همایش بررسی و حفاظت از منابع آب در کشکوئیه برگزار شد

  • شناسه خبر: 49985
همایش بررسی و حفاظت از منابع آب در کشکوئیه برگزار شد

همایش بررسی و حفاظت از منابع آب با حضور مسئولین در بخش کشکوئیه رفسنجان برگزار شد.

خانه » آخرین اخبار » همایش بررسی و حفاظت از منابع آب در کشکوئیه برگزار شد

به گزارش خبرنگار “خانه خشتی” از کشکوئیه، حسین برهانی بخشدار کشکوئیه در همایش همایش بررسی و حفاظت از منابع آب، آموزش بهره برداران و انتقال دانش نوین آبیاری و همسو کردن نهادهای اجرایی در راستای تحول سیستم آبیاری را از راهکارهای صرفه جویی منابع آب در بخش کشاورزی عنوان کرد و واهداف برگزاری همایش حفاظت منابع آب در بخش کشکوئیه را استفاده از سیستم نوین آبیاری در مزارع و باغات با حفظ سطح زیر کشت در صرفه جویی برشمرد.

بخشدارکشکوئیه اصلاح و بهبود روش های آبیاری و تجهیز و یکپارچه سازی اراضی، استفاده از روش های زراعی در زمینه کاهش تبخیر، تعرق و ترویج آن را از دیگر روش های صرفه جویی منابع آب بیان کرد و افزود: بررسی کاهش سطح زیر کشت متناظر با آب ورودی دشت ها در صرفه جویی آب تأثیر دارد.

وی همچنین فراهم نمودن تسهیلات لازم درجهت اصلاح روشهای آبیاری را از سوی دولت امری مهم برشمرد ویادآورشد باید باتعامل وهمکاری دوجانبه کشاورزان و دولت بتوانیم درراستای استفاده بهینه ازمنابع آب گام برداریم.

برهانی درادامه افزود: به دلیل بحرانی بودن وضعیت آب و برای حفظ منابع آبهای زیر زمینی از اول تا پایان آذر ماه موتور چاه های کشاورزی بخش کشکوئیه خاموش می شوند.

احمد پور رئیس اداره آبیاری رفسنجان نیز در این همایش اظهار داشت:در برخی از مناطق کشور میانگین میزان بارندگی ۲۵۰ میلی متر است که میانگین در استان کرمان ۱۴۰ میلی متر و در رفسنجان بسیار کمتر و حدود ۶۰ میلی متر است بنابراین ما با کمبود شدید آب مواجه هستیم.

وی افزود: در حال حاضر در شهرستان رفسنجان اصلا آب بهینه استفاده نمی شود چرا که باید مثل آب یاری تحت فشار، مکانیزاسیون و… استفاده کنیم.

IMG_0637

احمدپور برنامه ریزی در زمینه کاهش استفاده از آب کشاورزی را ضروری دانست و گفت: در حال حاضر بحث بحران آب یک بحث جهانی، منطقه ای و کشوری است تقریبا در تمام کشور معضل کمبود آب چه از لحاظ کمیت و چه از لحاظ کیفیت وجود دارد، اما در منطقه رفسنجان این وضعیت، وضعیت بدتری است با مطالعاتی که کارشناسان وزارت نیرو انجام دادند.

وی دشت رفسنجان را بحرانی ترین منطقه در استان کرمان دانست و افزود: ما هم درزمینه آب شرب وهم درزمینه آب کشاورزی در بحران جدی قرار داریم و از طرفی با توجه به اینکه شغل اکثریت مردم رفسنجان کشاورزی است ، در حال حاضر با وضعیتی که آب دارد پسته برایشان گران تمام می شود و دیگر مقرون به صرفه نیست .

احمدپور ایجاد آبیاری قطره ای را در صرفه جویی مؤثر خواند و گفت: با انجام آبیاری قطره ای حجم بسیاری از درآمدها به خود مردم بر می گردد.

IMG_0633

وی در پایان از ازکشاورزان خواست برای جلوگیری از بحرانی تر شدن وضعیت آب و کاهش سطح آب های زیر زمینی در امر خاموشی موتور چاه های کشاورزی کمک و همراهی لازم را داشته باشند.

گزارش از: علی محرابی زاده

برچسب ها:
آب اخبار رفسنجان خانه خشتی رفسنجان کشکوئیه منبع همایش
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان