جزئیات طرح جدید مطهری برای تغییر نحوه بررسی سؤال از رئیس‌جمهور

  • شناسه خبر: 2822
جزئیات طرح جدید مطهری برای تغییر نحوه بررسی سؤال از رئیس‌جمهور

به گزارش «خانه خشتی»به نقل از فارس نماینده مردم تهران جزئیات طرح جدید خود برای اصلاح ماده ۱۹۷ آئین‌نامه داخلی مجلس که به موضوع سؤال از رئیس جمهور اختصاص دارد را تشریح کرد. علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و طراح سؤال رئیس جمهور از ارائه طرحی برای اصلاح ماده ۱۹۷ آئین‌نامه داخلی […]

خانه » سیاسی » جزئیات طرح جدید مطهری برای تغییر نحوه بررسی سؤال از رئیس‌جمهور

به گزارش «خانه خشتی»به نقل از فارس نماینده مردم تهران جزئیات طرح جدید خود برای اصلاح ماده ۱۹۷ آئین‌نامه داخلی مجلس که به موضوع سؤال از رئیس جمهور اختصاص دارد را تشریح کرد.
علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و طراح سؤال رئیس جمهور از ارائه طرحی برای اصلاح ماده ۱۹۷ آئین‌نامه داخلی مجلس که ناظر به طرح سؤال از رئیس جمهور است، خبر داد و گفت: این طرح به امضای حدود ۴۰ تن از نمایندگان مجلس رسیده و اکنون برای طی مراحل قانونی تقدیم هیئت رئیسه شده است.

وی در توضیح این طرح گفت: این طرح به صورت دوفوریتی مطرح می‌شود و سعی بر این است تا در این طرح نقاط ضعف ماده ۱۹۷ آئین‌نامه برطرف شود چرا‌که تجربه جلسه آخر مجلس در سال ۹۰ که به سؤال از رئیس جمهور اختصاص داشت، نشان داد که کاستی‌هایی در آئین‌نامه وجود دارد.

این نماینده مجلس بر همین اساس ادامه داد: در صورت تصویب این طرح مدت زمان طرح سؤال از رئیس جمهور از ۱۵ دقیقه به ۴۰ دقیقه افزایش می‌یابد و تعداد نماینده سؤال‌کننده می‌تواند بیش از یک نفر باشد، در ضمن هم رئیس جمهور و هم سؤال‌کنندگان می‌توانند مدت زمان خود را به چند بخش تقسیم کنند.

مطهری افزود: همچنین در این طرح سؤال کنندگان می‌توانند حداکثر ۵ سؤال را از رئیس جمهور بپرسند تا با توجه به کم شدن تعداد سؤال‌ها رئیس جمهور بهتر بتواند در مورد هر کدام توضیح دهد.

وی با بیان اینکه در این طرح پس از پاسخ رئیس جمهور در مورد هر سؤال از نمایندگان رای‌گیری می‌شود، گفت: اگر نصف بعلاوه یک یا اکثریت نمایندگان از پاسخ‌های رئیس جمهور قانع نشوند، سؤال به قوه قضاییه ارجاع می‌شود و اگر تعداد سؤالات ارسال شده به قوه قضائیه به ۶ مورد برسد، زمینه استیضاح رئیس جمهور مهیا می‌شود.

“ابتدا برخی ‌پیشنهاد دادند این طرح به‌گونه‌ای باشد که در صورت قانع نشدن نصف بعلاوه یک یا اکثریت نمایندگان از توضیحات رئیس جمهور، کل کابینه دولت مجددا ًاز مجلس رأی اعتماد بگیرد که چون احتمال می‌دادیم شورای نگهبان با این موضوع مخالفت کند، از این مسئله صرف نظر کردیم.”

این نماینده مجلس در توضیح این موضوع که چرا حداکثر سؤال‌ها ۵ مورد است اما قانع نشدن نمایندگان از پاسخ رئیس جمهور به ۶ سؤال زمینه استیضاح را فراهم می‌کند، گفت: این موضوع به این دلیل است که به راحتی و با یک بار طرح سؤال کار رئیس جمهور به استیضاح کشیده نشود.

“در صورت تصویب طرح جدید، در هر جلسه سؤال از رئیس جمهور حداکثر ۵ سؤال از سوی نمایندگان پرسیده می‌شود و برای هر کدام از این سؤال‌ها به صورت جداگانه رأی‌گیری صورت خواهد گرفت که اگر یک رئیس جمهور در طی مدت ۸ سال ریاست جمهوری نتواند نمایندگان را در ۶ مورد سؤال قانع کند، استیضاح می‌شود.”

مطهری با تاکید بر اینکه این طرح به هیئت رئیسه رسیده است، تصریح کرد: این یک طرح دو فوریتی است و یکشنبه یا سه شنبه هفته آینده به صحن می‌آید.

وی همچنین در پایان گفت: لزوم اصلاح آئین‌نامه در پیش از طرح سؤال از رئیس جمهور نیز مطرح بود اما تا این حد احساس نشده بود و نمایندگان پس از جلسه سؤال از رئیس جمهور به این موضوع پی بردند که سکوت آئین‌نامه پس از پاسخ‌های رئیس جمهور موجب به وجود آمدن مشکلات بسیاری می‌شود لذا استقبال نمایندگان از اصلاح آئین‌نامه مخصوصا در این ماده بسیار زیاد است.

برچسب ها:
جزئیات طرح جدید مطهری برای تغییر نحوه بررسی سؤال از رئیس‌جمهور
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان