تأملی در بزرگ ترین خانه خشتی جهان در رفسنجان + عکس

  • شناسه خبر: 36493
تأملی در بزرگ ترین خانه خشتی جهان در رفسنجان + عکس

به گزارش خانه خشتی، بزرگترین خانه خشتی جهان در رفسنجان قرار دارد، این میراث گرانبهای دوران قاجاریه با هفت هزار متر زیر بنا، متعلق به حاج آقا علی زعیم الله معروف به امین التجار، مردی متفکر، متدین و اقتصاد دان و از بزرگ ترین تجار ایرانی عصر خود بوده که به منظور افزایش ظرفیت اقتصادی […]

خانه » آخرین اخبار » تأملی در بزرگ ترین خانه خشتی جهان در رفسنجان + عکس

به گزارش خانه خشتی، بزرگترین خانه خشتی جهان در رفسنجان قرار دارد، این میراث گرانبهای دوران قاجاریه با هفت هزار متر زیر بنا، متعلق به حاج آقا علی زعیم الله معروف به امین التجار، مردی متفکر، متدین و اقتصاد دان و از بزرگ ترین تجار ایرانی عصر خود بوده که به منظور افزایش ظرفیت اقتصادی رفسنجان به احداث چنین بنای ارزشمندی دست زده است.

بزرگترین خانه خشتی جهان رفسنجان

گچ بری های زیبا و تماشایی، طاق نماهای با شکوه، کلاه فرنگی و آجرنماهای حیاط همه و همه دیدنی است و تزئینات داخلی عمارت را طرح ‌هایی از گل و گلدان تشکیل می‌دهند که در نوع خود بی نظیر است.
این سرای ۴ فصل شامل عمارت کلاه فرنگی، ایوان شاه نشینی و ایوان هایی مخصوص فصول مختلف سال است.

بزرگ ترین خانه خشتی جهان رفسنجان

فصل بهار در ایوان شاه نشینی :
این عمارت به طرز با شکوهی با گچ بری های زیبا طراحی و ساخته شده و روبروی آن باغچه ای پر از گل های رنگارنگ و درختان کاج سر به فلک کشیده همراه با استخری پر از آب که شادابی، تحرک و موج زدن ماهیان گچ بری شده در آن احساس می شود، وجود دارد. اهل خانه در فصل بهار از این ایوان استفاده می کردند.

فصل تابستان در عمارت کلاه فرنگی :

عمارت کلاه فرنگی مخصوص فصل تابستان بوده که در طبقه بالا مختص پذیرایی خانم ها و طبقه پایین ویژه آقایان بوده است. این عمارت مسقف با معماری های دوره قاجاریه و مقرنس کاری های زیبا چشم هر بیننده ای را به خود جلب می کند . از خصوصیت دیگر عمارت کلاه فرنگی، خنک کردن هوای تابستان بوده؛ به این صورت که با باز شدن ۷ دری های این مکان و ورود هوای گرم به داخل ساختمان و برخورد آن با فواره های آب، تلفیقی از هوای گرم و قطرات ریز آب خنکای نسیم را به ارمغان می آورده است. کتیبه های پر از نقش و نگارهای گل و گیاه و مملو از پرندگان خوش یمن، به طرز باشکوهی گچ کاری شده که به زیبایی های عمارت کلاه فرنگی افزوده است.

فصل پاییز در ایوان های سرای حاج آقا علی :
ایوان ها و اتاق های مخصوص فصل پاییز در قسمت ضلع غربی سرا ساخته شده که بسیار زیبا و خاطره انگیز مهیا شده است .

فصل زمستان در این عمارت  :
بنای پنج دری منقوش به آجرکاری زیبا، با شومینه های گچ بری بسیار دل نشین، یادگاری از اواخر دوره  قاجاریه است که مختص این فصل تعبیه شده است.

بزرگ ترین خانه خشتی جهان رفسنجانبزرگ ترین خانه خشتی جهان رفسنجانبزرگ ترین خانه خشتی جهان رفسنجان
در جوار بزرگ ترین خانه خشتی جهان، بازار حاج آقا علی ، دارای ۲۱ سقف وجود دارد، که هرکدام از آن ها شکل هندسی خاصی داشته و این تنوع هندسی معماری آن زمان، در هیچ بازاری از بازارهای قدیم و جدید در ایران یافت نمی شود .
هم چنین آب انبار حاج آقا ۶۰۰ هزار لیتر آب می گیرد و مردم روستای قاسم آباد و روستاهای اطراف را سیراب می کرد .
یخدان حاج آقا نیز به شکل بسیار زیبایی برای برطرف نمودن مشکلات آب گرم تابستان، ساخته شده بود و مردم در آن یخ های زمستانی را نگهداری و در طول تابستان از آن استفاده می کردند.
مجموعه حاج آقا علی شامل خانه حاج آقا، بازار، آب انبار، مسجد، حمام و کاروانسرا است و با مساحت ۱۲ هزار متر زیر بنا در روستای قاسم آباد واقع شده و هرساله پذیرای بیش از ۸۰ تا ۹۰  هزار گردشگر در ایام نوروز است.

بزرگ ترین خانه خشتی جهان رفسنجان

برچسب ها:
آب انبار بازار بزرگ ترین خانه خشتی جهان خانه حاج آقا علی رفسنجان عمارت قاسم آباد مسجد
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

  • محمد همت

    سلام توضیح دهید که حاج آقا علی چه مذهبی داشته ؟ درسته که از فرقه شیخیه بوده و اموال خود را در راه ترویج شیخیه کرمان خرج کرده ؟

    ملیحه ابراهیمی

    سلام .دیروز به اتفاق خانواده از این بنای تاریخی بسیار زیبا دیدن کردم .واقعا بینظیر و بسیار بسیار زیبا بود.

    پرسام امینی

    دروود بدون شک بزرگترین خانه خشتی ایران و شاید جهان هم اینک تمام وقت به دست زحمتکشان کرمان و رفسنجان در حال بازسازی است و فاز اول این مجموعه زیبا برای نوروز۹۵ به روی گردشگران و دوستداران باز است.و در ادامه قرار است به هتل چهار ستاره تغییر کاربری دهد.امیدوارم در ایام نوروز از دیدنی های استان کرمان لذت ببرید.

    الهی

    امسال نوروز ۹۴ از این مجموعه دیدن کردم .ضمن تشکر از راهنمایان آن فقط بروشور برای آگاهی نبود یا اقلن من ندیدم امید وارم هرچه زوتر در باز سازی آن تعجیل گردد با تشکر الهی

    زهرا

    سلام به همگی.من راهنمای خانه حاج آقا علی هستم. لقب درست حاج آقا علی همون زعیم الله هست. اگه سوالی در مورد این بنای باشکوه تاریخی دارید، حتمأ بپرسید. خوشحال میشم کمکتون کنم. منتظر نظراتتون هستم. ماه محرم بر شما تسلیت

    Architect

    با سلام ایا امکان دسترسی به مدارک و نقشه های بصورت فایل ممکن هست ؟ و اگر پاسخ شما مثبت هست بفرمایید کجا و چگونه ؟ کرمان یا رفسنجان و یا امکان ایمیل کردنشان هست ؟ با سپاس

    علی

    سلام منتظرم خواستم بدون در حال حاضر در دست مرمت است؟ سالانه گردشگر یا بازدید کنند چند نفر هستن، چه قشری هستند، چند ساعت می مونن، مکانی برای اسکان بازدیدکنندگان هست؟؟؟ تشکر

    علی

    سلام بنده دانشجوی رشته معماری هستم، درحال حاضر مقاله تحت عنوان: نقش گردشگری روستایی در توسعه روستای قاسم آباد، رفسنجان مطالعه موردی: خانه حاج آقا علی زین الله تجار، می نویسم. خواستم بدونم کتابی، یا تصاویری از خانه ایشان شما دارید، که داخل اینترنت نمایه نشده باشه...یا پلان های این خانه... بعد منبع شما در مورد نام اصلی ایشان چیه؟ با تشکر، رمضانی، لرستان

    سو

    حاج آقا علی زین الله نه زعیم الله لطفا اصلاح کنید

    علی

    سلام مطمئن هستید، که نام ایشان زین الله بوده؟ با تشکر
اخبار ویژه
اخبار رفسنجان