منتقد سینمای ایران: قلاده‌های طلا بهترین قصه پلیسی سینمای ایران است

  • شناسه خبر: 5305
منتقد سینمای ایران:  قلاده‌های طلا بهترین قصه پلیسی سینمای ایران است

به گزارش “خانه خشتی” به نقل از فارس، مسعود فراستی عصر سه‌شنبه در جمع دانشجویان بسیجی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامی رشت با اشاره به اینکه سیاست غرب در اعطای جایزه به فیلم‌های ایرانی زدودن هویت ایرانی است، اظهار کرد: غرب هرگز تصویر ایران رو به جلو را شایسته دریافت جایزه نمی‌داند زیرا از این […]

خانه » آخرین اخبار » منتقد سینمای ایران: قلاده‌های طلا بهترین قصه پلیسی سینمای ایران است

به گزارش “خانه خشتی” به نقل از فارس، مسعود فراستی عصر سه‌شنبه در جمع دانشجویان بسیجی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامی رشت با اشاره به اینکه سیاست غرب در اعطای جایزه به فیلم‌های ایرانی زدودن هویت ایرانی است، اظهار کرد: غرب هرگز تصویر ایران رو به جلو را شایسته دریافت جایزه نمی‌داند زیرا از این ترفند برای انحراف اذهان عمومی به ویژه جوانان استفاده می‌کند.

وی با بیان اینکه بنده از فیلمی که به هویت ملی و آرمانی ایرانی توهین می‌کند تا جایزه بگیرد دفاع نمی‌کنم، افزود: بنده مخالف سینمای شعاری هستم اما اگر قرار باشد بین بد و بدتر یکی را انتخاب کنم از فیلم ضد ملی و ضد دینی دفاع نمی‌کنم.

عضو تحریریه مجلات سروش و سوره، فیلم قلاده‌های طلا را یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران از نظر داشتن قصه پلیسی مطلوب برشمرد و عنوان کرد: فیلم «گشت ارشاد» نیز برخلاف عقیده برخی‌ها خوب است زیرا اگر فیلمسازی نتواند حرف‌هایش را در فیلم بزند حرف‌هایش باد هوا می‌شود.

وی با بیان اینکه موضوع، محتوا و فرم یک فیلم باید با هم همخوانی داشته باشد، تصریح کرد: ما هنوز نمی‌توانیم بسیاری از فیلم‌های معنوی خود را در سینما در قالب فیلم ترجمه کنیم زیرا ماهیت تصویر بر خلاف کلام عینی و بر مبنای عینیت است بنابراین از عینیت می‌گذرد و به ذهنیت می‌رسد.

فراستی با بیان اینکه ممکن است بتوانیم در سینما چیزی نزدیک به مفهوم معنوی مورد نظر خود بسازیم، خاطرنشان کرد: سینما مانند ادبیات نیست که بتوان در آن عشق و مرگ را توصیف کرد بلکه تنها می‌شود عاشق و مرده را به تصویر کشید.

وی با اشاره به اینکه در سینما باید از فیزیک رد شد تا به متافیزیک رسید، اذعان کرد: مفهوم دینی فیلم ما باید در قصه، شخصیت و فضای فیلم ما از این طریق معنا ایجاد کند.

استاد و منتقد سینمای ایران نبود قدرت توصیف مفاهیم معنوی در سینما و تصویر را جزو محدودیت‌های سینما دانست و گفت: ما هنوز سینما و ساخت فیلم دینی مطلوب را بلد نیستیم و در راستای بلد شدن هم کاری نمی‌کنیم.

وی به فیلم «ملک سلیمان» اشاره کرد و گفت: این فیلم دارای قصه دینی است و بیرون از فیلم می‌خواهد مانند فیلم‌های هالیوودی نباشد اما نمی‌شود.

فراستی تصریح کرد: برای ساخت فرم دینی باید ذات سینما و تصویر را بشناسیم.

وی با اشاره به نقد فیلم گشت ارشاد اذعان کرد: گشت ارشاد فیلم خوبی بود که نباید پایین کشیده می‌شد و وقتی ما به نقد اعتقاد نداریم از سینما می‌ترسیم و فیلم را پایین می‌کشیم اما اگر به نقد ایمان بیاوریم از سینما نمی‌ترسیم بلکه آن فیلم را نقد می‌کنیم.

این منتقد سینما نقد در فضای دانشگاهی را ضروری دانست و گفت: وقتی نقد بلد باشیم محکم می‌ایستیم و از مواضع خود دفاع می‌کنیم.

وی برخی از ویژگی‌های مثبت فیلم «قلاده‌های طلا» را برشمرد و بیان کرد: کنترل جمعیت در خیابان‌ها از سطح فیلم بسیار جلوتر بود و فیلم قصه پلیسی خیلی خوبی را توجیه کرده بود و اینکه نقد خوبی هم داشت زیرا به خوبی نفوذ در وزارت اطلاعات را هم نشان می‌دهد.

فراستی با بیان اینکه در این فیلم به مردم طرفدار هر رنگی هیچ توهینی نشده است، بیان کرد: فیلم قلاده‌های طلا، فریب خورده نیست و دشمن را شناسایی کرده اما به مردم تعمیم نداده است.

وی با اشاره به دیگر نقاط مثبت فیلم افزود: بنده با تمام فیلم‌ها مخالف نیستم بلکه با برخی از آنها که همه دوست داشتند مخالف بودم مانند «یه حبه قند»، «سعادت‌آباد»، «جرم» و «جدایی نادر از سیمین»، اما از فیلم‌هایی مانند «طلا و مس» دفاع می‌کنم.

استاد و منتقد سینمای ایران به برخی از فیلم‌هایی که از غرب جایزه دریافت کرده بودند، اشاره کرد و یادآور شد: غرب به فیلم‌هایی که ضد ایرانی است، جایزه می‌دهد و تاکنون تمام فیلم‌های مخملباف و کیارستمی جایزه گرفته است.

وی درباره ارزشمند ندانستن جایزه اسکار افزود: اعطای جایزه به فیلم کارگردانانی مانند مخملباف، قبادی و ابوالفضل جلیلی که جایزه دریافت کرده‌اند موضوعاتی برخلاف ایران مدرن و پیشرفته داشته‌اند که مورد توجه غرب قرار گرفته است.

فراستی به دانشجویان مطالعه کتاب‌هایی درباره نقد فیلم‌های سینمایی مانند آیین جادو (۳ جلد)، لذت نقد، دیالکتیک نقد، رویکردهای انتقادی فیلم را پیشنهاد کرد.

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان