نگاهی به نتیجه مذاکرات دیروز

  • شناسه خبر: 3693
نگاهی به نتیجه مذاکرات دیروز

ایستادگی  ایران بر گام برداشتن در چهارچوب «ان پی تی» جواب داد  کاترین اشتون”، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بعد از دیدار با “سعید جلیلی”، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در استانبول گفت: ما به توافق رسیدیم که معاهده عدم انتشار تسلیحات هسته‌ای (ان‌پی‌تی) پایه اساسی برای آن چیزی باید باشد که به طور […]

خانه » سیاسی » نگاهی به نتیجه مذاکرات دیروز

ایستادگی  ایران بر گام برداشتن در چهارچوب «ان پی تی» جواب داد

 کاترین اشتون”، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بعد از دیدار با “سعید جلیلی”، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در استانبول گفت: ما به توافق رسیدیم که معاهده عدم انتشار تسلیحات هسته‌ای (ان‌پی‌تی) پایه اساسی برای آن چیزی باید باشد که به طور جدی مورد تعامل قرار بگیرد و این اطمینان حاصل شود که ایران به تعهداتش بر اساس پیمان ان پی تی عمل می‌کند و در همان حال به حق ایران برای استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای نیز احترام گذاشته می‌شود.

در همین زمینه سعید جلیلی هم پس از پایان این دور از از مذاکرات براین مسئله تاکید کرد که هر دو طرف بر رفتار وحرکت در قالب ان تی پی واحترام به حقوق در همین چهارچوب تاکید کرده اند.

دراین بین با توجه به این مسئله ودر نظر گرفتن اینکه رهبر انقلاب اسلامی ایران بارها بربحث حرام بودن سلاح هسته ای تاکید کرده اند، نقطه ای که کاملا واضح به نظر می رسد این است که پافشاری ایران در بحث ملتزم بودن دو طرف به «ان پی تی ›» جواب داده  وجمهوری اسلامی ایران توانسته با پافشاری براین ماجرا برنده بازی دیپلماتیک دیروز باشد.چرا که با پافشاری بر حق قانون خود در چهارچوب ان پی تی هم به صورت قانونی رفتار کرده وهم از لحاظ منطق دیپلماتیک توانسته که غرب را در مسیر دلخواه خود قرار دهد.

دراین میان نباید فراموش کرد که غرب در چندین سال گذشته اصلا راضی به احترام گذاشتن به حقوق قانونی ایران حتی در چهارچوب ان پی تی هم نبود.

دراین زمینه دکتر احمدی سرشت، کارشناس روابط بین الملل،می گوید:جمهوری اسلامی ایران برنده مذاکرات دیروز بوده ،چرا که توانسته در یک پروسه چندساله مسیر مذاکرات را به سمتی هدایت کند که از همان چندین سال پیش مد نظر داشته است.این استاد دانشگاه همچنین به این مسئله اشاره می کند که: غرب تحت تاثیر لابی هایی مانند «ای پک» گمان می کرد که با فشار برایران وتحریم می تواند ایران را از معمول ترین حقوق قانونی خود حتی بر اساس NPTمنصرف کند اما با پافشاری ایران وگذشت زمان به این مسئله رسید که باید براساس مکتب رئالیسم(واقع گرایی) رفتار کند نه خیالات لابی های یهود!

دراین میان با توجه به رویکرد جدید غرب دراستانبول وگفته های دکتر احمدی سرشت باید به این مسئله اشاره کرد که ظاهرا تغییری در رفتار غرب صورت پذیرفته است.

احمدی سرشت،درباره این تغییر براین عقیده است که غرب در طول زمان به نوعی منطق گرایی سیاسی دست یافته ویه این موضوع پی برده است که نمی تواند در مورد ایران بر اساس خط ومشی تندروهای یهودی رفتار کند.

صحبتهای این کارشناس در حالی مطرح می شود که طی دو روز گذشته خبرهای زیادی مبنی براختلاف اوباما با بنیامین ناتنیاهو درباره بحث هسته ای ایران وروند مذاکرات مطرح شده است.

دکتر احمدی سرشت دراین باره به افراطی بودن وخیال پردازی بنیامین ناتنیاهو اشاره می کند.او می گوید:در حال حاضر اوباما با توجه به شرایط موجود به خوبی می داند که نمی تواند ان پی تی را بیش از این زیر پا بگذارد اما در طرف مقابل بنیامین ناتنیاهو هنوز بر خیالات خود تاکید می کند وهمین مساله سبب این اختلاف شده است.

به هر حال به نظر می رسد که براساس نظر کارشناسان  ایران برنده راند اول هسته ای با تکنیک حرکت در چهارچوب «ان پی تی» بوده ودر حال حاضر باید به انتظار دور بعدی مذاکرات نشست.

برچسب ها:
نگاهی به نتیجه مذاکرات دیروز
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان