گفت و گوی خانه خشتی با تنها مزرعه دار زعفران در خنامان رفسنجان

استفاده از پساب استخر پرورش ماهی برای کاشت زعفران، ابتکار کارآفرین خنامانی

  • شناسه خبر: 54378
استفاده از پساب استخر پرورش ماهی برای کاشت زعفران، ابتکار کارآفرین خنامانی

حسین محمدی کارآفرین منطقه خنامان رفسنجان توانسته است با استفاده از پساب استخر پرورش ماهی برای کاشت زعفران گامی مثبت درجهت رونق اقتصاد این منطقه بردارد.

خانه » آخرین اخبار » استفاده از پساب استخر پرورش ماهی برای کاشت زعفران، ابتکار کارآفرین خنامانی

به گزارش “خانه خشتی“، در ادامه معرفی صنایع کوچکی که در شهرستان رفسنجان کمکی هرچند کوچک را به اقتصاد کشور می کنند با کارآفرینی در منطقه خنامان این شهرستان آشنا شدیم که امسال برای اولین بار دست به کاشت زعفران و پرورش ماهی زده است.

حسین محمدی بازنشسته نیروی انتظامی که در طول خدمت دچار معلولیت شده و با این وجود معلولیتش نتوانسته است او را خانه نشین کند بلکه او مصمم تر کرده تا همچنان در جهت رونق زندگی اش گام بردارد.

او دو هکتار از زمین کشاورزی خود را به کاشت زعفران اختصاص داده است و به گفته ی خودش این مقدار بیشترین مساحت کشت زعفران در شهرستان است.

محمدی گفت که امسال برای اولین بار موفق به برداشت نزدیک به نیم کیلو زعفران شده است و امیدوار است که تا سه سال آینده این مقدار را به ۲ کیلو برساند.

IMG_2692

این کارآفرین منطقه خنامان رفسنجان دست به ابتکار جالبی زده است، در کنار مزرعه زعفران خود استخر آبی با گنجایش ۱۲۰ میلیون لیتر آب را برای پرورش ماهی احداث نموده است و از همین آب برای آبیاری مزرعه و حتی زمین های پسته خود استفاده می کند، به گفته خودش این کار موجب افزایش محصول او شده است، محمدی از سوی کارشناسان کشاورزی نیز بابت ابن ابتکار مورد تحسین قرار گرفته است.

این استخر ۲۵ در ۳۵ متری با عمق ۴ متر ظرفیت پرورش ۲۵ هزار قطعه ماهی را دارد اما فعلا به علت برخی مشکلات تنها ۵ هزار قطعه ماهی قزل آلا در این استخر در حال پرورش هستند که دراسفندماه برداشت می شوند، آب استخر هر ۸ روز یکبار تعویض می شود.

آقای محمدی فعلا با ۷ ساعت آبی که خود مالک آن است ، آب استخر را تعویض می کند .

IMG_2682

محمدی کمی هم از گیاه زعفران و نحوه ی کاشت ان برایمان گفت : زعفران گیاهی است که در زمانی که آب برای کشاورزی ارزش چندانی ندارد، به آب نیاز دارد، آب دهی این گیاه از پاییز اغاز و تا پایان زمستان ادامه دارد و ازمهرماه شروع به جوانه زدن می کند.

وی برای این طرح چند منظوره نزدیک به ۳۰۰ میلیون تومان سرمایه گذاری کرده است که خوب ۸۰ میلیون آن را جهاد کشاورزی بصورت وام در اختیارش قرار داده و مابقی آن نیزاز سرمایه خودش بوده است.

هم اکنون نزدیک به ۲۰ نفر در کاشت و برداشت زعفران و همچنین دو نفر برای پرورش ماهی مشغول بکار هستند.

محمدی گفت که در این راه همسر و فرزندش میلاد محمدی به او کمک کردند و تشکر ویژه ای از همسرش کرد که در کنار او بوده است، بیل به دست میگیرد و در مزرعه خودش کار می کند و این را افتخاری برای خود دانست.

فعالیت حسین محمدی به زعفران و ماهی ختم نمی شود بلکه او دو هکتار زمین پسته نیز دارد که با همین پساب استخر پرورش ماهی آن را آبیاری می کند.

IMG_2694

او ضمن تشکراز همکاری جهاد کشاورزی فسنجان گفت که نظر کارشناسان خبره جهاد کشاورزی و شیلات کمک رسان او بودند و همچنین اطلاعات بسیاری را از طریق اینترنت کسب کرده است، محمدی گفت: نزدیک به ۵۰۰ جزوه در زمینه پرورش ماهی و کاشت زعفران جمع آوری کرده ام.

امتناع مردم منطقه خنامان از رونق اقتصادی این منطقه

برخلاف خیلی وقتها که گلایه مردم را به یک مسئول می بریم این بار آقای محمدی از مردم منطقه خنامان گلایه داشت.

محمدی به دنبال این است که طرح ورودی آب قنات خنامان به داخل استخر پرورش ماهی و پمپاژ آن به داخل مزارع کشاورزی اجرا شود اما با مخالفت کشاورزان منطقه رو به روست.

او گفت اگر مردم با این طرح موافقت میکردند میشد که به جای ۲ نفر ۶ نفر جوان سر کار بیایند و با تولید ۲۰ تن ماهی در سال ماهی رفسنجان را تامین کرد.

محمدی گفت استخر ایزوگام شده است و این باعث میشود که قطره ای از آب ورودی به زمین نفوذ نکند، با این صحبتش میخواست این اطمینان را به کشاورزان بدهد که اگر اجازه ورود آب به این استخر را بدهند همان میزان آب ورودی را در خروجی دریافت خواهند کرد.

IMG_2684

او ادامه داد: تضمین می کنم که آب ماهی ضرری برای باغات نداشته باشد؛ این آب عین طلاست برای زمین های کشاورزی، در ضمن با این آب دیگر نیازی به کود دادن زمین های پسته در طول سال نیست.

محمدی حتی را این راهم گفت که حاضراست سالانه هزینه لایه روبی قنات منطقه را هم تامین کند.

او گفت: قصد دارم با فعالیت در این زمینه هم به اقتصاد کشورم کمک کنم و هم با سرمایه گذاری در این منطقه موجب رونق اقتصاد آن شوم، من می گویم دیگر قرار نباشد که کارگران از خنامان برای کار به کبوترخان بروند و در منطقه خودشان کار داشته باشند.متاسفانه عده ای فکر می کنند من تنها برای منافع خودم این کار را دنبال می کنم.

به گفته حسین محمدی چندی پیش طی بازدیدی که فرماندار و مسئول جهاد کشاورزی رفسنجان از این مزرعه و استخر داشتند قرار بر این شده است که شورا و دهیاری منطقه رضایت کشاورزان را جلب نمایند که تاکنون دراین زمینه اقدامی صورت نگرفته است.

IMG_2679IMG_2672IMG_2677IMG_2669

برچسب ها:
اخبار رفسنجان استفاده از پساب استخر پرورش ماهی برای کاشت زعفران، ابتکار کارآفرین خنامانی خانه خشتی رفسنجان
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

  • آزاده صهبا

    با سلام و عرض ادب این مطلب در سایت پایش مربوط یه صنوق بازنشستگی کشوری نیز درج شد با تشکر www.payesh8523.ir

    آشنایی با الگوهای اقتصاد مقاومتی | قرارگاه جهادی علمدار استان مازندران

    […] […]

    حسین خنامانی محمدی

    وچون هدف اینجانب اشتغال زایی وتولید دراین منطقه میباشدباهرنظری که اهالی منطقه درچارچوب قانون ومنطق ارائه نمایندحاضربه همکاری باانان هستم

    مهدی خنامانی

    سلام اقای محمدی هستم باتشکر ازنظراتتان بهترین کود برای رشد ونمو گیاهان ودرختان از زمان های قدیم فضولات حیوانات وموجودات زنده بوده ومیباشد چون فاقد هرگونه موادشیمیایی میباشد ودراین باره باتمامی کارشناسان کشاوزی کارشناسی ومشاوره کرده ام

    محمدی

    آقای محمدی در مورد عوارض استفاده از پساب ماهی مطالعاتی داشته اند؟یا فقط از تجربه شخصی استفاده می کنند . نظر مسئولین بهداشت ، خاکشناسان و گیاهشناسان در این باره چیست ؟ با تشکر

    شهروند

    اقای محمدی می توانند برای رضایت اهالی خنامان به صورت تعاونی عمل کنند.وهرکس به اندازه سهمش سود ببرد وایشان هم برای احداث استخر سهم در خوری را ربای خود قائل شوند.
اخبار ویژه
اخبار رفسنجان