آسوشیتدپرس: غرب غنی‌سازی اورانیوم در ایران را پذیرفته/ ایران می‌تواند در مذاکرات به برتری خود ببالد

  • شناسه خبر: 3476
آسوشیتدپرس: غرب غنی‌سازی اورانیوم در ایران را پذیرفته/ ایران می‌تواند در مذاکرات به برتری خود ببالد

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی به مواردی که احتمال دارد در مذاکرات روز شنبه گروه ۱+۵ با ایران مطرح شود، پرداخت و نوشت که در این مذاکرات ایران می تواند امتیاز بگیرد و به غنی سازی اورانیوم خود حتی در سطح ۲۰ درصد ادامه دهد. آسوشیتدپرس گزارش خود را اینگونه آغاز کرده است: نمایندگان ایران عازم […]

خانه » سیاسی » آسوشیتدپرس: غرب غنی‌سازی اورانیوم در ایران را پذیرفته/ ایران می‌تواند در مذاکرات به برتری خود ببالد
خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی به مواردی که احتمال دارد در مذاکرات روز شنبه گروه ۱+۵ با ایران مطرح شود، پرداخت و نوشت که در این مذاکرات ایران می تواند امتیاز بگیرد و به غنی سازی اورانیوم خود حتی در سطح ۲۰ درصد ادامه دهد.
آسوشیتدپرس گزارش خود را اینگونه آغاز کرده است: نمایندگان ایران عازم مذاکرات با ۱+۵ شده اند و اطمینان دارند که تأسیسات هسته ای آنها به ادامه فعالیت خود می پردازند. ایران در حال حاضر با موضوعات جدی نیز مواجه است: تحریم های شدید اقتصادی، وضعیت بسیار قریب الوقوع حذف شدن از فهرست شبکه بانکداری بین الملل و همچنین تهدیدی بر سر این موضوع که شاید در نهایت آمریکا یا اسرائیل تصمیم به حمله به تأسیسات هسته ای ایران بگیرند.
این خبرگزاری رسمی آمریکا در ادامه نوشت: اما بیایید همچون رهبران ایران بیندیشیم. هدف اصلی این است که سانتریفیوژها همچنان به فعالیت خود در سایت های غنی سازی اورانیوم ادامه دهند و این امر نیز در شرایط کنونی قابل دستیابی به نظر می رسید و حتی جمهوری اسلامی ایران می تواند تلاش کند تا در امتداد همین مسیر امتیازاتی را نیز از غرب بگیرد و دلیل آن هم این است که در تمام مدتی که مذاکرات قبلی با همین گروه ۱+۵ کنونی بیش از حدود یکسال پیش متوقف شده بود و بی نتیجه مانده بود، ایران بیکار ننشست و به فعالیت های خود ادامه داد.
آسوشیتدپرس در ادامه گزارش خود با تأکید بر این موضوع که غنی سازی اورانیوم تا میزان ۲۰ درصد هیچ مانعی ندارد، نوشت: در حال حاضر ایران به تولید اورانیوم غنی شده تا سطح ۲۰ درصد با سرعتی معمولی مشغول است. این میزان در مقایسه با اورانیوم ۳.۵ درصدی که برای راکتور تولید انرژی ساخت روسیه در بوشهر نیاز بود، برای تولید ایزوتوپهای مورد نیاز برای تولید داروهای مقابله با سرطان و دیگر مصارف پزشکی و کاربردهای تحقیقاتی ضروری است.
این گزارش افزود: به هر حال غرب نگران است که مبادا غنی سازی اورانیوم در سطح های بالاتر ایران را به طرز چشمگیری به تولید مواد مورد نیاز ساخت تسلیحات هسته ای نزدیک تر کند؛ هدفی که ایران مکررا تأکید کرده به هیچ عنوان در دستور کاری آن قرار ندارد. اما اورانیوم غنی شده ۲۰ درصد می تواند فرصت های دیگری نیز برای ایران بوجود آورد.
آسوشیتدپرس همچنین تأکید کرد: ایران به راحتی بدون اینکه حتی ذره ای برنامه هسته ای اش خدشه دار شود، می تواند با درخواست های غرب برای تعلیق غنی سازی ۲۰ درصد موافقت کند و به این ترتیب حسن نیت خود را به ثبات برساند و در ازای آن نیز درخواست کمتر شدن تحریم ها را مطرح کند. علاوه بر این، ایران اخیرا فعالیت های خود در دومین سایت غنی سازی در جنوب تهران را نیز آغاز کرده است؛ تأسیساتی که به لحاظ محافظت از هرگونه حملات هوایی در زیر زمین تعبیه شده است.
این گزارش افزود: این در شرایطی است که “هیلاری کلینتون” وزیر خارجه آمریکا اعلام کرده که این تأسیسات جدید که تحت عنوان فردو شناخته می شود، باید هر چه سریعتر تعطیل شود و روز پنج شنبه یعنی دیروز نیز از ایران خواست تا از مذاکرات استانبول برای پرداختن موثر به نگرانی های موجود درباره برنامه هسته ای خود استفاده کند. و این جا نیز ایران می تواند به راحتی ایده تعطیل کردن فردو را بپذیرد بدون اینکه کوچکترین لطمه ای به غنی سازی اورانیوم خود وارد کند. چرا که ایران تأسیسات بسیار بزرگتری در نطنز دارد که می تواند تقریبا تمام سوخت هسته ای مورد نیاز آن را تأمین کند.
آسوشیتدپرس همچنین تصریح کرد: علاوه بر اینها پیشنهادات و درخواست های دیگری نیز ممکن است در استانبول مطرح شود، از جمله اینکه مثلا در رابطه با ذخایر اورانیوم ۲۰ درصد ایران چه می توان کرد و یا دسترسی برای بازرسی های آینده توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی چگونه می تواند باشد، اما آنچه دیگر مطرح نیست و از همه این موارد نیز بیشتر اهمیت دارد این است که غرب حداقل در این مرحله دیگر درخواست توقف کامل غنی سازی اورانیوم توسط ایران را که سال گذشته مطرح کرده بود، عنوان نخواهد کرد. که چنانچه این اتفاق محقق شود، ایران می تواند به برتری خود در غلبه بر درخواستهای غرب ببالد و قلب برنامه هسته ای خود را همچنان فعال نگاه دارد. آمریکا و دیگران نیز در این صورت مجبور خواهند بود این نتایج حاصل شده را به اسرائیلی ها بفروشند.
این گزارش با اشاره به سخنرانی روز ۲۲ بهمن توسط “محمود احمدی نژاد” رئیس جمهوری ایران درباره پیشرفت های هسته ای ایران نوشت: همانطور که احمدی نژاد نیز برنامه هسته ای ایران را لوکوموتیو محرک دیگر برنامه ها و پیشرفت های این کشور از جمله در زمینه هوافضا و یا بیوتکنولوژی خواند، غنی سازی اورانیوم تحت پیمان سازمان ملل که ناظر بر گسترش فناوری هسته ای است مجاز شمرده شده و هرگونه تلاش غرب برای به تعطیلی کشاندن این فعالیت ها خشمی قابل پیش بینی را بوجود آورده است.
آسوشیتدپرس در پایان تأکید کرد: به هر حال علائم و نشانه هایی که از ایران در روزهای اخیر دریافت شده از این امر حکایت دارد که آنها قصد دارند این بن بست بوجود آمده در زمینه برنامه هسته ای ایران را قدری جا به جا کنند و البته به نظر می رسد که این گفت وگوها در استانبول نیز تازه سرآغاز این تلاش است و ایران پیشتر نیز مکانی را برای دور دوم پیشنهاد کرده است: بغداد.
گفت وگوهای جدید گروه ۱+۵ با ایران قرار است فردا شنبه ۲۶ فروردین ماه در استانبول با حضور نمایندگانی از هر ۷ کشور از جمله آمریکا، روسیه، انگلیس، فرانسه، چین و آلمان برگزار شود.
ایران همواره آمادگی خود را برای انجام مذاکرات با غرب اعلام کرده است اما کشورهای غربی بویژه آمریکا هر بار با کارشکنی‌ در انجام این گفت‌وگوها، به گونه‌ای وانمود می‌کنند که گویا ایران تمایلی به انجام این گفت‌وگوها ندارد. پیش از این نیز چند دور مذاکرات ۵+۱ با ایران برگزار شد که همگی نیز بدون نتیجه به پایان رسید.
برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان