استاد باستانی پاریزی، نویسنده و مورخ کرمانی درگذشت

  • شناسه خبر: 36504
استاد باستانی پاریزی، نویسنده و مورخ کرمانی درگذشت

به گزارش خانه خشتی، محمد باستانی پاریزی، نویسنده و مورخ کرمانی صبح امروز پس از یک ماه بیماری، در بیمارستان مهر تهران، دعوت حق را لبیک گفت و تاریخ پرافتخار کرمان را داغدار کرد. محمد ابراهیم باستانی پاریزی ساعت ۸ صبح سه شنبه پنجم فروردین ماه ۹۳، در اثر کهولت سن و پس از یک […]

خانه » آخرین اخبار » استاد باستانی پاریزی، نویسنده و مورخ کرمانی درگذشت

به گزارش خانه خشتی، محمد باستانی پاریزی، نویسنده و مورخ کرمانی صبح امروز پس از یک ماه بیماری، در بیمارستان مهر تهران، دعوت حق را لبیک گفت و تاریخ پرافتخار کرمان را داغدار کرد.

محمد ابراهیم باستانی پاریزی ساعت ۸ صبح سه شنبه پنجم فروردین ماه ۹۳، در اثر کهولت سن و پس از یک ماه بیماری، در بیمارستان مهر تهران دیده از جهان فروبست.

استاد پاریزی در سوم دی‌ماه ۱۳۰۴ هـ.ش در پاریز، از توابع شهرستان سیرجان در استان کرمان متولد شد. وی تا پایان تحصیلات ششم ابتدایی در پاریز تحصیل کرد و در عین حال از محضر پدر خود مرحوم حاج آخوند پاریزی هم بهره می‌برد.

نخستین کتاب باستانی پاریزی «پیغمبر دزدان» نام دارد که شرح نامه‌های طنزگونهٔ شیخ محمدحسن زیدآبادی است و برای نخستین بار در سال ۱۳۲۴ در کرمان چاپ شده‌است، این کتاب تا کنون به چاپ شانزدهم رسیده‌است.

وی بیش از ۶۰ عنوان کتاب تألیف و یا ترجمه کرده‌است. کتاب‌های باستانی پاریزی برخی شامل مجموعهٔ برگزیده‌ای از مقالات وی هستند که به صورت کتاب جمع‌آوری و برخی از ابتدا به عنوان کتاب نوشته شده‌اند.

از میان نوشته‌های او، هفت کتاب با عنوان «سبعهٔ ثمانیه» متمایز است که همگی در نام خود عدد هفت را دارند، مانند «خاتون هفت قلعه» و « آسیای هفت سنگ» و غیره بعدها کتاب هشتمی با عنوان «هشت‌الهفت» به این مجموعهٔ هفت‌تایی اضافه شده‌است.

مراسم خاکسپاری استاد باستانی پاریزی در روز پنجشنبه هفتم فروردین ماه ۹۳ در تهران برگزار و پیکر وی در کنار قبر همسرش به خاک سپرده می‌شود.

منبع: تسنیم

برچسب ها:
استاد باستانی پاریزی، نویسنده و مورخ کرمانی درگذشت باستانی پاریزی نویسنده کرمانی
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان