آغاز نشست‌های مشورتی پنجمین جشنواره مردمی فیلم عمار

عباسی: سینمای کودک را جدی نگیریم قافیه را باخته‌ایم/ طالب‌زاده: المنار حتی یک انیمیشن آمریکایی پخش نمی‌کند

  • شناسه خبر: 50923
عباسی: سینمای کودک را جدی نگیریم قافیه را باخته‌ایم/ طالب‌زاده: المنار حتی یک انیمیشن آمریکایی پخش نمی‌کند

حسن عباسی با اشاره به رهاشدگی سینمای کودک گفت: همیشه به دخترها گفته‌ام اگر می‌خواهید مجاهدت کنید و در رکاب حضرت باشید اولاً زود ازدواج کنید و بچه‌دار بشوید، ثانیاً فقط به مهدکودک بچسبید، دنبال استادی دانشگاه و رانندگی تریلر نباشید.

خانه » آخرین اخبار » عباسی: سینمای کودک را جدی نگیریم قافیه را باخته‌ایم/ طالب‌زاده: المنار حتی یک انیمیشن آمریکایی پخش نمی‌کند

به گزارش “خانه خشتی”، به نقل از عمار فیلم، سلسه نشست‌های مشورتی پنجمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار در دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی کلید خورد؛ این نشستها با حضور اساتید و کارشناسان سینمایی و هنری و با هدف نیازسنجی و سیاستگذاری دوره پنجم جشنواره عمار برگزار می‌شود.

در نخستین جلسه از این نشستها ناصر هاشم زاده از کارشناسان سینما و عضو هیئت داوران جشنواره، نادر طالب زاده به عنوان دبیر جشنواره، حسن عباسی رییس مرکز بررسی های دکترینال امنیت بدون مرز و از داوران جشنواره، وحید جلیلی مسئول شورای سیاستگذاری جشنواره و حامد بامروت نژاد دبیر اجرایی جشنواره حضور داشتند.

 جشنواره عمار، قابل تکثیر در جهان اسلام

 در این نشست حسن عباسی مدل جشنواره عمار را حرکتی با قابلیت تکثیر در جهان اسلام توصیف کرد و گفت: اگر ما گستردگی فعالیت های سینمایی و هنری دشمنان اسلام را به خوبی به کشورهای اسلامی نشان دهیم و جشنواره عمار را نیز به عنوان یک الگو عرضه کنیم می توانیم موجی از تولید فیلم های سینمایی، سریال و انیمیشن ایجاد کنیم.

 وی خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم کشورهای اسلامی از ظرفیت های مردمی برای ایجاد چرخه فیلمسازی انقلابی استفاده کنند.

 بعضی موضوعات در فیلمسازی مغفول مانده‌اند

 دکتر عباسی در ادامه توجه فیلمسازان به موضوعات دارای اولویت را ضروری خواند و افزود: انبیا، ائمه، امام و رهبری و علما حرف های اصلی دین را گفته اند و مشخص کرده اند کدام موضوعات مهم تر است و کار ما فقط این است که موضوعات و سوژه های مهمی را که آنها مشخص کرده اند و در فیلمسازی مغفول مانده اند برجسته و بولد کنیم.

 دکتر عباسی در تشریح این مسئله گفت: ما نمی‌خواهیم حرف جدید تولید کنیم، حرف را بزرگان تولید کرده‌اند. آیت الله جوادی جمله ای دارند که کل کارکرد دین قسط است و اگر این کارکرد را از دین بگیریم، دین دیگر دین نیست، اما الان می بینیم که قسط و عدل در تصویر گم شده و دیده نمی شوند، این نمونه ها را ما باید به فیلمسازان برسانیم.

  دو توصیه مقام معظم رهبری به مدیران

 رییس مرکز بررسی های دکترینال امنیت بدون مرز در بخش دیگری از سخنان خود، آموزش را یکی از نیازهای اساسی جشنواره عمار معرفی کرد و افزود: ما نیاز داریم به محتوای دوره های آموزشی ویژه فیلمسازان انسجام دهیم و به جایی برسیم که سیلابس آموزشی دوره های مختلف مشخص و مدون شود.

 وی با تأکید بر اینکه در امر آموزش نباید فیلمسازان شهرستانی فراموش شوند خاطرنشان کرد: یکی از روشهای مؤثر برای اینکه بخواهید آموزش از راه دور را تسهیل بکنید کتاب‌شناسی و معرفی منابع آموزشی به مخاطبان است.

 دکتر عباسی گفت: اگر پای اساتید و پیشکسوتان سینمایی جبهه فرهنگی را به تدریس مستمر بکشانیم علاوه بر از بین رفتن فقر موجود در ادبیات آموزشی، سینمای جبهه فرهنگی نیز غنی می شود، چون تدریس باعث ارتقای دانش و داشته های اساتید نیز می شود، مقام معظم رهبری معمولاً به کسانی که به مناصب مدیریتی می رسند و خدمت ایشان می روند دو پیشنهاد جدی می دهند، یکی استمرار بر نماز شب است و یکی هم این که اگر تدریس دارند، آن را متوقف نکنند.

 واقعیت‌هایی برای فیلم سازی

 دکتر عباسی همچنین با طرح پیشنهاد تبدیل سوژه ها، اتفاقات و خاطرات دراماتیک اکران های مردمی جشنواره عمار به فیلم و مستند خاطرنشان کرد: در دو سه سال اخیر برخی فیلمهای سینمایی مثل گلچهره و مصائب چارلی تلاش کرده اند عشق برخی از مردم به سینما را نشان دهند، در حالی که ما نمونه واقعی این عشق را در اکران های مردمی جشنواره عمار به کرات می بینیم.

 دکتر عباسی همچنین یکی از هنرهای جشنواره مردمی فیلم عمار را در دیده شدن آثار کیفی دانست و تصریح کرد: فیلم لکه یکی از آثاری بود که نه در سینما و نه تلویزیون جایی نداشت اما در جشنواره عمار و اکران های مردمی بولد شد و به همین خاطر خیلی خوب دیده شد، ما به همین ترتیب باید کارهای خوب و با کیفیتی را که ساخته می شود برجسته کنیم.

 دکتر عباسی در بخش دیگری از سخنان خود به نیاز اقتصادی جشنواره عمار اشاره کرد و گفت: به نظر من باید صندوق عمار تأسیس شود تا کسانی که می‌خواهند کمک کنند و خیلی دنبال خرید لینک یا فیلم ها نیستند راه برایشان باز شود.

 بازی‌های رایانه‌ای و انیمیشن کودک رها شده‌اند

 رییس مرکز بررسی های دکترینال امنیت بدون مرز در قسمت انتهایی سخنان خود از دست اندرکاران جشنواره عمار خواست موضوع کودکان را جدی بگیرند. وی گفت: یکی از مسائلی که امسال باید در جشنواره عمار جدی به آن توجه بشود کودک است. ما در این چهار سالی که درگیر استراتژی برای کودکان بودیم، بیست و دو هزار قسمت سریال را آنالیز کردیم و دیدیم یکی از مهمترین مؤلفه های این سریال ها عادی کردن زنازادگی است، امسال سازمان ملل در گزارشی اعلام کرد بیش از سی و سه درصد کودکان جهان زنازاده هستند، کلمبیا با ۸۶ درصد بیشترین آمار را دارد، برزیل ۶۶ درصد، فرانسه ۵۶ درصد، سوئد ۵۴ درصد و جالب است که اسراییل فقط ۵ درصد آمار دارد. در جهان اسلام ترکیه بیشترین آمار را دارد که ۳ درصد است، ایران و عراق هم صفر درصد هستند.

 دکتر عباسی با ابراز تعجب از قدرت ژاپن در صنعت انیمیشن گفت: این کشور در سال به غیر از انیمیشن های سینمایی، ۵۰۰ سریال می‌سازد و یک جریان خزنده عجیبی هم اینها را به فارسی زیرنویس می‌کند، طوری که شما همیشه می توانید جدیدترین سریالهایشان را داشته باشید.

 وقتی قافیه را باختیم که مهدکودک را ول کردیم

 دکتر عباسی با تأکید بر اینکه باید میدان کودکان را پس بگیریم اضافه کرد: ما قافیه را از جایی باخته ایم که مهدکودک و مدرسه را به دست دیگران دادیم و دانشگاه را هدف گرفتیم، من به دخترهایی که در کلاسهایم هستند یا برای انتخاب رشته و مشاوره می آیند گفتم این فکر را از توی کله‌تان بیرون بیاورید که باید به دانشگاه بروید و استاد بشوید، می‌گویم اگر می‌خواهید مجاهدت بکنید و در رکاب حضرت باشید اولاً زود ازدواج کنید و بچه‌دار بشوید، ثانیاً فقط به مهد کودک بچسبید، دنبال استادی دانشگاه و رانندگی تریلر نباشید.

 المنار اصلاً انیمیشن آمریکایی پخش نمی‌کند

 در ادامه این نشست نادر طالب زاده ضمن تأیید تذکر دکتر عباسی برای جدی گرفتن نیازهای کودکان و خردسالان گفت: سالها پیش سید حسن نصرالله یکی از نیروهای باهوش، جسور و مبتکر حزب الله را به عنوان مسؤول تلویزیون کودک انتخاب کرد، این فرد مسؤول امور جنگ روانی و فکری ترین نیرو در دوران بیرون راندن اسرائیل از جنوب لبنان و بعدش جنگ سی و سه روزه بود و فرد پر از ایده ای است.

 طالب زاده افزود: تلویزیون المنار کودکان هیچ وقت کارتون آمریکایی و دیزنی نمی‌گذارد و فقط تولیدات حساب شده خودشان را پخش می کنند، فهمیده‌اند که حتی ما هم خیلی جاها به در و دیوار زده‌ایم و خودشان دارند درست‌تر می‌روند، مثلاً در موسیقی به طرف موسیقی های با ریتمهای رقصی نرفته اند و فقط موسیقی حماسی می سازند.

 از فیلمسازان جبهه مقاومت حمایت کنیم

 طالب زاده در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما باید از فیلمسازانی که در خارج مرزها و در خط مقدم مشغول کار هستند و به خاطر نوع سازماندهی سینمایی کشورهای دیگر به مشکلات مالی برخورده اند حمایت کنیم و حتی دنبال این باشیم که بخشی از وجوهات شرعی به این افراد اختصاص پیدا کند.

 طالب زاده تصریح کرد: اگر فرهنگ سازی شود کسانی که خمس اموالشان را پرداخت کنند حتماً برای حمایت از فیلمسازی انقلابی پای کار خواهند آمد اما چون تا حالا کاری در این زمینه نشده است این فرهنگ شکل نگرفته است.

 وی در انتها با ضروری دانستن حمایت از فیلمسازان جوان و کم تجربه پیشنهاد کرد از فیلمسازانی که در دوره های آموزشی و کلاسهای حرفه ای شرکت می کنند برای ساخت اولین کار خود حمایت شود.

 سهم سینما از وقفیات داده شود

 ناصر هاشم زاده نیز در این جلسه گفت: یکی از مصوبات اوقاف این است که یک درصد از از بودجه امامزاده‌ها و وقفیات خرج مسائل فرهنگی بشود، اما متأسفانه اوقاف کار فرهنگی را تنها در چاپ عکس و بعضی کتابها دیده است، می توان سراغ این نهادها رفت و آنها را به حمایت از فیلمسازان ترغیب کرد.

هاشم زاده افزود: بعضاً واقفانی هم داریم که اشاره کرده اند که فلان مقدار وقف سینما بشود، یعنی پتانسیل چنین مسئله ای وجود دارد و اگر به مردم گفته شود حتماً مشارکت خواهند کرد.

درختواره سوژه های تاریخی تدوین می‌شود

در ابتدای این جلسه نیز حامد بامروت نژاد توضیحاتی در خصوص فعالیتهای دبیرخانه و اکران کنندگان جشنواره مردمی فیلم عمار ارائه کرد. برگزاری دوره های آموزشی فیلمسازی، تلاش برای گسترش شبکه اکران مردمی، تدوین درختواره سوژه های مغفول مانده و منابع تحقیقی برای هر یک از سوژه ها و برگزاری نشست های نقد فیلمسازان جوان سینمای انقلاب در هفت استان از جمله مواردی بود که دبیر اجرایی جشنواره عمار به آنان اشاره کرد.

 پنجمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار دی ماه و به مناسبت سالگرد نه دی برگزار می‌شود. فراخوان ارسال آثار به این جشنواره تا ۱۰ آذر ماه از طریق سایت ammarfilm.ir ادامه دارد.

برچسب ها:
جشنواره عمار حسن عباسی عمار فیلم نادر طالب زاده ناصر هاشم زاده
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان