سناریو‌های احتمالی فاز دوم هدفمندی در آیینه افزایش ۲۸ هزار تومانی یارانه

  • شناسه خبر: 2740
سناریو‌های احتمالی فاز دوم هدفمندی در آیینه افزایش ۲۸ هزار تومانی یارانه

به گزارش «خانه خشتی»به نقل از  فارس: با افزایش ۲۸ هزار تومانی یارانه نقدی هر نفر، سناریوهای مختلف فاز دوم فابل پیش‌بینی است. این در حالی است که کمیسیون اقتصادی سه پیشنهاد ۶۳ هزار، ۷۳ هزار و ۸۳ هزار میلیارد تومان برای فاز دوم به کمیسیون تلفیق ارائه کرده است. افزایش ۲۸ هزار تومانی یارانه واریزی […]

خانه » اقتصادی » سناریو‌های احتمالی فاز دوم هدفمندی در آیینه افزایش ۲۸ هزار تومانی یارانه
به گزارش «خانه خشتی»به نقل از  فارس: با افزایش ۲۸ هزار تومانی یارانه نقدی هر نفر، سناریوهای مختلف فاز دوم فابل پیش‌بینی است. این در حالی است که کمیسیون اقتصادی سه پیشنهاد ۶۳ هزار، ۷۳ هزار و ۸۳ هزار میلیارد تومان برای فاز دوم به کمیسیون تلفیق ارائه کرده است.

افزایش ۲۸ هزار تومانی یارانه واریزی به حساب خانوار در فروردین ماه،یکی از نشانه‌های اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها است و البته اگر دقیق‌‌تر به این موضوع توجه کنیم،جزئیات بیشتری از فاز دوم اجرای قانون به دست خواهد آمد.

هم‌اکنون یارانه نقدی پرداختی به هر فرد در ماه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان است و در صورت افزایش ۲۸ هزار تومانی یارانه نقدی در هر ماه،سهم هر فرد به ۷۳ هزار و ۵۰۰ تومان خواهد رسید.
بنابراین، حجم کل یارانه پرداختی به خانوار در فاز دوم با لحاظ ۷۲میلیون نفر متقاضی دریافت یارانه به ۵ هزار و ۹۲۰ میلیارد تومان در هر ماه می‌رسد که در یک سال این رقم به۶۳هزار و ۵۰۴میلیارد تومان بالغ می‌شود. اگر در فاز دوم سهم یارانه پرداختی به خانوار ۶۰درصد کل درآمد حاصل از اصلاح قیمت‌های انرژی باشد، حجم یارانه‌های اصلاح قیمت شده به ۸۸ هزار و ۹۰۵ میلیارد تومان افزایش می‌یابد که برای دولت و تولید ۲۵هزار و ۴۰۱میلیارد تومان باقی می‌ماند.
چنانچه همانند سال۹۰ سهم خانوار ۸۰درصد و سهم تولید ۲۰درصد باشد،میزان یارانه‌های اصلاح شده به ۷۶هزار و ۲۰۴میلیارد تومان خواهد رسید و سهم تولید از یارانه‌ها ۱۲هزار و ۷۰۰میلیارد تومان خواهد بود.
در صورتی که این میزان یارانه پرداختی برای مدت دو ماه باشد و در هر ماه ۱۴ هزار تومان یارانه نقدی هر نفر افزایش یابد، ۵۹ هزار و ۵۰۰ تومان در هر ماه یارانه دریافت خواهد کرد. در این سناریو حجم یارانه‌های پرداختی به خانوار در یک سال ۵۱ هزار و ۴۰۸ میلیارد تومان می‌رسد.
اگر سهم خانوار ۶۰ درصد باشد یارانه حجم کل یارانه‌ها به حدود ۷۱هزار و ۹۶۰میلیارد تومان بالغ می‌شود که سهم تولید و دولت به ۲۰هزار و ۵۶ میلیارد تومان می‌شود. در صورتی که سهم خانوار ۸۰درصد باشد حجم کل یارانه‌ها ۶۱هزار و ۶۹۸میلیارد تومان و سهم تولید ۱۰ هزار و ۲۸۱میلیارد تومان خواهد بود.
به گزارش فارس این در حالی است که کمیسیون اقتصادی مجلس در آخرین جلسه خود سه پیشنهاد برای اصلاح قیمت ها به کمیسیون تلفیق مجلس ارائه کرد. رئیس کمیسیون اقتصادی در همین باره با بیان اینکه سه سناریوی ۶۳ هزار میلیارد تومان، ۷۳هزار میلیارد تومان و ۸۳ هزار میلیارد تومان به کمیسیون تلفیق بودجه پیشنهاد شده است، گفت: در سناریوی ۶۳ هزار میلیارد تومان برای سهم تولید ۱۵ هزار میلیارد تومان، برای بیمه بیکاری ۵ هزار میلیارد تومان و ۳ هزار میلیارد تومان برای مسکن و بیمه و همچنین بیماری‌های صعب‌العلاج اختصاص می‌یابد. در این سناریو سهم یارانه نقدی مانند فاز اول ۴۰هزار میلیارد تومان است.
فتحی پور ادامه داد:‌ در سناریوی ۷۳ هزار میلیارد تومان علاوه بر ۴۰ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی ۱۰ هزار میلیارد تومان برای بیمه بیکاری،‌ ۲۰ هزار میلیارد تومان برای تولید و ۳ هزار میلیارد تومان برای مسکن بیمه و بیماری‌های صعب‌العلاج اختصاص می‌یابد.
وی با اشاره به سناریوی ۸۳ هزار میلیارد تومانی بیان کرد:‌ در این سناریو ۴۰ هزار میلیارد تومان یارانه‌ نقدی، ۱۵ هزار میلیارد تومان بیمه بیکاری، ۲۵ هزار میلیارد تومان برای تولید و ۳ هزار میلیارد تومان برای بیمه، مسکن و بیماری‌های صعب‌العلاج اختصاص خواهد یافت و این مصوبه دیروز در قالب بند الحاقی بودجه ۹۱ به کمیسیون تلفیق پیشنهاد شد.
بنابراین در این سه پیشنهاد کمیسیون اقتصادی برای افزایش یارانه نقدی خانوار اعتباری در نظر گرفته نشده است، البته باید منتظر ماند و تقابل سناریوی دولت و مجلس و نتیجه آن را در قانون بودجه ۹۰دید.
برچسب ها:
سناریو‌های احتمالی فاز دوم هدفمندی در آیینه افزایش ۲۸ هزار تومانی یارانه
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان