اولین عمل آندوسکپیک تیروئید در سطح خاورمیانه در ایران انجام شد

  • شناسه خبر: 3286
اولین عمل آندوسکپیک تیروئید در سطح خاورمیانه در ایران انجام شد

حماسه پزشکی دیگر در عرصه علم ودانش کی از موضوعاتی که در چند سال اخیر مورد  توجه بسیاری از کشورهای غربی وبه ویژه کشورهای آسیایی در مورد ایران قرار گرفته بحث پیشرفتهای ایران در عرصه های گوناگون علمی وبه ویژه پزشکی بوده است.این پیشرفتها آن چنان آشکار و روشن بوده است که سبب اعتراف بسیاری […]

خانه » اجتماعی » اولین عمل آندوسکپیک تیروئید در سطح خاورمیانه در ایران انجام شد

حماسه پزشکی دیگر در عرصه علم ودانش

کی از موضوعاتی که در چند سال اخیر مورد  توجه بسیاری از کشورهای غربی وبه ویژه کشورهای آسیایی در مورد ایران قرار گرفته بحث پیشرفتهای ایران در عرصه های گوناگون علمی وبه ویژه پزشکی بوده است.این پیشرفتها آن چنان آشکار و روشن بوده است که سبب اعتراف بسیاری انجمنهای علمی پزشکی در سطح جهان شده،از سوی دیگر برطبق آمار رسمی منتشر شده ایران در کنار این پیشرفتها جهش علمی قابل توجهی دراین زمینه داشته است.

به طوری که دکتر مصطفی قانعی در مراسم افتتاحیه دوازدهمین کنگره پژوهشی علوم پزشکی ایران به این موضوع اشاره کرد که: صعود جایگاه ایران در حوزه پزشکی، طی سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۹ میلادی، ۲۶ رتبه بوده است.

دراین میان با توجه به صحبتهای دکتر قانعی راد،پیشرفتهای جدید پزشکی هم بسیار چشمگیر بوده ،آن چنان که در جدیدترین آنها دکترعبدالرضا پازوکی،عمل آندوسکپیک تیروئید انجام داده است.در همین رابطه با دکتر عبد الرضاپازوکی که موفق به انجام این عمل برای اولین بار در خاورمیانه شده اند مصاحبه ای انجام داده ایم که مشروح آن در ذیل آمده است:

جناب دکتر برای اولین سوال لطفا کمی درباره ضرورت واهمیت این عمل برایمان توضیح دهید؟

درواقع بحث عمل آندوسکپی که از چند سال پیش به دلیل کیفیت بالای پزشکان کشور وپیشرفت علم پزشکی در کشور آغاز شده امروز به مراحل سطح بالایی در کشور ما با وجود امکانات تاحدودی محدود رسیده است.

آن چنان که در شرایط فعلی پزشکان ایرانی در عرصه اندوسکپی موفق به عملهایی می شوند که مشابه آن در سطح آسیا کم دیده می شود ودر خاورمیانه بی نظیر است.دراین بین براساس ضرورت بحث «جراحیهای کم تهاجمی» از ۱۵ سال پیش مورد نظر پزشکان ایرانی قرار گرفته است وبه همین دلیل از همان آغاز برنامه منظمی دراین زمینه شد که خدارا شکر امروز شاهد به ثمر نشستن این برنامه ها هستیم.

در بحث جراحی آندوسکپیک تاکنون چه مراحلی در کشور انجام شده وانجام این جراحی روی غده تیروئید از چه ویژگی هایی برخوردار است؟

جراحی آندوسکپیک (جراحی درون بین)در ایران شامل جراحی بدون برشهای معمول در حفرات شکم ولگن وقفسه سینه  است وحتی  از چندی پیش این جراحی در مورد فضای مجازی بدن در پشت شکم وغدد سمپاتیک هم انجام می شود.

لطفا کمی درباره مزایای این عمل برای ما توضیح دهید؟

در ابتدا باید عرض کنم که این عمل از جایی انجام می شود که تا قبل از این سابقه نداشته،چرا که برشی که برای ورود دوربین به بدن دراین عمل انجام می گردد از طریق زیر بغل انجام می شود که به این صورت فرد پس از عمل به خوبی وراحتی وبدون اینکه همان مقدار جای بخیه های کوچکش هم مشخص باشد زندگی خود را ادامه می دهد.

از دیگر مزایای این عمل باید به صدمات کم بافتی در طی این عمل اشاره داشت.از سوی دیگر قدرت تشخیص دراین عمل بالاتر است آن چنان که میزان این بزرگنمایی موضع دراین عمل ۲۰ برابر قدرت چشم می باشد وحتی با این دستگاهها در عمل آندوسکوپی تیروئید می توان به نقاطی دست یافت وتحت درمان قرار داد که در عمل عادی وبه شیوه قبلی  فقط می توانستیم در حد محدودی آن را لمس کنیم.

از سوی دیگر کمتر شدن بحث چسبندگی هم از دیگر مزایای این گونه عمل می باشد که کاملا موضوع قابل توجهی است. چرا که تا قبل از اینکه این شیوه به کار گرفته شود روده های فرد به حالت فلجی تا چند روز پس از عمل در می آمد وهمین این موضوع باعث انسداد روده می شد که این موضوع به طور کلی دراین شیوه عمل اندوسکپیک رفع شده است.

علاوه براین، نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد این مطلب است که در شیوه قبلی شکافها وبرشهای عمیقی روی بدن فرد زده می شد که این موضوع سبب ایجاد  بخیه های بزرگی روی بدن فرد جراحی شده تا بعدها می گردید که دراین شیوه جدید به دلیل اینکه فقط به اندازه ورود دوربین در بدن بیمار برش زده می شود فرد هیچ مشکلی در آینده از لحاظ ظاهری نخواهد داشت که این مسئله از لحاظ روانی برای بیمار بسیار حائز اهمیت وقابل توجه خواهد بود.

همچنین در بسیاری از قسمتهای بدن برای عمل نیاز به برداشتن یک دنده ویا ایجاد شکافهای عمیقی بود که با این عمل به طور کلی این موضوع منتفی می گردد.

جناب دکتر در بحث هزینه ها این عمل نسبت به دیگر کشورها چگونه است؟

در بحث هزینه ها به جرات می توان به این اشاره کرد که هزینه این عمل نسبت به بسیاری از دیگر نقاط جهان پایین تر است وبدون تردید این عمل نسبت به دیگر نقاط جهان درایران ارزان تر انجام می شود.

لطفا کمی هم در مورد نحوه ارز زایی ودرآمد زایی این عمل برای کشور توضیحی برای مخاطبان ما بدهید؟

باید اشاره کنم که کشور ما در عمل های این گونه ای به ویژه عمل اندوسکپیک تیروئید به یک کشور مرجع ومحل ارجاع تبدیل شده است وحتی بسیاری از افراد اهل کشورهای دیگر وبسیاری از ایرانیان خارج از کشور برای انجام این عمل به ایران می آیند وبه خوبی دوره نقاهت را درایران سپری می کنند وبه کشورهای محل زندگی خود باز می گردانند.

جناب دکتر درپایان حرفی ناگفته در مورد این اتفاق بزرگ پزشکی که در این سال رخ داده دارید؟

درپایان باید بگویم که سطح بالای پزشکان کشور ایران باعث شده که پزشکان در بسیاری از کشورهای برای آموزش به ایران بیایند وهمین مساله سبب بیشتر مطرح شدن کشور عزیزمان شده است.

امیدوارم با تلاش بیشتر وهمچنین افزایش دستگاهها وتکنولوژیهای مربوطه، ایران دراین زمینه از این جایگاهی که در سال حاضر هست هم بالاتر قرار بگیرد.

برچسب ها:
اولین عمل آندوسکپیک تیروئید در سطح خاورمیانه در ایران انجام شد
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان