کارشناسان درباره جدید خدمت سربازی چه می گویند؟

  • شناسه خبر: 3688
کارشناسان درباره جدید خدمت سربازی چه می گویند؟

 نبض زندگی جوانان روی خط سربازی  یک استاد دانشگاه : برطبق آخرین آماری که از پژوهشهای انجام شده به دست آمده میزان خدمت سربازی با سن ازدواج جوانان ارتباط مستقیمی دارد.  ۲۱فروردین امسال سازمان نظام وظیفه عمومی اعلام کرد که براساس دستورات جدید ،مدت خدمت برای مشمولانی که در سال ۹۱ به سربازی می روند […]

خانه » اجتماعی » کارشناسان درباره جدید خدمت سربازی چه می گویند؟

 نبض زندگی جوانان روی خط سربازی

 یک استاد دانشگاه : برطبق آخرین آماری که از پژوهشهای انجام شده به دست آمده میزان خدمت سربازی با سن ازدواج جوانان ارتباط مستقیمی دارد.

 ۲۱فروردین امسال سازمان نظام وظیفه عمومی اعلام کرد که براساس دستورات جدید ،مدت خدمت برای مشمولانی که در سال ۹۱ به سربازی می روند ۲۱ماه خواهد بود وتمام کسریهای مبنی برتحصیل ویا به دلیل سابقه جبهه و…متوقف شده است.

این خبر که موج خبری فوق العاده زیادی میان جوانان ایجاد کرد، پس از مدتی به خبر یک بسیاری از رسانه های گروهی تبدیل شد.خبری که در زیر آن کامنتها ونظرات بسیاری از جوانان حتی با گذشت چند روز از انتشار آن دیده می شود.

دراین بین نکته ای که می توان به عنوان برآیند تمام این نظرات به آن اشاره داشت بحث برنامه ریزی  واتلاف وقت است.یعنی در تمام این نظرات جوانان که در سایتهای مختلف زیر این خبر،دیده می شود.بحث اتلاف وقت فوق العاده مهم از نظر جوانان مهم محسوب می شود وتمام جوانان به صورت مشترک براین موضوع تاکید می کنند که در صورت اعزام به خدمت از درس وزندگی فاصله گرفته ودراین صورت نخواهند توانست به سرعت به بازار کار بازگردند.

حتی برخی از این جوانان در نظرات خود ابراز ناامیدی کرده وقانون جدید را برخلاف مصلحت زندگی خود دانسته اند.

دراین بین دکتر محمد صادقی،جامعه شناس و پژوهشگر در امور جوانان،به این مسئله اشاره می کند که تصمیم جدید سازمان نظام وظیفه از چند جهت قابل توجه است.

این استاد دانشگاه می گوید:از لحاظ جامه شناختی هر چه زودتر شرایط ازدواج وپیشرفت جوانان و ورود زندگی آنها به زندگی اجتماعی فراهم شود  هم به نفع جامعه وهم به نفع خانواده هاست.یعنی به تعبیری اگربتوان در یک برنامه ریزی مناسب اجتماعی شرایط اشتغال و ورود زندگی جوانان به فضای جامعه را سریعتر فراهم کرد،دراین صورت ما با جامعه ای دینی و سالم روبه رو خواهیم بود .چرا که دراین شرایط جوانان زودتر ازدواج می کنند وبه این ترتیب روز به روز  پایه های هویتی جامعه وبنیادین جامعه استوارتر خواهد شد.حال با بیان این مطالب باید این موضوع را در نظر گرفت که آیا طرح جدید خدمت این موضوعات را پوشش می دهد؟

هم چنین این استاد دانشگاه در بحث توقف کسری تحصیل کردگان به این مسئله اشاره می کند که:طرح قبلی یعنی کسری به دلیل مدرک تحصیلی به نوعی احترام گذاشتن به تحصیلات وکسب علم ودانش در جامعه بود وحالا با این وضعیت نمی توان انتظار داشت که جوانان از این مسئله خوشنود باشند.چرا که آنها هم انتظار دارند بابت زحمتی که برای تحصیل کشیده اند وبه نوعی عمر خود را دراین راه صرف کرده اند توجه ویژه ای از سوی مسئولین دریافت کنند.

نتیجه چه خواهد بود؟

همچنین دراین میان دکتر صادقی در پاسخ به این سوال که نتایج این طرح جدید را چه می دانید؟

می گوید:بدون تردید طرح جدید در گرایش جوانان به تحصیلات نقش موثری خواهد داشت،چرا که این احتمال وجود دارد که جوانان قبل از اینکه به فکر تحصیلات باشند به سمت خدمت سربازی گرایش داشته باشند.از طرف دیگر از این پس باید منتظر افزایش سن ازدواج هم بود،چرا که برطبق آخرین آماری که از پژوهشهای انجام شده به دست آمده میزان خدمت سربازی با سن ازدواج جوانان ارتباط مستقیمی دارد.از طرف دیگر نباید فراموش کرد که هر چه دوران خدمت به ویژه در مناطق غیر امریه ودر فضای غیر کاری وغیر مرتبط با تحصیل بیشتر باشد، فاصله گرفتن ذهنی جوانان از تحصیلات هم بیشتر می شود ودر نتیجه جوانان نمی توانند به کیفیت دوران پس از تحصیل که از اطلاعات علمی خوبی برخودار بودند وارد بازار کار شوند.یعنی این دو دقیقا رابطه مستقیم ودوسویه دارند.

این استاد دانشگاه همچنین به لزوم نگاه جامعه شناختی وسنجیدن هزینه های این گونه تصمیم گیریها برای جامعه اشاره می کند وبراین نکته تاکید می کند که در مسائل جامعه شناسی وپژوهشهای اجتماعی باید آینده را از امروز دید وبه نوعی سعی کرد که  از طریق راههای مختلف شرایط داشتن جامعه سالم فراهم کرد.

برچسب ها:
کارشناسان درباره جدید خدمت سربازی چه می گویند؟
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان