در برنامه ثریا مطرح شد؛ ۸۵ درصد تجهیزات پزشکی ایران وارداتی است/ راه‌حل وزارت بهداشت برای کم کردن این آمار

  • شناسه خبر: 3486
در برنامه ثریا مطرح شد؛ ۸۵ درصد تجهیزات پزشکی ایران وارداتی است/ راه‌حل وزارت بهداشت برای کم کردن این آمار

پنجمین قسمت برنامه ثریا طبق روال همیشه ساعت ۲۳:۳۰ پنجشنبه ۲۴ فروردین با موضوع تولیدات در زمینه تجهیزات پزشکی و با دعوت ازمهندس شاه‌مرادی مدیرکل اداره تحقیقات پزشکی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی از شبکه یک سیما پخش شد.. به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران» مقصودی مجری برنامه اولین سوال خود را از شاه […]

خانه » آخرین اخبار » در برنامه ثریا مطرح شد؛ ۸۵ درصد تجهیزات پزشکی ایران وارداتی است/ راه‌حل وزارت بهداشت برای کم کردن این آمار
پنجمین قسمت برنامه ثریا طبق روال همیشه ساعت ۲۳:۳۰ پنجشنبه ۲۴ فروردین با موضوع تولیدات در زمینه تجهیزات پزشکی و با دعوت ازمهندس شاه‌مرادی مدیرکل اداره تحقیقات پزشکی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی از شبکه یک سیما پخش شد..
به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران» مقصودی مجری برنامه اولین سوال خود را از شاه مرادی اینگونه مطرح کرد که؛ به نظر شما مهمترین خطری که کالاهای وارداتی در این زمینه دارند چیست؟

شاهمرادی در پاسخ گفت:  واردات بی رویه قطعا به نفع ما نیست و هم به لحاظ تولید انرژی سودمند نخواهد بود.

مجری برنامه در ادامه از وی خواست بگوید که وضعیت کشور ما در زمینه ی تولید تجهیزات پزشکی چگونه است؟و جوابش را با سه رنگ قرمز و زرد و سفید اعلام کند.

وی در پاسخ بیان کرد که وضعیت ایران نسبتا مطلوب است هر چند ایده آل نیستیم، او اذعان داشت ما نسبت به کشورهای منطقه و همچنین دیگر صنایع تولیدی از وضعیت بهتری برخورداریم اما نسبت به کشورهای اروپایی و یا امریکای در سطح عقب تری قرار داریم؛  مجری اینگونه برداشت کرد که  پاسخ او رنگ سفید مایل به زرد قرار دارد.

در ادامه مجری با دادن آمارهای ثبت شده موقعیت ایران را شرح داد؛ بر اساس داده های آماری حدودا هزار و سیصد میلیارد تومان وارداتِ تجهیزات پزشکی داریم و حدودا دویست تا دویست و پنجاه میلیارد تومان تولید داریم که در واقع ۱۵% بازار مختص کالای ایرانی است و ۸۵% آن وارداتی است، ۹۰% تخت های بیمارستان ها دولتی است و همچنین بر بیان معاون وزیر بهداشت تکیه کرده که: ایران دارای توانایی و قدرت ساخت بیش از ۸۰% تجهیزات پزشکی است.
شاه مرادی در ادامه سخنان مجری گفت: در رابطه با تجهیزات پزشکی ما در منطقه از موقعیت مطلوبی برخورداریم. تولید دستگاه های رادیولوژی و دندان سازی و … بسیار مهم هست، ما در نمایشگاه دو سال پیش تجهیزات پزشکی درخشیدیم، در رابطه با این آمار ارائه شده و واردات  باد بگویم که دو آمار وجود دارد. یکی اینکه آمار ثبت سفارش که شرکت های موسس وارداتی صورت نمی‌دهند که یکی از مشکلات ما آمار دقیق است، در سال نود هفتصد میلیون واردات داشته ایم و سیصد میلیون تولید و به عبارتی حداقل سی درصد بازار در دست ماست.
مجری با بیان اینکه در زمینه‌ی کلاهای مصرفی رشد خوبی داشته ایم و تقریبا نود درصد تولیدات داخلی است، خاطر نشان کرد که همچنان در تولید تجهیزات پزشکی عقب هستیم، در زمینه ی صادرات رشد داشته ایم و بیشترین مقدار صادرات دوازده میلیارد تومان است اما نسبت واردات به صادرات یک صدم است.
مدیرکل اداره تحقیقات پزشکی وزارت بهداشت در ادامه تاکید کرد: بر تخت های بیمارستان اضافه شده است و همینطور کارهایی در زمینه ی قاچاق کلا صورت گرفته است.

از نظر وی واردات دارای دو جنبه است: کمیت و کیفیت

برای اجرای مدیریت واردات باید ساختارهایی ایجاد شوند:
۱-    شناسنامه‌ی شرکت های وارداتی در زمینه‌ی تجهیزات پزشکی که امروز یک بانک اطلاعاتی قوی در دست داریم و بیش از نهصد نمایندگی را به ثبت رسانده ایم.

۲-    ایجاد سامانه ی مدیریت تجهیزات پزشکی
۳-       ارزیابی خدمات پس از فروش یعنی قبلا شرکتی ایجاد می‌شد و در فاصله‌ی مدت زمانی کوتاهی تعطیل می‌شد.
۴-    تعرفه‌ی تجهیزات پزشکی که البته ما مدافع افزایش تعرفه هستیم و این درست نیست که به هر افزایش تعداد بیمارستان داشته باشیم که به بیان رهبر معظم له ارتقاء کیفیت به هر شکلی بدترین نوع رشد است.

۵-      نظارت گمرکی
۶-      یکی از اهرم ها کیفیت است،  از کارهایی که در مدیریت واردات انجام میدهیم این است که کف استانداردهای وارداتی ما بالاتر از استاندارد های تولید ما هست که ما در این چند ساله سختگیر تر شده ایم که بتوانیم بازار را برای تولید داخلی بگیریم.
در پایان نیز مجری از این مقام مسئول در وزارت بهداشت سوال کرد که شما برای حمایت از تولید ملی، نیازهای سالهای آینده ی بیمارستان ها را لیست کردید که مردم بدانند چه نیازهایی در راس امور بیمارستانها است؟ و چه نظارتی بر خرید کالاها دارید؟ برای حمایت از تولید ملی چه برنامه ای دارید؟

شاهمرادی نیز در پاسخ گفت: ما تفاهم نامه ای با ریاست جمهوری امضا کردیم که از تولید تجهیزات پزشکی حمایت شود و طرح های زیادی ریخته شده در سال نود که انشالله محقق شود و امسال هم از هشت وسیله ی پزشکی بهره برداری خواهد شد.و کالاهای پر مصرف را احصاء کردیم و پیشنهادمان این هست که پروژه‌های دانشگاهی در جهت نیازهایی که به کشور وارد می‌شوند، قرار بگیرند.

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان