آمارها می گویند:قهر ایرانیان با کتابخانه ها

  • شناسه خبر: 3975
آمارها می گویند:قهر ایرانیان با کتابخانه ها

یک پژوهشگر اجتماعی: براساس آمار منتشر شده از پژوهشکده های معتبر دنیا،رعایت قوانین اجتماعی وحقوق شهروندی در گرو میزان مطالعه بالای یک جامعه است واین درحالی مطرح می شود که تنها۳درصد ایرانیان عضو کتابخانه ها هستند.  براساس آماری که مدیر کل اداره کتابخانه های عمومی استان البرز منتشر کرده است تنها ۳ درصد ایرانیان عضو […]

خانه » اجتماعی » آمارها می گویند:قهر ایرانیان با کتابخانه ها

یک پژوهشگر اجتماعی: براساس آمار منتشر شده از پژوهشکده های معتبر دنیا،رعایت قوانین اجتماعی وحقوق شهروندی در گرو میزان مطالعه بالای یک جامعه است واین درحالی مطرح می شود که تنها۳درصد ایرانیان عضو کتابخانه ها هستند.

 براساس آماری که مدیر کل اداره کتابخانه های عمومی استان البرز منتشر کرده است تنها ۳ درصد ایرانیان عضو کتابخانه هستند.این آمار در حالی از سوی این مسئول بیان می شود که چندی پیش هم سرانه میانگین ۵ تا ۶ دقیقه مطالعه در روز برای ایرانیان اعلام شده بود.

دراین میان بحث مطالعه وسرانه مطالعه وجدا از آن بحث میزان عضویت ایرانیان در کتابخانه ها یکی از مهمترین موضوعاتی است که به شدت مورد توجه کارشناسان قرار گرفته،به گونه ای که بسیاری از کارشناسان این موضوع را یک تهدید مهم اجتماعی می دانند وبراین باورند که باید هر چه زودتر برای افزایش این آمارها کاری کرد.

این اظهارنظرها از سوی کارشناسان دراین امر، در حالی صورت می گیرد که بسیاری از آنها از وضعیت تبلیغات برای نهادینه کردن فرهنگ مطالعه راضی نیستند.دراین میان به نظر می رسد که برخی مسئولان مربوطه در چندین سال اخیر آن چنان که باید در این زمینه ، به حرف کارشناسان توجهی نداشته اند و نسبت به نهادینه کردن این فرهنگ عزم جدی وجود نداشته است.

دکتر پرویز مهرآفرین،پژوهشگر ومشاور اجتماعی،دراین زمینه براین مسئله تاکید می کند که ضرر این بی توجهی نهادهای مربوطه در مورد نهادینه کردن فرهنگ مطالعه به تدریج مشخص خواهد شد وبدون تردید این روند باعث می شود که در آینده عرفهای اجتماعی در جامعه سیر نزولی داشته باشد.

این پژوهشگر همچنین دراین باره می گوید:براساس آمار منتشر شده از پژوهشکده های معتبر دنیا،رعایت قوانین اجتماعی وحقوق شهروندی در گرو میزان مطالعه بالای یک جامعه است.یعنی به تعبیری هر چقدر در یک جامعه میزان مطالعه بیشتر باشد ،شهروندان بیشتر می آموزند که باید عرفهای اجتماعی را به چه دلیل وچرا باید رعایت کنند.

همچنین مهرآفرین در پاسخ به این که راهکارهای فرهنگی در این زمینه چه چیزی خواهد بود؟به بحث رسانه ملی اشاره داشته ومی افزاید:رسانه ملی به دلیل ارتباط فوق العاده قوی که با ذهن مخاطب برقرار می کند فوق العاده در نهادینه کردن یک فرهنگ در ذهن او می تواند موثر باشد.

این کارشناس درباره مصداق عینی ای موضوع هم می گوید:به عنوان نمونه فرض کنید یک هفته به طور مداوم تلویزیون از شبکه های مختلف خود برنامه های متعددی درباره مزایای افزایش سرانه مطالعه پخش کند،آنگاه می توانید معجزه این امر را حتی در نزدیک یک هفته ویا کمی بیشتر به عینه مشاهده کنیم.چرا که این مسئله به کرات ثابت شده که در بسیاری از شهروندان پتانسیل کارهای مثبت وجود دارد وآنها تنها منتظر یک محرک هستند که رسانه  ملی می تواند در این بخش به خوبی برای نقش محرک وسوق دهنده آنها به سمت امور مثبتی همچون مطالعه را بازی کند.

دراین بین به نظر می رسد که با توجه به گفته های این کارشناس اجتماعی،رسانه ملی باید در کنار دیگر نهادها وحتی ریز نهادهایی مانند خانواده، عزم جدی خود را برای افزایش سرانه مطالعه آغاز کند وحتی دراین زمینه این مسئله را به خانواده ها به ویژه والدین آْموزش دهد که برای بهتر شدن آینده فرزندانشان باید آنها را از همان دوران کودکی به سمت مطالعه سوق دهند.

برچسب ها:
آمارها می گویند:قهر ایرانیان با کتابخانه ها
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان