محمد علی اینانلو گفت: مسئولان برای جلوگیری از جعل تاریخ مناطق کویری را نامگذاری نمایند

  • شناسه خبر: 4558
محمد علی اینانلو گفت: مسئولان برای جلوگیری از جعل تاریخ مناطق کویری را نامگذاری نمایند

محمد علی اینانلو در مصاحبه تلفنی با خبرنگار “بوتیا نیوز” اظهار داشت: مستند طبیعت کرمان با اطلاع، علاقه و دستور استاندار کرمان و حمایت اتاق بازرگانی و میراث فرهنگی استان در حال تصویر برداری است و تا پایان سال جاری آماده می شود. به گزارش «خانه خشتی»به نقل از “بوتیا نیوز” : اینانلو تصریح کرد: از […]

خانه » آخرین اخبار » محمد علی اینانلو گفت: مسئولان برای جلوگیری از جعل تاریخ مناطق کویری را نامگذاری نمایند

محمد علی اینانلو در مصاحبه تلفنی با خبرنگار “بوتیا نیوز” اظهار داشت: مستند طبیعت کرمان با اطلاع، علاقه و دستور استاندار کرمان و حمایت اتاق بازرگانی و میراث فرهنگی استان در حال تصویر برداری است و تا پایان سال جاری آماده می شود.

به گزارش «خانه خشتی»به نقل از “بوتیا نیوز” : اینانلو تصریح کرد: از برنامه طلوع کانال ۴ در طی سه برنامه قسمت هایی از این مستند پخش شده و حداقل ۶ برنامه کامل خواهد بود و از شبکه جهانی جم جم پخش خواهد شد.
وی افزود: مستند دیگری که بصورت قصه و سفرنامه از کرمان داریم از برنامه ای با عنوان “ایران، جهانی در یک مرز” که قدیمی ترین برنامه شبکه جام جم است برای ایرانیان و فارسی زبانان جهان پخش می شود.
اینانلو در جواب سوالی مبنی بر پخش این برنامه ها از شبکه کرمان گفت: تا کنون مسئولان صدا و سیمای کرمان چنین درخواستی از ما نداشته اند و در صورت تمایل آن ها این مستند ها از شبکه کرمان پخش خواهد شد.
این طبیعت نورد بزرگ کشور با توجه به شایعاتی که در رابطه با کشف آدم کوتوله ها در شهداد، اذعان داشت: با کمک دکتر جلال الدین رفیع فر رئیس انجمن انسان شناسی ایران که قرار است از طرف دانشگاه گروهی را برای مطالعه به منطقه بیاورند در این زمینه گفت و گو کرده ایم تا بر اساس مطالعات انسان شناسی این موضوع مشخص شود.
اینانلو عنوان کرد: در سفری که به شهداد داشتم کوچک بودن ساختمان های مناطق تاریخی من را به این فکر انداخت که حتما انسان های این منطقه در حد و اندازه ای کوچک بوده اند و بر همین اساس به روستای کشیت رفتیم و همه افراد را در قامتی معمولی مشاهده کردیم اما طبق گفته اهالی ممکن است در آن ناحیه انسان های کوتوله نیز وجود داشته باشند و هنوز در حد شایعه است.
وی در پاسخ به سوالی در مورد گرمترین نقطه زمین تاکید کرد: چند سال پیش برای ساخت مستند یک گام تا دوزخ به منطقه گندم بریان رسیدیم که می گفتند گرمترین نقطه دنیا است اما دانشمندان معتقدند منطقه ای در نزدیکی گلباف گرمترین نقطه دنیا است.
اینانلو گفت: قطعا گرمترین نقطه دنیا در کشور ما است که با دمای ۷۴ درجه سانتی گراد در کویر لوت قرار دارد.
مستند ساز برجسته کشور اظهار داشت: در منطقه گندم بریان عنکبوتی با بدن شفاف مشاهده کردیم که گروهی دیگر نیز بعد از ما آن گونه را دیده بودند و این مشاهدات ما در راستای این موضوع بود که ببینیم کویر لوت عاری از حیات است یا خیر و خوشبختانه در مرکز کویر لوت پرنده ای با نام گلو آبی و جاندارانی نظیر مار، مارمولک، عنکبوت و موش مشاهده کردیم.
وی مطرح کرد: تمام سعی و تلاش خود را در زمینه رسانه ای کردن موجودات کویر انجام داده ایم و کنجکاوی و حس مسئولیت خبرگزاری ها و رسانه ها در این امر بسیار دخیل خواهد بود.
اینانلو با انتقاد از عملکرد بعضی مسئولین و رسانه ها افزود: متاسفانه همه ما ماموران تبلیغاتی کشورهای دیگر شده ایم در صورتیکه باید استعداد های کشور خود را در دنیا مطرح نماییم که به عنوان مثال می گوییم آفریقا مرکز حیات وحش است در حالیکه ایران از آفریقا غنی تر است.
وی خاطرنشان کرد: اهداف گروه ما عبور از مناطقی در دل کویر است که تا کنون هیچ بشری به آن جا نرفته است و در صدد هستیم از بخش کویر لوت استان کرمان به سمت کویر لوت استان سیستان و بلوچستان برویم.
اینانلو گفت: از مسئولان می خواهم که مناطق کویری را در اسرع وقت نامگذاری و ثبت نمایند چرا که در مواقعی از تاریخ مانند خلیج فارس به درد ما خواهد خورد و مانع جعل تاریخ توسط دشمنان خواهد شد.
وی تصریح کرد: بخش هایی از کویر را به نام های ستاره های لوت، دره زبان مار، چشم لوت و پنجه لوت نامگذاری کرده ایم.
اینانلو افزود: در منطقه ریگ یلان تپه های ماسه ای عظیمی کشف کرده ایم که ارتفاعی بیش از ۴۵۰ متر داشتند در حالیکه آخرین رکورد مربوط به تپه های ماسه ای کشور نامیبیا با ارتفاع ۳۸۰ متر است.
وی اظهار داشت: کویر از نظر علمی فایده های بسیار زیادی دارد و کویر های ایران می توانند توجه مجامع علمی جهان را به سمت گرمترین نقاط روی زمین جلب کرده و همچنین از نظر گردشگری اهمیت بسزایی دارند.
اینانلو با انتقاد از وضعیت گردشگری کشور عنوان کرد: مناطقی در دنیا مانند “دبی” بازیچه مناطق طبیعی کشور ما و بخصوص کرمان خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: در سه مستند بهشت و دوزخ، زاده گان خورشید و کرمان خاستگاه تاریخ کرمان و مردم کرمان را به تصویر کشیده ایم.

برچسب ها:
اینانلو ،کویر، کشف، آدم کوتوله
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان