میزان مشارکت دور دوم انتخابات ایران چه پیامهایی دارد؟

  • شناسه خبر: 5034
میزان مشارکت دور دوم انتخابات ایران چه پیامهایی دارد؟

“خانه خشتی” : برخی از کارشناسان براین باورند که این افزایش مشارکت در شهرهای بزرگ نسبت به دور مشابه مجلس هشتم می توانند پیامهای مختلفی برای مخالفان ایران داشته باشد که باید به آن توجه کرد.  دورم انتخابات مجلس شورای اسلامی  ایران در حالی ساعت ۲۱شب گذشته به پایان رسیده  که آمارهای اولیه منتشر شده […]

خانه » آخرین اخبار » میزان مشارکت دور دوم انتخابات ایران چه پیامهایی دارد؟

“خانه خشتی” : برخی از کارشناسان براین باورند که این افزایش مشارکت در شهرهای بزرگ نسبت به دور مشابه مجلس هشتم می توانند پیامهای مختلفی برای مخالفان ایران داشته باشد که باید به آن توجه کرد.

 دورم انتخابات مجلس شورای اسلامی  ایران در حالی ساعت ۲۱شب گذشته به پایان رسیده  که آمارهای اولیه منتشر شده حاکی از افزایش مشارکت در برخی شهرهای بزرگ نسبت به دور دوم انتخابات مجلس هشتم داشته است.دراین بین براساس آخرین اخباری که تاکنون از شمارش آرا به دست آمده،میزان مشارکت ۱۰ درصد در تهران،۶۷ درصد در حوزه انتخابیه تبریز،۸۰درصد در حوزه انتخابیه اصفهان نسبت به دور دوم انتخابات مجلش هشتم رشد داشته است.

این موضوع در حالی اتفاق افتاده که در هفته های اخیر برخی رسانه های کشورهای اروپایی وآمریکا از احتمال مشارکت پایین مردم سخن به میان آورده اند که با توجه به آمارهای موجود اتفاق رخ داده برخلاف این پیش بینی آنهاست.

به ویژه که صدای آمریکا وبی بی سی فارسی در یک هفته منتهی به انتخابات به تحلیلهای گوناگونی نسبت به انتخابات ایران پرداختند که پایان تمام این تحلیلها به مشارکت پایین مردم ختم می شد.به گونه ای که افرادی مانند علی اصغر رمضان پور،حسین سلامتیان،علیرضا نوری زاده ودیگر چهره های از این دست با حضور در بی بی سی فارسی وصدای آمریکا،صراحتا به احتمال مشارکت پایین مردم اشاره داشتند که این موضوع در حال حاضر با واقعیت رخ داده تناقضات فراوانی دارد.

دراین میان نکته ای که در مشارکت مردم ایران بیش از نکات دیگر به چشم می خورد افزایش مشارکت در برخی شهرهای بزرگ ایران مانند تهران،اصفهان،تبریز،شیراز نسبت به دوردوم انتخابات مجلش هشتم بوده است.

برخی از کارشناسان براین باورند که این افزایش مشارکت در شهرهای بزرگ نسبت به دور مشابه مجلس هشتم می توانند پیامهای مختلفی برای مخالفان ایران داشته باشد که باید به آن توجه کرد.

این دست از کارشناسان براین نکته تاکید می کنند که افزایش مشارکت در پایتخت می تواند به عنوان پشتوانه ای محکم برای حکومت ایران در مذاکرات پیش رو در وین وبغداد باشد.

همچنین براساس این تحلیل با توجه به آمار مشارکت ایران در دورآینده مذاکرات قدرت چانه زنی بالاتری نسبت به دولتهای اروپایی خواهد داشت،چرا که دولتهای غربی امیدوار بودند تا به وسیله فشارهای سخت وتحریمها وتهدیدات نظامی میزان مشارکت مردم را کاهش دهند که با توجه به آمارهای موجود این اتفاق رخ نداده وبه همین علت دولتهای اروپایی در مذاکرات آینده باید با امتیازات بیشتری برای ایران پای میز مذاکره بیایند.

در کنار این تحلیل کارشناسان ارشد بین المللی ،از این مسئله هم نباید غافل شد که جامعه ایران با توجه به رشد دموکراتیکی که داشته توانسته با دیدی باز دراین انتخابات شرکت کند که نمونه بارز این موضوع را می توان در انتخابات سیستان وبلوجستان به عینه دید.چرا که براساس نتیجه نهایی برای اولین بار  از حوزه انتخابیه سیستان وبلوچستان،یک زن(حلیمه عالی) به مجلس راه یافته که این مسئله نشان از رشد قابل توجه نگرش سیاسی در مناطق مختلف ایران دارد.

دراین میان به نظر می رسد  که با توجه به آمارهای موجود واین شکل از مشارکت مردم ایران،دولتهای غربی درآینده ای نه چندان دور باید به فکر تغییر نظر در مورد تحریمها علیه ایران باشند چرا که با توجه به شرایط موجود،دولت ایران برنده جدال انتخاباتی با غربی ها بوده است واین مسئله بدون تردید در دور بعدی مذاکرات تاثیر به سزایی خواهد داشت.

برچسب ها:
میزان مشارکت دور دوم انتخابات ایران چه پیامهایی دارد؟
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان