای یونان وایتالیا هم پیش بینی می شود.
دکتر مهدی صفاری،استاد دانشگاه وکارشناس مطالعات منطقه ای،درباره تبعات این شکست دوستان لیبرال اروپایی برای آمریکا، به کاهش جدی فضای مانور برای ایالات متحده اشاره می کند ومی گوید:همیشه همراهی دولتمردان اروپایی با آمریکا به ویژه کشورهای بزرگ قاره سبز در پیشبرد فشار برایران بسیار مهم بوده وحتی به جرات می توان اشاره کرد که آمریکا در اکثر مواقع بدون توافق با این دولتها دست به هیچ حرکت گسترده ای علیه ایران نزده است .این مسئله این موضوع را گوشزد می کند که آمریکا از این پس در کنار اروپاییان مانند گذشته، نمی تواند برایران فشار بیاورد.
به اعتقاد این استاد دانشگاه دور تندوری در سیاست خارجی در اروپا با توجه به شرایط بد اقتصادی واعتراضات مردمی به پایان رسیده که این مسئله برای آمریکا موضوع خوشایندی نیست چرا که آمریکا در چند سال اخیر برموج تندوری های افرادی مانند سارکوزی سوار شده وتوانسته اروپا را با خود همراه کند که از این پس از این امتیاز برخوردار نخواهد بود.
صحبتهای این کارشناس در حالی است که در چند روز خبرهایی مبنی بر جدی نگرفتن پیش شرطهای مقامات اسرائیل توسط اشتون ودوستان اروپاییش در محافل دیپلماتیک مطرح شده که به تعبیر صفاری همین مسئله هم سندی دیگری بر کاهش خط ومشی افراطی در میان اروپایی هاست.
از سوی دیگر مهدی صفاری براین مسئله هم تاکید می کند که ادامه روند فعلی اروپا ووضعیت اعتراضات مردمی می تواند در شرایط یهودیان مقیم اروپا هم تاثیر گذار باشد. چرا که براساس شواهد موجود بخشی از مردم اروپا احتمال بدتر شدن بحران پس از تحریم نفت را از چشم یهودیان می بینند که این مسئله برای یهودیان چندان مطلوب نخواهد بود وحتی می تواند باعث خشونتهای اجتماعی علیه آنان شود.
همچنین به باور این پژوهشگر حوزه ایران،اروپا وآمریکا تلاش دارند تا پرونده ایران دربغداد به نتیجه مشخصی برسد.به ویژه که آمریکا دراین زمینه بسیار نگران است.دلیل این نگرانی را باید با در واکنش مخالفت دیروز «آنجلامرکل»با طرح ریاضتی اتحادیه اروپا به عینه مشاهده کرد.درواقع این واکنش مرکل نشان دهنده تسلیم شدن او درمقابل اعتراضات مردمی وکاهش رویکرد افراطی اش خواهد بود.چرا که با این روند او برای جلوگیری از سقوط خود وحزبش به سمت اصلاحات اقتصادی بیشتر ی گام برخواهد داشت که بدون تردید این موضوع باید همراه با ایجاد آرامش در فضای بین المللی به ویژه در مورد ایران باشد.
همچنین در این مورد باید توجه داشت که آلمان در شرایط فعلی پس از تحریم گسترده ایران به شدت تحت فشار قرار گرفته ،چرا که مبادلات تجاری تولیدی زیادی این دو کشور با هم داشته اند وحالا این قطع ارتباط باعث افزایش بیکاری در آلمان شده است که این مسئله در عملکرد وجهت گیریهای آینده مرکل بسیار حائز اهمیت خواهد بود.
به نظر می رسد که با توجه به مجموع این شرایط جامعه اروپا وآمریکا امروز بیش از ایران چشم به مذاکرات سوم خرداد در بغداد دوخته است.آن چنان که این انتظار همراه شده با فشار جامعه بردولتمردان غربی برای تعامل با ایران!

برچسب ها:
چشمان منتظر آمریکا واروپا به ۳خرداد!
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان