کارشناسان از اصل ماجرای اخیر ادعای امارات می گویند

  • شناسه خبر: 4051
کارشناسان از اصل ماجرای اخیر ادعای امارات می گویند

 آیا امارات مهره عربستان در بازی جزایرسه گانه است؟  مجلس شورای اسلامی ایران به دولت امارات هشدار داد که بجای فرصت سوزی خرمندانه به جایگاه خویش نگاه کند. این صحبتها از سوی مجلس شورای اسلامی ایران در حالی مطرح می شود که چند روز پیش امارات اعتراض شدید خود را نسبت به سفر دکتر محمود […]

خانه » سیاسی » کارشناسان از اصل ماجرای اخیر ادعای امارات می گویند

 آیا امارات مهره عربستان در بازی جزایرسه گانه است؟

 مجلس شورای اسلامی ایران به دولت امارات هشدار داد که بجای فرصت سوزی خرمندانه به جایگاه خویش نگاه کند.

این صحبتها از سوی مجلس شورای اسلامی ایران در حالی مطرح می شود که چند روز پیش امارات اعتراض شدید خود را نسبت به سفر دکتر محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران بیان داشت وآن را نقض حاکمیت امارات خواند.

این در حالی است که روز چهارشنبه ۳۰ فروردین ۲۵۰ تن از نمایندگان مجلس ایران صراحتا به امارات هشدار دادند.در این میان امارات با اشاره به ماجرای قرار ۱۹۷۱ دراین باره ادعاهای خود را مطرح می کند ومعتقد است که براساس آن این جزایر به امارات تعلق دارد.

اما در آن سوی میدان کارشناسان چیزی به غیر از این گفته امارات را مطرح می کنند ومفاد قرارداد ۱۹۷۱ که زیر نظر انگلستان منعقد شد را کاملا متغایر با گفته های مقامات اماراتی می دانند.

درهمین راستا دکتر پرویز حقیقت دوست،استاد حوزه روابط بین الملل،دراین باره می گوید:در تفاهم نامه مذکور یعنی تفاهم نامه ۱۹۷۱آمده است که “ایران از ادعای مالکیت بر جزیره ابوموسی چشم پوشی نمی کند و ادعای طرف مقابل را به رسمیت نمی شناسد ولی موافقت می کند که در منطقه جنوب ابوموسی شیخ شارجه پاسگاه پلیس دایر نماید و همچنین امنیت کامل ابوموسی با ایران می باشد.

این استاد دانشگاه در ادامه به این مسئله اشاره می کند که اماراتی ها بارها در مقابل این سند قرار گرفته اند وهنگامی که بازی را به ضرر خود دیده اند و در معرض باخت قرار گرفته اند حرف خود را تغییر می دهند وادعا می کنند که آن زمان امارات تحت فشار این موضوع را پذیرفته است که این مسئله به هیچ وجه از سوی نهادهای بین المللی قابل پذیرش نبوده نخواهد بود وقطعا از نظر مجامع بین المللی امارات برای این ادعای بی سند  خود محکوم است.

از طرف دیگر به تعبیر این استاد دانشگاه ،امارات در حال حاضر به هر سه جزیره ایرانی اشاره دارد که این موضوع به هیچ وجه نمی تواند مبنای تاریخی داشته باشد وبه نوعی ناشی از موضع گیریهای مقطعی وسیاسی امارات است.چرا که امارات در حال حاضر با خیال اینکه ایران در حال فشار از سوی غرب قرار گرفته می تواند چنین ادعای را مطرح می کند .غافل از این که آمریکا به هیچ وجه دراین ماجرا دخالت نخواهد کرد، چرا اعتبار بین المللی اش به شدت تحت تاثیر قرار می گیرد.

همچنین به عقیده پرویزحقیقت دوست امارات این رفتار را به تحریک دولتهای عربی به ویژه عربستان انجام داده وفشار سیاسی عربستان در این ماجرا کاملا آشکار است که این مسئله در آینده ای نزدیک روی خوشی برای عربستان نخواهد داشت،چرا که عربستان خود را وارد بازی کرده که هیچ محل اعرابی در مجامع جهانی ندارد.

صحبتهای این کارشناس در حالی دراین باره مطرح شده که مصطفی کواکبیان نماینده استاد سمنان هم صراحتا به نقش عربستان اشاره داشته واین موضوع را برخلاف روابط بین منطقه ای عنوان کرده است.

از سوی دیگر عربستان هم دراین موضوع به شدت مواظب است که ماجرای دو جزیره تیران وصنافیر که در گذشته از خاک خود به اسرائیل داده هم رسانه ای نشود چرا که این موضوع بهای عربستان در دخالت دراین باره را بسیار سنگین خواهد کرد.

برچسب ها:
کارشناسان از اصل ماجرای اخیر ادعای امارات می گویند
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان