رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی رفسنجان

حضور ۱۲ رسانه فعال در رفسنجان/ رسانه ها مطالبه گری و فرهنگ کار را ترویج دهند

  • شناسه خبر: 52246
حضور ۱۲ رسانه فعال در رفسنجان/ رسانه ها مطالبه گری و فرهنگ کار را ترویج دهند

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی رفسنجان از نبود ویژگی مطالبه گری و فرهنگ کار در میان مردم رفسنجان خبر داد و گفت: رسانه ها باید در جهت گسترش فرهنگ مطالبه گری فعالیت کنند.

خانه » آخرین اخبار » حضور ۱۲ رسانه فعال در رفسنجان/ رسانه ها مطالبه گری و فرهنگ کار را ترویج دهند

حسین تقوی رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی رفسنجان در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار “خانه خشتی”، از حضور ۷ هفته نامه و یک پایگاه اطلاع رسانی فعال دارای مجوز و چهار نماینده خبرگزاری سراسری در رفسنجان خبر داد و گفت: سه هفته نامه دیگر شامل دو نشریه تخصصی ورزشی نیز به طور موقت متوقف شده اند و امیدواریم با یک تنفس در آینده ای نزدیک فعالیت خود را آغاز کنند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص چرایی نبود روزنامه فعال در رفسنجان اظهار داشت: راه اندازی روزنامه فعال در رفسنجان همیشه از دغدغه های من بوده است، اما از آنجایی که لازمه آن سرمایه گذاری اولیه بوده و به نیروی انسانی قوی و متخصص نیاز دارد، تاکنون برای تأسیس آن اقدامی نشده است.

تقوی با اشاره به لغو امتیاز دوهفته نامه ای در رفسنجان پس از مدت کوتاهی فعالیت، ادامه داد: در حال حاضر نشریات فعال به صورت هفتگی منتشر شده که از نظر تعداد صفحات و تیراژ با هم متفاوت اند و برخی از آن ها در مراکز استان ها و سایر شهرستان های استان توزیع می شوند.

نشریات به سمت تحلیلی شدن پیش روند

وی در ادامه با اشاره به اینکه از نظر کمیت نشریات وضعیت بدی نداریم، گفت: از نظر کیفیت باید بیشتر فعالیت کنیم تا نشریات جایگاه خودشان را بیابند و در کنار پایگاه های اطلاع رسانی جذابیت خبری خود را از دست ندهند و به تحلیلی شدن گرایش یابند.

تقوی از تشکیل شناسنامه برای هفته نامه های محلی خبر داد و گفت: مشخصات کاملی از نشریات در اداره ارشاد موجود نیست و هیچ معرفی نامه ای از نمایندگان خبرگزاری ها نداریم؛ بنابراین در جلسه ای که با خبرنگاران برگزار شد، از آن ها خواستیم با ارائه معرفی نامه از خبرگزاری مربوطه، فعالیت خود را رسمیت بخشند.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی رفسنجان به مشکلات نشریات محلی اشاره کرد و افزود: از نظر محل عرضه نشریات مشکل داریم و هم اکنون دو مغازه فعال به عنوان مراکز فروش فعالیت می کنند که امیدواریم با گسترش این مراکز، سطح کیفیت نشریات افزایش یابد.

نشریات محلی در تولید خبر ضعیف اند

حسین تقوی ضعف نشریات در تولید خبر را از دیگر مشکلات این حوزه عنوان کرد و گفت: معمولاً اخبار منتشر شده در نشریات محلی تکراری هستند و گاهی با قدری اختلاف نسبت به هم چاپ می شوند که به دلیل مشکلات مالی نمی توانند از نیروهای بیشتر و بهتری استفاده کنند؛ هر چند در گذشته می بایست در جهت حرفه ای نمودن خبرنگاران دوره های آموزشی برگزار می شد.

وی به روز شدن دست اندرکاران نشریات را ضروری بیان کرد و ادامه داد: با گسترش ارتباطات، مسئولین نشریات و ارشاد بایستی کاستی های خود را رفع نمایند.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی از جضور کارشناس مطبوعات در این اداره به منظور نظارت بر نشریات خبر داد و گفت: اولین نسخه چاپی نشریات باید در ابتدا به ارشاد تحویل داده شود تا رصد مطبوعات به خوبی انجام شود که در این مورد همکاری کلیه مطبوعات ضرورت دارد.

حسین تقوی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد رفسنجان (خانه خشتی)

حاکم شدن فرهنگ نقد بر جامعه، موجب پیشرفت و توسعه می شود

حسین تقوی به وجود فضای باز در نشریات محلی رفسنجان تأکید کرد و افزود: آزاد بودن فضای نقد و انتقاد فرمایش مقام معظم رهبری بوده که اگر بر جامعه حاکم شود، موجب پیشرفت و توسعه خواهد شد.

وی ذکر نقاط قوت و ضعف را در بیان نقدها ضروری دانست و گفت: نقد با تخریب تفاوت دارد؛ در نقد باید با رویکرد اصلاح پیش رفت؛ متأسفانه در شهرهای کوچک فرهنگ نقد و نقدپذیری بین مسئولین و مردم جایی ندارد.

تقوی نشریات را پل ارتباطی میان مردم و مسئولین بیان کرد و فعالیت آنان را در افزایش آگاهی مردم مؤثر دانست و افزود: مسئولین باید بپذیرند که جامعه ما مردم سالار است و مردم در همه تصمیمات به طور مستقیم و غیر مستقیم نقش دارند؛ لذا هر چه سطح آگاهی مردم بیشتر شود، در تصمیم گیری ها بهتر عمل می کنند.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی رفسنجان با اشاره یه تشکیل اولین جلسه هیئت مؤسس انجمن خبرنگاران ابراز داشت: با تکمیل اساسنامه که به تأیید همگان برسد، برنامه های انجمن را آغاز می کنیم.

تقوی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر عدم حضور مدیران مسئول نشریات در هیئت مؤسس انجمن به عنوان مجرب ترین افراد حوزه مطبوعات اظهار داشت: متأسفانه عده ای از افراد با وجود ارسال دعوت نامه از حضور در انجمن استقبال نکردند و لازم است از همین جا اعلام کنیم که این در به روی همه دلسوزان فعالیت های مطبوعاتی باز است و باید احساس کنیم همه یک خانواده ایم و هدفمان ارتقاء جایگاه اصحاب رسانه است تا از نقطه نظرات و تجربیات آنان در امور اجرایی استفاده نماییم.

رسانه ها در ترویج فرهنگ مطالبه گری بکوشند

وی از نبود ویژگی مطالبه گری و فرهنگ کار در میان مردم رفسنجان خبر داد و ادامه داد: رسانه ها در احیای حقوق شهرستان و اجحاف هایی که ایجاد شده است، نقش مؤثری دارند و باید آن ها را پیگیری کنند و نظر فرماندار شهرستان رفسنجان نیز بر این است که اگر مدیری نتواند حق شهرستان را از مرکز بگیرد، گناهی نابخشودنی مرتکب شده است.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: ما وظیفه داریم و در مقابل خداوند و وجدان خودمان مسئول هستیم و باید پاسخگو باشیم؛ چرا که مسئولیت ها ماندگار نیست و باید با تمام وجود پای کار بود و مطالبه گری کرد.

حسین تقوی تحکیم روابط خانواده را از مباحث مورد تأکید امام جمعه رفسنجان بیان کرد و گفت: در حال حاضر با گسترش شبکه های اجتماعی شاهد فروپاشی دیوار خانواده ها هستیم؛ چرا که با قطع ارتباط رو در رو، تعلیم و تربیت متوقف می شود؛ لذا باید با عزم جدی این آسیب ها را شناسایی کرده و برای رفع آن بکوشیم که این امر عزم جدی همه مسئولین و ارگان ها را می طلبد.

باید مسئولین مدیریت جهادی داشته باشند تا عزم ملی ایجاد شود

وی با اشاره به اینکه در سال مزین به اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی، شاهد فعالیت های چشمگیر فرهنگی در شهرستان نبوده ایم، گفت: باید مسئولین مدیریت جهادی داشته باشند تا عزم ملی ایجاد شود؛ چرا که مردم همیشه در صحنه اند و حتی در اوج اختلافات، وقتی بحث اصل نظام پیش می آید، با هر سلیقه ای حضور دارند.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استفاده از تجارب افراد و مشاورین را در ساماندهی پتانسیل های فرهنگی شهرستان مؤثر خواند و گفت: جزیره ای عمل کردن در کار فرهنگی جلوی فعالیت گروهی را می گیرد و باید پذیرفت که در دنیای پر پیچ و خم امروزی، از تخصص های مختلف باید استفاده نمود.

تقوی با اشاره به اینکه در بحث اقتصاد مقاومتی نیز قدم های چشمگیر و قابل لمس برداشته نشده و یا فعالیت ها بازخورد نداشته است، افزود: امیدواریم در کنار تشکیل مثلث توسعه اقتصادی، مثلث توسعه فرهنگی نیز در شهرستان ها تشکیل شود؛ اگر بتوانیم مدیریت مشارکتی را در شهرستان ایجاد کنیم، قدم بزرگی برداشته ایم.

برچسب ها:
آزادی رسانه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی رفسنجان ارشاد پایگاه های اطلاع رسانی رفسنجان رسانه فرهنگ
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان