نگاهی به «هیئت رئیسه اختلاف» در مجلس هشتم

  • شناسه خبر: 5497
نگاهی به «هیئت رئیسه اختلاف» در مجلس هشتم

به گزارش ” خانه خشتی” : از همان اولین دقایقی که در سال۸۷ مجلس هشتم کار خود را با هیئت رئیس فعلی خود آغاز کرد بسیاری از کارشناسان براین موضوع تاکید کردند که کشور در شرایط فعلی بیش از هر زمان دیگری نیازمند آرامش وتمرکز است که لازمه به وجود آمدن چنین فضایی تعامل میان […]

خانه » آخرین اخبار » نگاهی به «هیئت رئیسه اختلاف» در مجلس هشتم

به گزارش ” خانه خشتی” : از همان اولین دقایقی که در سال۸۷ مجلس هشتم کار خود را با هیئت رئیس فعلی خود آغاز کرد بسیاری از کارشناسان براین موضوع تاکید کردند که کشور در شرایط فعلی بیش از هر زمان دیگری نیازمند آرامش وتمرکز است که لازمه به وجود آمدن چنین فضایی تعامل میان روسای دوقوه بود.
دراین میان نکته ای که پس از مدتی از شروع کار مجلس هشتم کاملا به چشم می خورد وارد حاشیه ودرگیر شدن هیئت رئیسه مجلس در برخی مسائل بود که بر طبق آمار وتحلیل کارشناسان سیاسی نتایج چندان مناسبی نداشت.چرا که اولین نتیجه آن رفتن فضای کشور به سمت تنش هیئت رئیسه قوه مققنه ومجریه بود که این مساله در روند اجرایی کشور مشکلات فراوانی را برجای گذاشت.
از طرف دیگر این تنش به تدریج سبب شد که بسیاری از مشکلات دولت ومجلس برخلاف مصالح عمومی در انظار عمومی مطرح شود، در حالی که بسیاری از این مسائل نیازی به مطرح شدن دراین سطح نداشت وهیئت رئیسه مجلس می توانست با تعامل با دولت مشکل واختلافات را حل کند،اما گویا اراده ای در هیئت رئیسه وجود داشت که علاقه چندانی به تعامل بیشتر نداشت وبه این ترتیب بحث استیضاح وسوال از مقامات قوه مجریه بیش از هر زمان دیگری در مجلس هشتم مطرح شد که این موضوع خللی در عملکرد قوه مجریه به وجود آورد.
دراین بین بر طبق آمار مجلس هشتم بیشترین آمار فرستادن مصوبات به مجمع تشخیص مصلحت داشت که این موضوع نشان دهنده برخی مسائل وعدم رویکرد تعامل آمیز در هیئت رئیسه مجلس داشت.
این در حالی است که برخی نمایندگان هم درهمین دوران وحتی در روزهای پایانی آن اعتراضهایی نسبت به عملکرد هیئت رئیسه داشته ودارند.آن چنان که منتخب مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس نهم با تأکید بر اینکه هیئت‌رئیسه باید در کنار نمایندگان باشد نه اینکه یک رابطه نردبانی داشته باشد، یادآور شد: مجلس هشتم ضعیف‌تر از مجلس هفتم عمل کرد.
حمید رسایی هم در چند روز گذشته در کنار نماینده لاهیجان به انتقاد از هیئت رئیسه پرداخته وعملکرد آن را تعامل آمیز ندانسته است.
درمیان برخی کارشناسان براین باورند که با توجه به گفته های اکثریت نمایندگان هیئت رئیسه مجلس هشتم با بدنه خود مجلس فاصله زیادی داشته واین موضوع باعث شده که آن وحدت ویک دلی که باید در میان هیئت رئیسه وبدنه اصلی مجلس وجود داشته باشد شکل نگیرد که این موضوع به زیان کل کشور بوده است.از طرف دیگر احمد توکلی نماینده مجلس هشتم ومسئول سایت الف هم در مصاحبه ای به موج اختلافات در هیئت رئیسه مجلس هشتم اشاره داشته است. او می گوید: به نظر من بین لاریجانی و باهنر اختلافاتی وجود دارد و هر کدام از اینها با دیگری اختلافاتی دارند.
علاوه براین برخی جریانها در چند روز اخیر نسبت به سکوت هیئت رئیسه مجلس در دوران اغتشاشات تهران در سال ۸۸ اعتراضاتی داشته اند،که این موضوع نشان دهنده اعتراضات مضاعف بخش قابل توجهی از نمایندگان از هیئت رئیسه دارد.
از سوی دیگر همین دست از کارشناسان با مقایسه فضای کشور در مجلس هفتم وهشتم به این موضوع تاکید دارند که عملکرد هیئت رئیسه مجلس هفتم فضای آرامش بیشتری را برکشور حاکم کرد که این مسئله در راستای پیشبرد مسائل راهبردی کشور در آن زمان تاثیر قابل توجهی داشت.
دراین بین از این مسئله هم نباید غافل شد که در چند روزاخیر محمد رضاباهنر درباره تورم اظهارات عجیبی داشته که این اظهارات افکار مردم را برانگیخته است.آن چنان که این عضو هیئت رئیسه درمورد کنترل تورم به دعا اشاره می کند ومی گوید:برای کنترل تورم دعا میکنیم.
این اظهار نظرنائب رئیس مجلس هشتم در حالی است که بسیاری از کارشناسان اقتصادی نسبت به این نوع گفتمان سریع واکنش نشان داده اند واین گونه صحبتها را عامل ناامیدی ودلسردی مردم عنوان کرده اند.چرا که به عقیده این کارشناسان هنگامی که نائب رئیس مجلس هشتم درباره تورم این گونه صحبت می کند یعنی هیئت رئیسه مجلس برنامه ای برای حل مشکل تورم مردم ندارد واین نوع بیان مسئله در بدنه مجلس به هیچ وجه پذیرفته شدنی نیست.
از طرف دیگر این مسئله هم باید مد نظر قرار گیرد که توده مردم انتظار دارند تا هیئت رئیسه مجلس با نگاهی کلان تر به دغدغه های مردمی پاسخ دهد،نه اینکه با بیان مسائلی مانند دعا واز این قبیل دست اظهار نظرها باعث رنجش خاطر جامعه شود.

برچسب ها:
نگاهی به «هیئت رئیسه اختلاف» در مجلس هشتم
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان