نرم افزار ایرانی که اسرائیل را به رسمیت می شناسد /آیا وزیر ارتباطات از نیت اطرافیان خود مطمئن است

  • شناسه خبر: 48221
نرم افزار ایرانی که اسرائیل را به رسمیت می شناسد /آیا وزیر ارتباطات از نیت اطرافیان خود مطمئن است

سخت است بپذیریم وزیر محترم مخابرات و ارتباطات این شرکت عظیم مخابراتی را نمی شناخته و یا نمی دانسته که این شرکت تولید کننده نرم افزار سوئیسی Bisphon است نه برنامه نویسان توانمند داخلی و بومی خودمان.

خانه » آخرین اخبار » نرم افزار ایرانی که اسرائیل را به رسمیت می شناسد /آیا وزیر ارتباطات از نیت اطرافیان خود مطمئن است

به گزارش خانه خشتی به نقل از بوتیا، وزیر ارتباطات از راه‌اندازی دو نرم‌افزار ارتباط موبایلی بومی به نام “بیسفون” و “ساینا” خبر داد و گفت: برنامه‌نویسان ایرانی دو برنامه بسیار خوب نوشتند که بسیار شبیه نرم‌افزارهای موبایلی فعلی است. این نرم‌افزارها تجمیعی از نرم‌افزارهای فعلی از جمله وایبر و تانگو است که امکان پیامک و مکالمه رایگان را برای کاربران فراهم می‌کند.

بلافاصله پس  از شنیدن این خبر از زبان وزیر ارتباطات، امیدوارانه در پی نرم افزارهای معرفی شده برآمدیم تا تجمیع امکانات نرم افزار های خارجی را در یک نرم افزار بومی مشاهده کنیم و استفاده کنیم.

نام ساینا به واسطه مرورگری بومی که قبلا با این نام طراحی شده آشنا بود، اما نامی از بیسفون تاکنون نشنیده بودیم.

با جستجو در اپ استوری ها با نرم افزاری ارتباطی با این نام مواجه شدیم که در اولین نگاه نشانی از بومی بودن این اپلیکیشن دیده نمی شد.

نرم افزار

در فروشگاه های  فروش اپلیکیشن، اسم شرکت بیستاک تلکام (Bistalk Telecom AG) به عنوان توسعه دهنده این اپلیکیشن خودنمایی می کرد. در اپ استوری ها سایت نرم افزار بیسفون به آدرس bisphon.ir معرفی شده بود که در این سایت توضیح زیادی به چشم نمی خورد.

بیسفون

در همین اثناء دانلود اپلیکیشن هم تمام شد. به سرعت نرم افزار را نصب کردیم تا نوآوری ها و هنرمندی های برنامه نویسان ایرانی و ملی خودمان را ببینم. اولین مرحله برای ایجاد حساب کاربری انتخاب کشور بود. لیست کامل کشورهای دنیا نشان از پشتیبانی این نرم افزار از اکثر کشورها بود که در نوع خودش جالب بود. از خود پرسیدیم آیا این نرم افزار ایرانی، اسرائیل را هم جزو کشورها به حساب آورده است یا خیر؟ در عین ناباوری دیدیم که اسرائیل در لیست موجود است و از فلسطین به عنوان منطقه فلسطین (Stat Of Palestine) نام برده نه کشور فلسطین!

چند ثانیه بعد از انتخاب ایران و وارد کردن شماره همراه، کد تائید را از یک سامانه پیامک با پیش شماره +۴۶ دریافت کردیم. پیش شماره ای که مربوط به  ایران نیست و مربوط به کشور سوئد است.

اسرائیل

ابهاماتم  زیادتر شد! با ورود به نرم افزار باز هم به دنبال نشانه ای از بومی بودن یا دلالت بر خارجی نبودن این اپلیکیشن می گشتم. باورش  برایم سخت بود که نرم افزاری که وزیر ارتباطات آن را بومی و حاصل کار برنامه نویسان داخلی  و بومی عنوان کرده است، در ایران تولید و مدیریت نشود!

با یک جستجوی ساده و مشاهده اطلاعات “درباره ما” وب سایت رسمی شرکت Bistalk Telecom به آدرس www.bistalk.com در کمال تعجب این جملات را مشاهده کردم:

We carry our own sources of retail traffic as well as trade in wholesale international hubbing. In addition to our focussed routes in the region, we also offer a full A-Z to worldwide locations.

In addition to Bistalk’s headquarters in Switzerland, we have offices in Italy, the United Kingdom, and Germany.

To ensure the highest quality of service, we operate carrier grade white routes over a private dedicated fibre infrastructure to major Tier 1 and Tier 2 telecommunications carriers and operators worldwide.

Our infrastructure directly links our connection points in Europe and the US to our switches throughout the MIddle East. With 24/7 support from technical teams in multiple time zones, Bistalk can offer premium levels of quality and support.

Through Bistalk’s network of partners, we can offer direct routes to a number of locations in the Middle East and Africa.

…علاوه بر دفتر مرکزی شرکت  Bistalk در سوئیس، در حال حاضر دفاتری هم در  کشورهای ایتالیا، انگلستان و آلمان موجود است.

ما با بالاترین کیفیت فعالیت های عمده مخابراتی، زیر ساخت های فیبر اختصاصی و اپراتوری در سطح جهان را به انجام می رسانیم.

زیرساخت های ما نقاط اتصال ما در  کل اروپا و آمریکا را به سوئیچ های ما در سرتاسر خاورمیانه به صورت مستقیم، متصل می کند.

…از طریق شبکه Bistalk  می توانیم همه راه های مستقیم به برخی از مکان های موجود در  کل خاورمیانه و آفریقا ارائه دهیم.

سخت است بپذیریم وزیر محترم مخابرات و ارتباطات این شرکت عظیم مخابراتی را نمی شناخته و یا نمی دانسته که این شرکت تولید کننده نرم افزار سوئیسی Bisphon است نه برنامه نویسان توانمند داخلی و بومی خودمان.

با خوشبینی زیاد، فقط می توان این سوال را مطرح کرد که آیا این فقط یک تشابه اسمی است؟!

یا اینکه آیا وزیر ارتباطات بدون کسب اطلاع از ملیتِ اصلی و سورس  این نرم افزار، آن را بومی معرفی کرده و مدعی شده زیرساخت های این نرم افزار نیز  کاملا بومی و داخلی است؟

و اما  نرم افزار ساینا

همراه اول یک روز پس از معرفی ساینا توسط وزیر ارتباطات ، نرم افزار ارتباط موبایلی ساینا را عرضه و تبلیغ کرد. (http://www.mci.ir/syna) اقدام یک اپراتور  تلفن همراه نسبت به معرفی جایگزین برای تماس، پیام رسانی و رومینگ بین المللی در جای خود، تأمل برانگیز و تعجب برانگیز  است. اما آیا این نرم افزار می تواند جایگزین مناسبی  برای نمونه های خارجی باشد یا خیر؟

بعد از نصب و راه اندازی به نظر می رسد ساینا داخلی است اما تردیدهایی در بومی بودن نطفه برنامه وجود دارد. به اضافه بسیاری از امکانات نرم افزارهای مشابه مثل ارسال عکس، ویدئو، صوت، برچسب و… فعال نیست و کار نمی کند. حتی پیام های متنی هم به مخاطب تحویل داده نمی شود! رابط کاربری بسیار ضعیف و بیش از حد ساده نیز از دیگر معایب ساینا است.

اما جای سوال است که چرا آقای واعضی از عبارت “تجمیع امکانات نرم افزار های مشابه مانند وایبر و تانگو ” استفاده کرده  است؟

آیا فقط این مطرح کردن یک نوع شوی تبلیغاتی است و یا پای شرکت های دلالی در میان است که به صورت مشاوره های غلط سعی در پیچاندن مسئولان ما دارند ؟ و یا شاید…

یا واقعا نباید اعضای شورای فضای مجازی از کارشناسان اهل فن دعوت کنند تا به جای فیلترینگ و یا جایگزین کردن نسخه های ضعیف خارجی به فکر یک راه کار بهتر و تاثیرگذارتر در این زمینه باشیم؟

برچسب ها:
اخبار رفسنجان بیسفون خانه خشتی رفسنجان ساینا
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان