معرفی استاندارد سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای

  • شناسه خبر: 48254
معرفی استاندارد سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای

به گزارش “خانه خشتی”، استاندارد و استاندارد کردن از پایه های استقرار علم و فن آوری است که در پیشرفت صنعت و اقتصاد نقش بسزایی دارد، چراکه باید در جهت افزایش سطح کیفیت تلاش کرد تا بتوان به فن آوری پیشرفته درتولید محصولات نائل آمد . ضرورت تدوین قوانین و مقررات استاندارد ملی و بین المللی امری غیر […]

خانه » آخرین اخبار » معرفی استاندارد سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای

به گزارش “خانه خشتی”، استاندارد و استاندارد کردن از پایه های استقرار علم و فن آوری است که در پیشرفت صنعت و اقتصاد نقش بسزایی دارد، چراکه باید در جهت افزایش سطح کیفیت تلاش کرد تا بتوان به فن آوری پیشرفته درتولید محصولات نائل آمد . ضرورت تدوین قوانین و مقررات استاندارد ملی و بین المللی امری غیر قابل انکار درحفظ سلامت مردم جهان است.

از سال ۱۹۷۰ ، چهاردهم اکتبر برابر با ۲۲ مهر به نام روز جهانی استاندارد تعیین و نامگذاری شد.

محمد کرمی دبیر انجمن متخصصین ایمنی و بهداشت حرفه ای در گفتگو با خبرنگار “خانه خشتی”، ضمن گرامی داشت این روز و عرض تبریک به خانواده بزرگ سازمان ملی استاندارد ایران بویژه رئیس و کارکنان اداره استاندارد شهرستان رفسنجان، به معرفی یکی از استانداردهای ملی و بین المللی مرتبط با ایمنی، بهداشت و محیط زیست پرداخت.

وی گفت: نظام مدیریت ایمنی، بهداشت و محیط زیست(HSE) سعی در بهبود وضعیت بهداشت، ایمنی و محیط زیست یک مجموعه دارد و استاندارد ملی ۱۸۰۰۱ الزاماتی را برای این مقوله‌ پیش بینی کرده ‌است.

کرمی اظهار داشت: طرح ریزی و داشتن برنامه‌ای مشخص و از پیش تدوین شده را از شرط های این سیستمها بوده و مدیریت HSE را در شناسایی راه درست یاری می‌نماید.

وی افزود: داشتن خط مشی زیست محیطی و ایمنی برای یک مجموعه افق های دید را روشن می‌نماید و استقرار چرخه PDCA(طرح ریزی – انجام – بررسی – اقدام و بازنگری) باعث پویایی مجموعه و بهبود مستمر خواهد شد.

دبیر انجمن متخصصین ایمنی و بهداشت حرفه ای خاطر نشان کرد: شناخت جنبه‌های مختلف کار از نظر ایمنی، بهداشت و محیط زیست و حرکت به سوی بهبود مستمر از اهداف استاندارد سازی روشهای اجرایی است. بعد از شناخت مجموعه و بررسی تحلیلی وضعیت موجود مدیریت باید تعهد خود را اثبات نماید و این اولین قدم در استقرار سیستم است که بوجود آورنده خط مشی مجموعه ‌است و افق دید را مشخص می‌نماید.

وی ادامه داد: منبع تهیه استاندارد ملی ایران ۱۸۰۰۱، استاندارد بین المللی OHSAS18001:2007 است. سری استانداردهای OHSAS برای پاسخگویی به نیاز سازمان ها به استاندارد سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای قابل تشخیص، تدوین شده است تا سازمان بتواند سیستم های مدیریت خود را ارزیابی کرده و گواهی بگیرد و به اهداف اقتصادی و ایمنی و بهداشت شغلی (OH&S) برسد. این استانداردها مانند سایر استانداردهای ملی و بین المللی قصد ایجاد موانع تجاری غیر تعرفه ای یا افزایش و یا تغییر تعهدات قانونی سازمان را ندارد.

کرمی گفت: این استاندارد الزامات سیستم مدیریت OH&S را مشخص می نماید تا سازمان با توجه به الزامات قانونی و آگاهی از ریسک های OH&Sقادر به تکوین و اجرای خط مشی و اهداف شود و قصد بر این است که در تمام سازمان ها از هر نوع و اندازه کاربرد داشته باشد و شرایط گوناگون جغرافیایی، فرهنگی و اجتماعی را در بر گیرد. موفقیت این سیستم بستگی به تعهد تمامی کارکنان در کلیه سطوح و امور سازمانی بویژه مدیریت رده بالا دارد. چنین سیستمی سازمان را قادر به تکوین خط مشی OH&S، ایجاد اهداف و فرایندهای دستیابی به تعهدات خط مشی، انجام اقدامات در صورت نیاز به بهبود عملکرد و اثبات انطباق سیستم با الزامات این استاندارد، می سازد. هدف کلی این استاندارد حمایت و ارتقای روال مطلوب OH&S در تعادل با نیازهای اقتصادی – اجتماعی است.

وی در ادامه بیان داشت: از جمله مزایای پیاده سازی استاندارد OHSAS 18001 توسط سازمان ها شامل بالا بردن سطح دانش و اطلاعات کارکنان در زمینه سلامت و ایمنی، ایجاد محیط کاری ایمن تر و سالم تر برای کارکنان، کاهش ریسک حوادث و بیماریهای شغلی، دسترسی به الگویی طرح ریزی شده، مدون و مستند در رابطه با سلامت و ایمنی، دستیابی به یک الگوی مدیریتی مدون که تعیین کننده محدوده مسئولیت‌ها باشد، کاهش پرداخت خسارات و جریمه های احتمالی بدلیل اجرای صحیح قوانین و مقررات می باشد.

برچسب ها:
اخبار رفسنجان استاندارد سيستم مديريت ايمني و بهداشت حرفه اي استاندارد ملی ایران بهداشت حرفه ای خانه خشتی دبير انجمن متخصصين ايمني و بهداشت حرفه اي
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان