نگاهی به مواضع جریان های سیاسی عراق در مورد گفتمان ملی این کشور

  • شناسه خبر: 2690
نگاهی به مواضع جریان های سیاسی عراق در مورد گفتمان ملی این کشور

به گزارش «خانه خشتی»به نقل از ایرنا جریان های سیاسی عراق قصد دارند برای برون رفت از اختلافات سیاسی داخلی خود زمینه ای را فراهم کنند تا بتوانند از توافقات احتمالی حاصله از آن، آرامش سیاسی مناسبی را برای جامعه این کشور مهیا کنند.  به منظور اجرای این گفت وگو ، جلال طالبانی رییس جمهوری عراق […]

خانه » سیاسی » نگاهی به مواضع جریان های سیاسی عراق در مورد گفتمان ملی این کشور
به گزارش «خانه خشتی»به نقل از ایرنا جریان های سیاسی عراق قصد دارند برای برون رفت از اختلافات سیاسی داخلی خود زمینه ای را فراهم کنند تا بتوانند از توافقات احتمالی حاصله از آن، آرامش سیاسی مناسبی را برای جامعه این کشور مهیا کنند.
 به منظور اجرای این گفت وگو ، جلال طالبانی رییس جمهوری عراق در بیانیه ای اعلام کرد که پس از مشورت با ‘ نوری المالکی ‘نخست وزیر و ‘اسامه النجیفی ‘ رییس پارلمان، تاریخ برگزاری گفتمان ملی میان جریان های مختلف سیاسی را پنجم آوریل (۱۷فروردین) اعلام کرد.
به گفته طالبانی، این تصمیم با رایزنی با سایر جریانهای سیاسی اتخاذ شده و همگی از برگزاری آن در تاریخ تعیین شده استقبال کردند.وی همچنین خواستار تشکیل و فعال ساختن کمیته مقدماتی جهت تعیین جدول کاری این گفتمان شده است.به گفته مقامات عراقی، دولت این کشور با برگزاری اجلاس سران اتحادیه عرب در بغداد از نظر بعد خارجی توانست امتیازهای مثبتی را بدست بیاورد اما اکنون باید از نظر داخلی نیز با برگزاری ‘گفتمان ملی’ رشد سیاسی خود را به اثبات برساند.
جریانهای سیاسی در خصوص برگزاری گفتمان ملی که از سوی طالبانی پیشنها شد، هرکدام دیدگاه خاص خودشان را مطرح کردند که در واقع چالشی برای اجرای آن بوجود خواهد آورد.
جریان العراقیه در واکنش به این پیشنهاد پیش قدم شده و اعلام کرده است زمانی در این گفتمان مشارکت خواهد کرد که ‘توافقنامه اربیل’ بطور کامل اجرا شود.
توافقنامه اربیل که در سال ۲۰۱۰ با میانجی گری ‘مسعود بارزانی’ رئیس منطقه کردستان عراق به دست آمد، بر ‘تشکیل شورای عالی سیاست های راهبردی به ریاست ‘ایاد علاوی’ رییس جریان العراقیه و نامزد شدن فردی از طرف این جریان برای در دست گرفتن وزارت دفاع و بازنگری در پست های امنیتی و تعیین اعضای جدید کمیته بازخواست و عدالت تاکید دارد’.
العراقیه تنها با اجرای کامل بندهای توافقنامه یادشده در کمیته مقدماتی برای گفتمان ملی شرکت خواهد کرد.این جریان همچنین در آخرین مواضع تاکید کرده است علاوه بر توافقنامه اربیل خواستار رفع اتهام علیه طارق الهاشمی معاون رئیس جمهوری است. الهاشمی به اتهام هدایت برخی عملیات تروریستی در شمال عراق فراری است.
همچنین این جریان خواستار رفع اتهام علیه صالح المطلگ شده است.ناظران سیاسی عراق اعتقاد دارند چون این جریان قصد داشت با مطرح کردن مسایل داخلی واختلافات سیاسی میان جریانهای مختلف آن را در صحن اجلاس سران عرب در بغداد ارایه دهد وبا شکست روبرو گردید، اکنون از روش گفتمان ملی قصد دارد چالش جدیدی را برای دولت بوجود بیاورد.
ایاد علاوی رییس فهرست العراقیه همزمان با برگزاری اجلاس سران عرب در بغداد عازم ترکیه شد.برخی از اعضای فهرست ائتلاف ملی اعتقاد دارند این سفر تنها در راستای کم اهمیت جلوه دادن برگزاری اجلاس وهمچنین تلاش برای دعوت کردن از طرفهای خارجی برای حل اختلافات داخلی می باشد.
محمد الصهیود نماینده پارلمان عراق از فهرست ائتلاف ملی، علاوی را یک شخص قدرت طلب معرفی کرد که برای وی امنیت ملی در شرایط کنونی کشور اهمیتی ندارد.وی افزود از سال ۲۰۰۳ که شرایط سیاسی در عراق دگرگون شد علاوی تنها در فکر مقام نخست وزیری بوده وچون به این هدف دست نیافت هر از چند گاهی چالشی را برای دولت بوجود می آورد.
الصهیود معتقد است که مخالفتهای علاوی با صدام برای رهایی ملت عراق از دیکتاتوری نبوده بلکه تنها برای کسب مقام وقدرت بوده است.از سوی دیگر مسعود بارزانی رییس منطقه کردستان عراق همزمان با برگزاری اجلاس سران عرب در بغداد عازم اروپا وسپس آمریکا شد که بازتاب بسیار منفی در میان محافل سیاسی عراق داشت.
‘فالح الزیادی’ از فهرست ‘ائتلاف ملی’ در پارلمان عراق سفر بارزانی را با شک و تردید ارزیابی کرد و اظهار داشت این سفر زمینه ای را برای دخالت خارجیان در فرایند گفتمان ملی تلقی می شود.
وی بارزانی را متهم کرد که در خارج از کشور علیه فرایند سیاسی در داخل کشور فعالیت می کند و این برای آینده سیاسی عراق بسیار خطرناک خواهد بود.ناظران سیاسی اعتقاد دارند با برگزاری موفقیت آمیز این گفتمان فرایند سیاسی در کشور عراق در شرایط متعادلتری قرار خواهد گرفت.
برچسب ها:
نگاهی به مواضع جریان های سیاسی عراق در مورد گفتمان ملی این كشور
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان