شیار ۱۴۳ بر فراز قله فروش

  • شناسه خبر: 51784
شیار ۱۴۳ بر فراز قله فروش

گیشه سینماهای ایران در فصل پاییز با فروش فیلم سینمایی “شیار ۱۴۳″ گرم می شود.

خانه » آخرین اخبار » شیار ۱۴۳ بر فراز قله فروش

به گزارش “خانه خشتی“به نقل از بوتیا، فیلم سینمایی «شیار ۱۴۳ » محصولی از موسسه فرهنگی هنر ماندگار است که در سی و دومین جشنواره فیلم فجر موفق به دریافت سیمرغ بلورین فیلم منتخب بر اساس آرای مردمی شد.

نرگس آبیار کارگردان فیلم می گوید: “امروزه دوربین های دیجیتال به ثبت بسیاری از وقایع مثل زلزله ها می پردازند و همه سعی می کنند تا لحظه به لحظه این رویدادها ثبت شود. به نظرم باید در رابطه با جنگ هم همین اتفاق بیافتد. فضایی که تم اصلی آن از دست دادن آدم هاست. آدم ها در جریان جنگ ساخته و شکوهمند می شوند. این فیلم نگاه مردمی به جنگ را در بر می گیرد، اتفاقی که کمتر در سینما افتاده است چراکه ما معمولا نگاهی از بالا به این مقوله داشته ایم”.

“شیار ۱۴۳” با اقتباس از رمان “چشم سوم” نوشته نرگس آبیار داستان زنی به نام الفت را روایت می کند که در انتظار پسر خود خبر خوشی دریافت کرده و به آن دل می بندد؛ “الفت” نماینده هزاران هزار مادری است که جوانانشان روانه جنگ ساخته اند و هنوز بعد از بیست و چند سال چشم انتظار بازگشت عزیزان خود هستند. نمی دانم همه آن ها هم چون الفت بی تابند یا نه، اما خوب می دانم در دل هر کدامشان ولوله ای بر پاست خوب می دانم مادران این جوانان در انتظار سر سوزنی از پیکر فرزندشان هستند و با این انتظار زندگی می کنند اما افسوس که هنوز بسیارند جوانانی که در خاک های سال های دفاع مقدس بدن هایشان جا مانده و روح هایشان پرواز کرده است.

افسوس که کاری از کسی بر نمی آید برای تسلی دادن به اینان.  چه سخنی می تواند جای عزیزشان را بگیرد؟ اگر خبری برایشان بیاوری از هولشان پا برهنه به کوچه می روند و اگر نا امید شوند بغض گلویشان را می فشارد. آن ها با خدایی معامله کرده اند که ذره ای را در صخره ای از نظر دور نخواهد کرد.

کاری از ما ساخته نیست اما شاید ساخت چنین فیلم هایی که منعکس کننده درد این عزیزان است ذره ای ما را به فکر وادارد که اگر کاری برایشان نمی کنیم حداقل نمک بر زخمشان نباشیم و حرمتشان را نگه داریم.

حسین معززی نیا از منتقدان سینما در جلسه نقد و بررسی “شیار ۱۴۳″ درباره این فیلم نظر خود را این طور ابراز کرد: به نظر من مهم ترین ویژگی مثبتی که در این فیلم بر سایر نکات جالب توجه آن غلبه داشت رویکرد خانم آبیار در روایت قصه است. فیلم «شیار ۱۴۳» ساده است و سعی نمی کند از بیان استعاری استفاده کند. اگرچه استعاره دارد اما همه آنها از جنس خودش است. نیاز نیست که به یک پس زمینه برای فهمیدن فیلم رجوع شود و این هم احتمالا به پژوهش های خود کارگردان و تجربه اش در داستان نویسی برمی گردد. دلیل پرمخاطب بودن و این که رتبه اول نگاه مردمی را به خود اختصاص داده است را هم باید در آن چیزی دانست که مخاطبان در این دست فیلم ها پیش از این یا ندیده یا کمتر دیده اند.

مریلا زارعی بازیگر نقش الفت، درباره نحوه حضورش در این فیلم و ایجاد حس بسیار خوبی که در «شیار ۱۴۳» داشته، گفت: من وقتی فیلمنامه‌ای را می‌گیرم و مطالعه‌اش می‌کنم، به شکل ناخودآگاه موسیقی‌ای از آن در ذهنم تداعی می‌شود. حقیقتش این است که در فضای سخت این کار، من سازم را با مناجات سحرگاهی ماه مبارک رمضان کوک کردم چون همزمان با این ماه کار فیلمبرداری را آغاز کردیم. بیش از هر چیز، این موضوع روی من تاثیر گذاشت.

نرگس آبیار در نشست پرسش و پاسخ این فیلم در رابطه با نقش الفت عنوان کرد: به نظرم یکی از دلایل تاثیرگذاری نقشی که خانم زارعی در فیلم بازی کرده‌اند، این است که ایشان تمام مدت فیلمبرداری را با زبان روزه کار می‌کردند.

مجموعه این تلاش ها و فضای معنوی و عواملی که با دل خود فیلمنامه را پیش بردند، فیلمی را ساخت که شاید بتوان آن را نخستین فیلم جشنواره سی و دوم دانست که اغلب مخاطبان واکنش مثبتی داشتند و همچنین تماشاگران پس از پایان فیلم هم برای دقایقی به تشویق ممتد و طولانی عوامل فیلم پرداختند.

شیار ۱۴۳ در سی دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر توانست عناوین زیر را کسب کند:

  • برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشا گران
  • برنده سیمرغ بلورین ویژه هیئت داوران
  • برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن
  • دریافت هشت جایزه از بخش تجلی اراده ملی
  • برنده تندیس زرین بهترین بازیگر نقش اول زن از جشن منتقدان سینمای ایران
  • سیزدهمین جشنواره بین الملی فیلم مقاومت
  • برنده تندیس بهترین فیلم از نگاه تماشا گران
  • برنده تندیس بهترین فیلم نامه
  • برنده تندیس بهترین بازیگر نقش اول زن
  • دیپلم افتخار بهترین کارگردانی
  • دیپلم افتخار بهترین فیلم نامه

فیلم «شیار ۱۴۳» اثر تحسین شده تماشاگران سینمای ایران در سی و دومین جشنواره فیلم فجر است که آمار فروشش در سینماهای کشور بیش از ۸۸۰ میلیون تومان در طی ۱۶ روز است. این فیلم در دومین روز از اکران خود در تهران و شهرستان ها با استقبال مردمی روبرو شد و سرتیپی مدیر فروش این فیلم می گوید: «شیار ۱۴۳» تنها در تهران با در اختیار داشتن ۲۶ سالن سینما، ۶۵ میلیون تومان فروش داشته است

طبق آمار به دست آمده از سوی نمایندگان اکران این فیلم سینمایی در شهرستان ها شهر مشهد همچنان بیشترین آمار فروش را دارد و آمار تماشاگران در کرمان بالا رفته و شهرهای قم و اصفهان به ترتیب بیشترین آمار فروش را در رتبه‌های بعدی دارند.

برچسب ها:
اخبار رفسنجان خانه خشتی شیار ۱۴۳ بر فراز قله فروش
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان