کارشناسان درباره وضعیف فعلی هشدار می دهند

  • شناسه خبر: 5319
کارشناسان درباره وضعیف فعلی هشدار می دهند

“خانه خشتی”:نیروی جوان جامعه،مشتری درجه یک قهوه خانه ها! اگر این روزها سری به قهوه خانه های شهرهای بزرگ بزنیم متوجه خواهیم شد که دیگر نمی توان اثری از پیرمردها یافت وبه نوعی می توان گفت که قهوه خانه ها دیگر جایی برای پیرمردها نیست.بلکه این جوانان هستند که قهوه خانه ها را به تسخیر […]

خانه » آخرین اخبار » کارشناسان درباره وضعیف فعلی هشدار می دهند

“خانه خشتی”:نیروی جوان جامعه،مشتری درجه یک قهوه خانه ها!

اگر این روزها سری به قهوه خانه های شهرهای بزرگ بزنیم متوجه خواهیم شد که دیگر نمی توان اثری از پیرمردها یافت وبه نوعی می توان گفت که قهوه خانه ها دیگر جایی برای پیرمردها نیست.بلکه این جوانان هستند که قهوه خانه ها را به تسخیر خود درآورده اند.

حضور جوانان به صورت گسترده در قهوه خانه  ها در حالی اتفاق افتاده که قلیان کشیدن به یکی از سرگرمی های روز برخی از همین جوانان تبدیل شده است.قلیانی که کارشناسان بارها درباره مضرات آن صحبتهای مختلف یداشته اند.

آن چنان که دکتر محمد قره‌گزلو درباره ضرر دود قلیان می‌گوید : دود قلیان مضرتر از دود سیگار است و مانند سایر محصولات دخانی، به‌طور مستقیم سبب تحریک و انقباض عضلات صاف مجاری هوایی و تنگی راه‌های تنفس، ایجاد التهاب و افزایش ترشحات و خلط می‌شود. طی سال‌های گذشته در کشور ما برخی به خصوص جوانان به اشتباه فکر می‌کردند که عوارض و ضررهای قلیان کمتر از سیگار است، در حالی که خلاف این موضوع به اثبات رسیده است. به گفته دکتر قره‌گزلو دود ناشی از قلیان به هیچ وجه کم خطرتر از سیگار نیست، ضمن اینکه به دلیل آغشته بودن به مواد معطره و انواع اسانس‌ها به هنگام سوختن، مواد سمی بیشتری تولید می‌کند.

صحبتهای دکتر قره گزلو در حالی است که این موج استقبال جوانان از  قهوه خانه ها در حالی در چند سال اخیر به شدت افزایش یافته که هم جامعه شناسان وهم پزشکان نسبت به این گرایش سمی جوانان هشدار داده اند وبرتبعات هزینه زای این سرگرمی جدید جوانان تاکید ویژه ای داشته اند.

دکتر سهراب جم،جامعه شناس وکارشناس حوزه جوانان،دراین زمینه  می گوید:اینکه بخش قابل توجهی از جوانان به سمت چنین موضوعی گرایش پیدا کرده اند یک هشدار جدی است.چرا که هم وقت آنان وهم سلامت آنان که نیروی اول کار مملکت هستند در حال تهدید است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه باید سریع تر فکری برای این مسئله کرد برلزوم هشدار دهی بیشتر به خانواده ها تاکید می کند وبراین باور است که رسانه ملی وروزنامه های کثیر الانتشار باید فکری به حال این موضوع کنند،در غیر این صورت جوانان به گمان اینکه قلیان ضرری برای آنها ندارد وتنها یک سرگرمی ساده محسوب می شود، برای مصرف این ماده مضر هر روز بیش از گذشته به قهوه خانه ها مراجعه می کنند که این مراجعه هم آسیبهای جدی به سلامت روانی آنها وارد خواهد کرد وهم وقت آنها را که باید در راه سازندگی علمی وآبادانی کشور صرف شود را به هدر خواهد داد.

صحبتهای این کارشناس حوزه جوانان در حالی است که برطبق مشاهدات عینی قیمت یک بار مصرف قلیان حتی به ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان هم می رسد که این موضوع بعد مالی ماجرا را هم برجسته تر می کند.یعنی به تعبیری جوانان در هفته به طور میانگین ۴۰ تا ۵۰ هزارتومان خود را صرف دود کردن قلیان می کنند.جوانانی که با توجه به شواهد موجود از تمام طبقات اجتماعی هستند.

سهراب جم درباره بعد مالی ماجرا هم به جمع آنها اشاره می کند ومی گوید:اگر تمام هزینه های این جوانان را در این راه  با هم جمع کنیم به رقم قابل توجهی دست پیدا می کنیم که این رقم هر روز در قهوه خانه های کشور تبدیل به دود ودر ریه های جوانان این ممکلت سم می شود.

نکته قابل توجه درکنار گفته این کارشناس اجتماعی این است که برخی اوقات حتی خود والدین پولهایی را برای رفتن جوانان به قهوه خانه می دهند که این موضوع از نظر روانشناسان بار مشروعیتی برای جوانان فراهم می کند.یعنی به تعبیر این دست از روانشناسان والدین با دست خود به این موضوع در ذهن جوان خود مشروعیت می دهند که این مساله جای سوالات فراوانی از این والدین دارد؟

برچسب ها:
کارشناسان درباره وضعیف فعلی هشدار می دهند
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان