سیدحسن نصرالله در مصاحبه با روسیا الیوم:اعراب حاضرند با اسرائیل سا‌ل‌ها مذاکره کنند اما با سوریه نه

  • شناسه خبر: 3958
سیدحسن نصرالله در مصاحبه با روسیا الیوم:اعراب حاضرند با اسرائیل سا‌ل‌ها مذاکره کنند اما با سوریه نه

به گزارش “خانه خشتی” به نقل از سید”حسن نصرالله” در گفت‌وگو با “جولیان آسانژ” در برنامه “جهان فردا” در شبکه”روسیا الیوم” رژیم صهیونیستی را دولتی غیر قانونی دانست که بر اساس اشغالگری زمین های دیگران با زور پایه گذاری شده است. او گفت:اسرائیلی ها همچنین جنایت های زیادی را انجام می دهند تا فلسطیی ها […]

خانه » سیاسی » سیدحسن نصرالله در مصاحبه با روسیا الیوم:اعراب حاضرند با اسرائیل سا‌ل‌ها مذاکره کنند اما با سوریه نه

به گزارش “خانه خشتی” به نقل از سید”حسن نصرالله” در گفت‌وگو با “جولیان آسانژ” در برنامه “جهان فردا” در شبکه”روسیا الیوم” رژیم صهیونیستی را دولتی غیر قانونی دانست که بر اساس اشغالگری زمین های دیگران با زور پایه گذاری شده است. او گفت:اسرائیلی ها همچنین جنایت های زیادی را انجام می دهند تا فلسطیی ها از جمله مسلمانان و مسیحیان را از خانه و کاشانه خود بیرون کنند، اما با این حال این حق همواره برای صاحب آن خواهد ماند، حتی اگر بیست سال از این اتفاق بگذرد، صرف قدرت داشتن نمی تواند مشروعیت اشغال سرزمنی های دیگران را به کسی عطا کند. اگر من خانه شما را اشغال کنم، حتی اگر ۵۰ سال در آن اقامت کنم، مالکیت آن برای من مشروعیت نخواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه سرزمین فلسطین ملک ملت فلسطین است، گفت که اگر بخواهیم میان ایدئولوژی  قانون و اتفاقات سیاسی و میدانی مقایسه کنیم، باید بگوییم که یک راهکار وجود دارد، ما نمی خواهیم کسی را بکشیم یا به کسی ظلم کنیم؛ ما می خواهیم که حق به صاحبان آن بازگردانده شود، تنها راه حل در این زمینه تشکیل دولت واحد در سرزمین فلسطین است که مسلمانان ، یهود و مسیحیان در آن با امنیت و سادگی در دولتی دموکراتیک زندگی کنند.

موشک های حزب الله برای بازدارندگی به اسرائیل شلیک می شد

نصرالله در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا بنا بر ادعاهای اسرائیل حزب الله به سوی مناطق مسکونی سرزمین های اشغالی موشک پرتاب می کند یا نه، گفت: در سالهای گذشته یعنی از سال ۱۹۴۸ و زمان موجودیت دولت اسرائیل در خاک فلسطین، نیروهای اسرائیلی همواره شهروندان لبنانی و شهرهای لبنان را هدف موشک باران خود قرار دادند. در سالهای مقاومت یعنی از ۱۹۸۲ تا ۱۹۹۲ ما واکنش هایی را به این حملات از خود نشان دادیم تا تنها اسراییل را از موشک باران شهروندان خود منع کنیم، در سال ۱۹۹۳ توافقی غیر مستقیم میان دو طرف به دست آمد و این تفاهم در سال ۱۹۹۶ مورد تاکید قرار گرفت، بر اساس این توافق دو طرف از موشک باران شهروندان باید خودداری کنند، ما همواره می گوییم که اگر آنها روستاها و شهرهای ما را موشک باران نکنند، ما به شهرها و روستاهای آنها کاری نداریم، این روشی است که حزب الله لبنان بعد از سالهای طولانی تجاوز از سوی اسرائیل به لبنانی ها به آن رسیده است، هدف از این روش نیز ایجاد معادله ای برای بازدارندگی اسرائیل از کشتار شهروندان لبنانی است.

پاسخ نصرالله به یک ادعای دیگر غرب در مورد حزب الله

آسانژ در ادامه با سوالی جهت دار پرسید: در یکی از اسنادی که ویکی لیکس از سفارت آمریکا در لبنان به دست آورد، این گونه برداشت شده که شما از اینکه برخی از عناصر حزب الله در فساد وارد شده اند و با خودروهای گران قیمت رفت و آمد می کنند و لباس های فاخر می پوشند، شوکه شده ای، آیا این روند طبیعی رویکرد حزب الله به مسایل سیاسی است؟

نصرالله در پاسخ به این سوال گفت: اولا چیزهایی که  در این مورد مطرح می شود، نادرست است، این ها بخشی از شایعاتی است که برای تخریب وجهه حزب الله لبنان منتشر می شود، تمام اینها بخشی از جنگ رسانه ای علیه ماست. آنها حرفهای زیادی درباره ما می گویند و می گویند که سازمان های مافیایی را اداره می کنیم یا شرکت های قاچاق مواد مخدر در جهان را مدیریت میکنیم، این در حالی است که این موضوعات در دین و ارزش ها و اخلاق ما از بزرگترین گناهان است و ما با آن مقابله می کنیم، آنها مسایل بی اساس زیادی مطرح می کنند. نکته دوم اینکه چیزهایی که آنها مطرح می کنند، یک پدیده محدود است و علت آن برخی از خانواده های متمکنی است که قبلا حزب الله را تایید نمی کردند و خط فکری و برنامه کاری آن را قبول نداشتند، شما میدانید که حزب الله از بعد از سال ۲۰۰۵ موفق شده شوک بزرگی را در میان لبنانی ها ایجاد کند، چگونه ممکن است یک گروه کوچک بتواند ۳۳ روز در مقابل قوی ترین ارتش منطقه مقاومت کند، بدون اینکه هیچ شکستی بخورد، به این ترتیب برخی گروه ها بودند که خود را به حزب الله یا جریان های هوادار حزب الله متصل کردند، به این ترتیب گفته شد که این پدیده به داخل حزب الله منتقل شده است، این در حالی است که این درست نیست. من با اطمینان به تو می گویم که بر اساس اطلاعات ویژه من چنین پدیده ای در حزب الله اصلا وجود ندارد تا نیاز به بررسی داشته باشد.

شکست در گفت‌وگو جنگ داخلی را در سوریه رقم می زند

وی در مورد حمایت حزب الله از انقلاب های عربی در تونس، یمن و مصر و سایر کشورها و عدم حمایت از ناآرامی های سوریه گفت: ما دلایل واضحی برای این موضوع داریم، اولا ما از اساس در امور داخلی کشورهای عربی دخالت نمی کنیم، این سیاست دائمی ماست، اما تحولات نظام های عربی به اندازه ای مهم است که کسی نمی تواند موضع خود را در مورد آنها مطرح نکند، در مورد سوریه همه می دانند که نظام بشار اسد نظامی بازدارده و مقاوم است، این نظام در کنار مقاومت قرار دارد و در برابر فشارهای آمریکا واسرائیل نیز تسلیم نشده است، این نظام در راستای آرمان فلسطین و ملت فلسطین است، ما می خواهیم که در سوریه گفتگو مطرح شد و اصلاحات پذیرفته و اجرا شود، چرا که اگر گفتگو قبول نشود، جایگزین آن بر اساس تنوع داخلی در سوریه، جنگ داخلی خواهد بود، این همان چیزی است که آمریکا و اسرائیل برای سوریه می خواهند و ما آن را نمی خواهیم.

کشتارهای سوریه از سوی مخالفان مسلح است نه دولت

دبیرکل حزب الله در مورد کشتارهای موجود در سوریه  نیز تصریح کرد: ما از ابتدای تحولات سوریه با مقامات این کشور در تماس بودیم و و بر اهمیت اجرای اصلاحات تاکید می کردیم، من به شخصه از همان ابتدا آمادگی اسد را برای ایجاد اصلاحات ریشه ای و مهم در کشور دیدم، این ما را در مواضع خود مطمئن کرد، من بارها در دیدارهای های خود با رهبران سیاسی لبنانی و خارجی به این نکته اشاره کرده ام، من برای اولین بار می گویم که ما با گروه های مخالف نیز تماس هایی را برقرار کردیم تا آنها را تشویق به روند گفتگو کنیم، اما این جریان ها گفتگو را رد کردند، بنابراین نظام از همان ابتدا آماده اصلاحات و گفتگو بود، اما مخالفان آماده گفتگو نبودند و تنها براندازی نظام را می خواستند، اما در مورد اتفاقات باید گفت که اتفاقات سوریه باید با دو چشم[با دو زاویه] نگاه شود نه با یک چشم، چرا که بسیاری از شهروندان در این کشور از سوی گروه های مسلح کشته می شد، نه دولت.

کشورهای عربی حاضرند با اسرائیل ده سال مذاکره کنند اما با سوریه نه

سید حسن نصرالله در مورد افق اوضاع سوریه و همچنین بخشی از سوال سابق گفت که برخی کشورها بودند که با پول و سلاح به مخالفان آنها را به درگیری در داخل سوریه تشویق کردند، برخی از این کشورها عربی و برخی غیر عربی هستند، این از یک سو، این اتفاقی خطرناک است، مثلا شخصی مثل ایمن الظواهری مردم را به مبارزه در داخل سوریه دعوت می کند، در سوریه همچنین مبارزانی از القاعده وارد این کشور شده اند و با همراهی دیگر گروه های مبارز از کشورهای مختلف می خواهند این کشور را به عرصه مبارزه تبدیل کنند، کسانی که پول و سلاح گروه های مخالف را تامین کنند، می توانند آنها رابه پای میز مذاکره بکشانند و مسایل را به صورت سیاسی حل کنند، من چند روز پیش گفتم که برخی از کشورهای عربی آمادگی این را دارند که با وجود جنایات اسرائیل در منطقه ده‌ها سال با این رژیم وارد مذاکره سیاسی شوند، اما حاضر نیستند یک سال یا دو سال و یا حتی چند ماه برای حل سیاسی سوریه مهلت دهند، این غیر منصفانه است.

 

اعلام آمادگی نصرالله رای میانجگری در حل مشکل سوریه

 

وی ارتباط حزب الله لبنان با سوریه را دوستانه خواند و تاکید کرد که حزب الله عامل سوریه نیست، گروه های مخالف سوریه و همه گروه های سیاسی در منطقه این نکته را می دانند، از سوی دیگر اگر ما می گوییم که راهکار سیاسی را تایید می کنیم، آماده هر تلاشی برای حل این مشکل هستیم، ما آمادگی داریم تا هر سهمی را در تحقق راه حل سیاسی حل مسایل سوریه داشته باشیم. گفتم که قبلا هم اینکار را کرده ایم و با گروه های مخالف تماس داشته ایم، اما آنها رد کرده اند، الان هر جریانی که آمادگی مذاکره با سوریه را دارد و ما را به عنوان میانجی قبول دارد، ما آماده ایم که این میانجگری را بپذیریم.

تونس مجبور است با مواضع آمریکا مدارا کند

دبیرکل حزب الله لبنان در مورد موضع تونس و برخی دیگر از کشورها در مورد سوریه گفت که این مواضع بر اساس اطلاعات ناقص از سوی برخی کشورهای عربی و غربی به دست آمده است، هنگامی که ما می گوییم که نظام در هفته های آینده سقوط می کند، همه می خواهند تا در پیروزی احتمالی آینده سهمی داشته باشند.

از سوی دیگر این اتفاقات ممکن است به عل امتحانات سخت داخلی باشد، چرا که تونس نمی خواهد در درگیری و نزاع با آمریکا وارد شود  به همین علت با بسیاری از مواضع این کشور مدارا می کند.

 

انتقاد از اقدام غرب در قطع برنامه های المنار لبنان 

وی در ادامه از قطع برنامه های شبکه المنار از سوی غرب انتقاد کرده و گفت: آنا می خواهند به مردم بگویند که حزب الله گروهی تروریستی است، اما به مردم اجازه نمی دهند که به حرف های ما گوش دهند، اگر دادگاهی کوچکترین حد انصاف را داشته باشد، به متهم نیز اجازه صحبت کردن و دفاع از خود را می دهد، ما در مقابل دولت آمریکا متهم هستیم ولی آنها حتی کوچکترین حق ها را از ما می گیرند که همان حق دفاع از خود است.

آزادسازی لبنان از اشغال هدف اصل وحدت لبنانی ها است

وی در پاسخ به آسانژ در مورد نحوه وحدت دادن به ملت لبنان در مقابل دشمن گفت: مسأله اصلی این است که ما هدف داریم و این هدف انسانی و اخلاقی و ایمانی است، این هدف همان آزادسازی سرزمینمان از اشغال است، این همان هدفی است که حزب الله برای آن تاسیس شده است، این چیزی است که لبنانی ها اختلافی در مورد آن ندارند. ما نمی خواستیم وارد قدرت شویم و در دولت باشیم، اما این اتفاق برای اولین بار در سال ۲۰۰۵ برای حمایت از مقاومت روی داد، ما وارد شدیم تا دولت اقدام اشتباهی علیه مقاومت انجام ندهد، ما نگرانی هایی از این نوع داشتیم. هنگامی که من هدفی درست و اولویت دار برای خودم داشته باشم، از دشمنی با دیگران در راستای این هدف دست بر می دارم، به این ترتیب ما موفق شدیم مردم را در کنار هم نگه داریم تا این هدف درست را داشته باشند. به همین علت ما تا حد امکان از ورود به درگیری های داخلی پرهیز می کنیم، چرا که اولویت ما آزادسازی اراضی و حمایت از لبنان در مقابل خطر اسرائیل است.

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان