برگه های برنده ایران در مذاکره با غرب در استانبول

  • شناسه خبر: 3525
برگه های برنده ایران در مذاکره با غرب در استانبول

هدف پایه ایران در مذاکرات،ادامه کار سانتریفیوژها در سایت‌های غنی‌سازی است. هدفی که به نظر می‌رسد از هم اکنون به آن دست یافته است، و حتی با وجود این، ممکن است ایران بتواند امتیازاتی نیز در قبال آن دریافت کند. به گزارش فارس، خبرگزاری آسوشیتدپرس در مقاله‌ای به بررسی وضعیت طرفین مذاکره استانبول پرداخته و […]

خانه » اجتماعی » برگه های برنده ایران در مذاکره با غرب در استانبول

هدف پایه ایران در مذاکرات،ادامه کار سانتریفیوژها در سایت‌های غنی‌سازی است. هدفی که به نظر می‌رسد از هم اکنون به آن دست یافته است، و حتی با وجود این، ممکن است ایران بتواند امتیازاتی نیز در قبال آن دریافت کند.

خبرگزاری فارس: برگه های برنده ایران در مذاکره با غرب در استانبول

به گزارش فارس، خبرگزاری آسوشیتدپرس در مقاله‌ای به بررسی وضعیت طرفین مذاکره استانبول پرداخته و مزایا و موقعیت‌های پیش روی ایران در این مذاکرات را برشمرده است که در ادامه می‌آید.

هدف پایه ایران در مذاکرات ادامه کار سانتریفیوژها در سایت‌های غنی‌سازی این کشور است. هدفی که به نظر می‌رسد از هم اکنون به آن دست یافته است، و حتی با وجود این، ممکن است ایران بتواند امتیازاتی نیز در قبال آن دریافت کند.

ایران در حال حاضر غنی سازی ۲۰درصد را انجام می‌دهد، که این میزان غنی‌سازی برای ساخت ایزوتوپ‌های مورد استفاده در درمان سرطان استفاده می‌شود. همین غنی‌سازی ۲۰ درصد موجب به وجود آمدن فرصت‌هایی برای ایران شده است.

ایران می‌تواند بدون آنکه ضربه‌ای به برنامه هسته‌ای‌اش بخورد، برای نشان دادن حسن نیت خود تولید اورانیوم با غنای ۲۰درصد را تعلیق کند. اما در مقابل می‌تواند درخواست کمتر شدن تحریم‌ها را ارائه دهد.

علاوه بر این، ایران دومین مرکز غنی‌سازی خود در فردو را نیز راه‌اندازی کرده است. آمریکا به دنبال متوقف کردن فعالیت این سایت است. در این مورد هم، ایران می‌تواند بدون متحمل شدن عقب نشینی در زمینه غنی‌سازی اورانیوم، از ایده تعلیق فعالیت‌های سایت فردو سود ببرد. ایران سایت نطنز را با تاسیساتی بزرگتر در مرکز ایران دارد، که می‌تواند از آن برای تولید سوخت هسته‌ای استفاده کند.

دو موضوع دیگری که در استانبول مطرح خواهد شد، بحث ذخایر سوخت هسته‌ای ایران، و بازدیدهای آتی آژانس از تاسیسات هسته‌ای ایران است.

اما نکته‌ای که وجود دارد، این است که غرب (حداقل در این مقطع) دیگر به دنبال تعلیق کامل فعالیت‌های هسته‌ای ایران نیست.

در این حالت ایران می‌تواند پیشی گرفتن از درخواست‌های غرب و ادامه فعالیت هسته‌ای خود را به رخ بکشد.

تامی ویتور سخنگوی کاخ سفید می‌گوید: “نباید پیش از شروع گفت‌و‌گوها قضاوت کرد، اما قطعا محتوای این گفت‌و‌گو مهم است.”

به نظر می رسد توافقاتی نیز در زمینه برخورد با نحوه برخورد با ایران صورت گرفته است. ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل در مصاحبه‌ای که با شبکه سی‌ان‌ان انجام داد، بر نظارت بر ذخایر اورانیوم ایران تاکید داشت، و نه بر فشار به ایران برای توقف کامل برنامه تولید سوخت هسته‌ای.

ایرانیان غنی‌سازی اورانیوم را مظهر وطن‌پرستی، پیشرفت علمی، و عدالت بین‌المللی می‌دانند. محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور ایران، غنی‌سازی را به عنوان قطار پیشرفتی برای تمام فناوری‌های پیشرفته نظیر فضانوردی و بیوتکنولوژی می‌نامد. بنا بر قوانین سازمان ملل، هر کشوری حق دارد از فناوری هسته‌ای بهره‌مند شود، و اروپا تلاش می‌کند تا بر خلاف این روند عمل کند، که اعتراض به چنین رفتار قلدرمآبانه ای کاملا قابل پیش بینی است.

اخیرا رهبر ایران باز هم بر این نکته تاکید کرده که ایران غنی سازی را متوقف نمی‌کند و البته در عین حال عنوان کرده است که ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست و حتی آن را مغایر با قوانین اسلام می‌داند.

به نقل ازخبرگزاری فارس

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان