دکترحسینی وزیرارشاد: ثبت روز وفات ام‌البنین(س) به عنوان روز بزرگداشت مقام مادران شهید

  • شناسه خبر: 5071
دکترحسینی وزیرارشاد: ثبت روز وفات ام‌البنین(س) به عنوان روز بزرگداشت مقام مادران شهید

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آئین اختتامیه «نخستین کنگره شعر ام‌البنین(س)» با اشاره به مقام والای این بانو و رشادت‌های مادران شهید در طول هشت سال دفاع مقدس عنوان کرد: می‌توان سالروز وفات حضرت ام‌البنین(س) را در تقویم با عنوان روز گرامیداشت مادران شهید نامگذاری کرد. به گزارش خانه خشتی به نقل ازخبرگزاری ایکنا، […]

خانه » آخرین اخبار » دکترحسینی وزیرارشاد: ثبت روز وفات ام‌البنین(س) به عنوان روز بزرگداشت مقام مادران شهید
سیدمحمدحسینی وزیرارشاد

سیدمحمدحسینی وزیرارشاد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آئین اختتامیه «نخستین کنگره شعر ام‌البنین(س)» با اشاره به مقام والای این بانو و رشادت‌های مادران شهید در طول هشت سال دفاع مقدس عنوان کرد: می‌توان سالروز وفات حضرت ام‌البنین(س) را در تقویم با عنوان روز گرامیداشت مادران شهید نامگذاری کرد.

به گزارش خانه خشتی به نقل ازخبرگزاری ایکنا، آئین اختتامیه «نخستین کنگره شعر ام‌البنین(س)» با حضور سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، احسان قاضی‌زاده‌هاشمی، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تهران و جمعی از شاعران از سراسر کشور، صبح امروز، ۱۶ اردیبهشت در مجتمع فرهنگی لانه جاسوسی برگزار شد.

سیدمحمد حسینی، در این مراسم ضمن تجلیل از برگزارکنندگان کنگره گفت: امیدواریم بتوانیم در راستای اشاعه فضائل اهل بیت(ع) و تمام ارادتمندان به این خاندان، جشنواره و کنگره‌های متعددی را برگزار کنیم.

وی با اشاره به برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه شعر آئینی، افزود: برنامه‌های متعددی برای نکوداشت شاعران آئینی گذشته و معاصر برگزار شد که از این جمله می‌توان به بزرگداشت طالب آملی، شهریار، سلمان هراتی و … اشاره کرد. علاوه بر این، این وزارتخانه برنامه‌های متعدد دیگری را در این حوزه و استان‌های مختلف کشور برگزار می‌کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در رابطه با اشاعه شعر آئینی و ارتقای این نوع سروده‌ها، ادامه داد: شعر آئینی احتیاج به دو بال اندیشه و احساس دارد و علاوه بر این باید مبتنی بر معارف ناب اسلامی باشد؛ از این رو شاعران در این حوزه باید مطالعه خود را افزایش دهند تا بتوانند مفاهیم ناب را در ساختار شعر خود به کار برند.

حسینی به شعر آئینی پس از انقلاب اشاره و عنوان کرد: شعر آئینی قبل از انقلاب متکی بر بیان احساسات و توصیف فضائل اهل بیت(ع) بود، حال آنکه این نوع سروده‌ها بعد از انقلاب رنگ دیگری به خود گرفت و علاوه بر بیان احساسات شاعرانه به فلسفه و چرایی رشادت و شهادت اهل بیت(ع) نیز پرداخت.

 حسینی:
شعر آئینی احتیاج به دو بال اندیشه و احساس دارد و علاوه بر این باید مبتنی بر معارف ناب اسلامی باشد؛ از این رو شاعران در این حوزه باید مطالعه خود را افزایش دهند تا بتوانند مفاهیم ناب را در ساختار شعر خود به کار برند

وی با تأکید بر مطالعه آثار گذشتگان و شاعران پیشکسوت شعر آئینی، خطاب به شاعران جوان گفت: شاعران جوان این حوزه باید علاوه بر مطالعه آثار گذشتگان و شاعران نام‌آشنای این حوزه به رمز و چرایی ماندگاری این نوع آثار نیز بپردازند.

به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آنچه زمینه ماندگاری این نوع سروده‌ها را فراهم می‌کند، علاوه بر عنایت اهل بیت(ع)، به کار بردن صنایع مختلف شعری و توانایی شاعر در انتقال مفاهیم مورد نظر در قالب یک مصراع یا یک بیت است.

حسینی در پایان با اشاره به مقام حضرت ام‌البنین(س)، پیشنهاد داد: حضرت ام‌البنین(س) نمونه کامل ارادت به اهل بیت(ع) بودند. ایشان چهار فرزند خود را در سپاه امام حسین(ع) به اسلام تقدیم کردند. در عصر حاضر نیز مادران و همسران شهید این راه را ادامه دادند، از این رو به نظر می‌رسد خوب است شورای فرهنگ عمومی سالروز وفات ایشان را به نام روز تکریم مادران شهید نامگذاری کند.

برگزاری کنگره شعر ام‌البنین(س) در راستای جامه عمل پوشاندن به مطالبات رهبر انقلاب بود

در ادامه این مراسم، احسان قاضی‌زاده‌هاشمی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، از دیگر سخنرانان حاضر در این مراسم بود. وی برگزاری این کنگره را در راستای عمل به منویات مقام معظم رهبری درباره پاسداشت شعر آئینی و گرامیداشت مقام والای حضرت ام‌البنین(س) دانست و ادامه داد: در راستای اشاعه فرهنگ اهل بیت(ع) و جامه عمل پوشاندن به مطالبات رهبر انقلاب در رابطه با ارتقای سطح کیفی و کمی شعر آئینی، دبیرخانه این کنگره در دی‌ماه سال گذشته فراخوان برگزاری «نخستین کنگره شعر ام‌البنین(س)» را اعلام کرد.

وی به آثار ارسال شده به این دوره اشاره و عنوان کرد: از سوی شورای سیاست‌گذاری این کنگره، هدف از برگزاری آن، جامه عمل پوشاندن به مطالبات رهبر انقلاب در رابطه با شعر، پاسداشت مقام مادران و همسران شهید و خلق آثار ماندگار د‌ر این حوزه اعلام شده بود که در چهار بخش شعر کلاسیک، نو، سرود و ترانه و بخش ویژه مادران و همسران شهید برگزار شد.

به گفته قاضی‌زاده‌هاشمی، تعداد ۹۵۰ سروده از ۶۰۰ شاعر در سراسر کشور به دبیرخانه این دوره ارسال شد که از این تعداد، ۷۵۰ اثر از سوی داوران کنگره مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در پایان عنوان کرد: در نظر داریم به منظور پاسداشت مقام مادران و همسران شهید، مجموعه‌ای از سروده‌های برگزیده در این دوره از کنگره را در قالب کتاب به چاپ برسانیم.

شعرخوانی تعدادی از شاعران حاضر در جلسه در موضوعات اعلام شده، بخش پایانی این کنگره بود که در این راستا، علیرضا قزوه، محمود کریمی، علی سلیمانی، سودابه مهیجی و… سروده‌های خود را قرائت کردند.

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان