کارشناسان از لزوم توجه به راهکارهای عملی می گویند

  • شناسه خبر: 4930
کارشناسان از لزوم توجه به راهکارهای عملی می گویند

والدین،راهنمای خروج از بن بست اعتیاد به گزارش “خانه خشتی”:مسعود حاجی‌رسولی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهرچندی پیش درباره وضعیت مصرف مواد مخدر در کشورگفت: نتایج کلی پژوهشهای انجام شده  نشان می‌دهد که الگوی مصرف مواد در کشور ایران تغییر کرده است، زیرا از مجموع جمعیت آماری این پژوهش ۲۳۵ نفر از تریاک، […]

خانه » آخرین اخبار » کارشناسان از لزوم توجه به راهکارهای عملی می گویند

والدین،راهنمای خروج از بن بست اعتیاد

به گزارش “خانه خشتی”:مسعود حاجی‌رسولی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهرچندی پیش درباره وضعیت مصرف مواد مخدر در کشورگفت: نتایج کلی پژوهشهای انجام شده  نشان می‌دهد که الگوی مصرف مواد در کشور ایران تغییر کرده است، زیرا از مجموع جمعیت آماری این پژوهش ۲۳۵ نفر از تریاک، ۷۷ نفر از شیره، ۳۴۴ نفر از کراک، ۳۲۷ نفر از شیشه و تنها ۱۸ نفر از هروئین استفاده می‌کردند که این وضعیت می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

صحبتهای این استاد دانشگاه در حالی خبر از تغییر رویکرد در مصرف مواد مخدر می دهد که دیگر کارشناسان درپی پیدا کردن راهی برای حل این مشکل و واکسینه کردن جامعه وبه ویژه قشر جوان در مقابل پدیده های افیونی صنعتی هستند.

دراین میان نباید از این مسئله هم چشم پوشید که در چندین سال گذشته اعتیاد خود علاوه بر از بین نیروی جوان جامعه به دلیل تبعات  مصرف،خود سبب ساز دیگر مسائل اجتماعی وبحرانهای فراگیر شده است.به گونه ای که بسیاری از کارشناسان ریشه بسیاری از معضلات وجرائم امروز جامعه را ا زاعتیاد وبه نوعی محصول مستقیم وغیر مستقیم آن عنوان می کنند.

از سوی دیگر در چند سال گذشته با افزایش تولید شیشه در محلهای زیرزمینی برحجم این ناهنجاریها وتبعات وحشتناک ناشی از مصرف هم افزوده شده است.

به گونه ای که به دلیل مواد موجود در مواد مخدر صنعتی شیشه که در آشپزخانه های زیرمینی تولید می شود بسیار از مصرف کنندگان شیشه پس از مصرف دچار جنونی آنی شده وبه اطرافیان خود آسیب رسانده اند.آمار قابل توجه کشتن همسر براثر مصرف شیشه دقیقا گویای همین موضوع می باشد.

این آمارها در حالی از سوی دستگاه انتظامی وقضایی منتشر می شود که اعتیاد اولین راه انتقال بیمارهایی همچون ایدز شناخته شده که این مسئله جامعه شناسان را به واکنشهای گسترده ای واداشته است.

دکتر پرویز صرافی،جامعه شناس ومحقق اجتماعی،دراین باره می گوید:در شرایط فعلی اگر بخواهیم یک راه سریع وکم هزینه ومیان مدت را برای کاهش نرخ اعتیاد به مواد روانگردان جدید درمیان جوانان توصیه کنیم تنها وتنها می توان به واکسینه کردن اجتماعی خانواده وآگاه سازی والدین اشاره داشته باشیم.چرا که فعلا برای کاهش چاره ای جز این نیست.

این استاد دانشگاه به بحث ساخت مستندهای تلویزیونی واستفاده از رسانه های فراگیردرشرایط فعلی به صورت ضربتی اشاره دارد ومعتقد است که رسانه ملی باید هر روز یک برنامه از یکی از کانالهای خود درباره اعتیاد پخش کند تا بتواند به صورت فورس ماژور موج اطلاع رسانی گسترده ای را درمیان شهروندان به راه بیاندازد و به صورت حداقلی سعی کند فعلا در مقابل این موج گرایش به مواد روانگردان روشن گری کاملی انجام دهد.

از سوی دیگر صرافی به بحث رفتاروالدین به عنوان نقطه ثقل موضوع تاکید می کند وآن را یک نقطه حتمی برای واکسینه کردن جوانان می داند.چرا که به باور او والدین باید در شرایط فعلی از در وتعامل وگفت وگو واز دریچه دوستانه ای با فرزندان خود وارد گفت وگو شوند تا فرزندان همیشه والدین خود را به عنوان اولین مامن بپندارند.

این استاد دانشگاه ادامه می دهد:والدین در شرایط امروز جامعه باید از زبان جدیدتر ومدرن تری برای صحبت با جوان خود استفاده کنند ونباید بگذارند که جوان تحت عیچ شرایطی گروههای دوستی را به فضای خانه ترجیح دهد.درواقع فرزند باید همیشه این حس را داشته باشد که والدین او بهترین شنوندگانش برای شنیدن ودرک کردن مشکلاتش دارند ودر صورت تحقق این موضوع بدون تردید فرزندان تا حد قابل توجهی از گرایش به سمت این مواد افیونی به دور می مانند.

صحبتهای این استاد دانشگاه درباره تعامل والدین با فرزندان در حالی است که پیش از این روانشناسان دائما بر کاهش تنش در محیط خانه اشاره دارند وتنش  دائم را یکی از علتهای اصلی فرزندان ودوری آنها از محیط خانه عنوان می کنند.

دکتر صرافی هم درباره تنش به این مسئله اشاره دارد که :فاصله بین والدین وفرزندان باید به صورتی باشد که فرزندان همیشه این گمان را داشته باشند که والدین آنها تمام نیازها ودل نگرانی ها وحتی احساسات آنها را درک می کنند ودر صورتی که در هر موضوعی به مشکل برخورد کند می تواند خیلی سریع مشکلش را به والدینش انتقال دهد وتنها در این صورت است که والیدن میتوانند نسبت به دوری فرزندان از مواد مخدر امیدوار باشند.

در همین راستا آمارهای منتشرشده از جامعه آماری روانشناسان نشان می دهد که فرزندانی که ارتباط نزدیکی به والدین خود را دارند به دلیل اینکه همیشه به دنبال  جلب رضایت آنها هستند از گرایش به سمت ناهنجاریها تاحد ممکن خودداری می کنند که این موضوع نشان از اهمیت رابطه دوستانه والدین با فرزندانشان است.

برچسب ها:
کارشناسان از لزوم توجه به راهکارهای عملی می گویند
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان