ربات عروس دریایی با سوخت هیدروژنی

  • شناسه خبر: 2105
ربات عروس دریایی با سوخت هیدروژنی

گروهی از مهندسان آمریکایی می گویند که موفق به اختراع رباتی با سوخت هیدروژنی شده اند که همانند یک عروس دریایی درون آب حرکت می کند. البته توسعه این ربات که با نام Robojelly شناخته می شود، هنوز در مراحل اولیه است، اما محققان امیدوارند که از آن در ماموریت های نجات و اکتشاف زیرآبی […]

خانه » آخرین اخبار » ربات عروس دریایی با سوخت هیدروژنی

گروهی از مهندسان آمریکایی می گویند که موفق به اختراع رباتی با سوخت هیدروژنی شده اند که همانند یک عروس دریایی درون آب حرکت می کند.

البته توسعه این ربات که با نام Robojelly شناخته می شود، هنوز در مراحل اولیه است، اما محققان امیدوارند که از آن در ماموریت های نجات و اکتشاف زیرآبی استفاده کنند.

Yonas Tadesse از نشریه Smart Materials and Structures می گوید که حرکت شنای ساده عروس دریایی، آن را تبدیل به مدل ایده آلی برای یک ماشین می کند‫.‬

استفاده از سوخت هیدروژن هم به شکل تئوری بدان معنی است که این ربات هیچ گاه بدون انرژی نمانده و خاموش نمی گردد.

آقای Tadesse مدیر این پروژه می گوید: «با دانش فعلی ما، این اولین نمونه موفقیت آمیز تامین نیرو از هیدروژن بیرونی به عنوان منبع سوخت در یک ربات زیردریایی است.»

 

عضلات مصنوعی

یک عروس دریایی با کمک ماهیچه های حلقوی داخل زنگوله چتر مانندش شنا می کند. هنگامی که این عضلات منقبض می شوند، زنگوله بسته شده و آب را به بیرون رانده و عروس دریایی را به جلو می راند. هنگامی ماهیچه ها در حال استراحت قرار می گیرند، زنگوله دوباره شکل اصلی خود را پیدا می کند.

برای تکرار و تقلید این حرکات، ماشین رباتی ما از آلیاژهای با حافظه شکل و حالت استفاده می کند. موادی که حالت و شکل اصلی خود را همواره به یاد دارند. این آلیاژ سپس در نانولوله های کربن پیچانده شده و روی آن را هم لایه ای از پودر پلاتینیوم سیاه می پوشانند.

این ربات نیروی مورد نیاز خود را از گرمای تولید شده از واکنش های شیمیایی میان پلاتینیوم سطح بدنش و اکسیژن و هیدروژن درون آب به دست می آورد. گرمای حاصل از واکنش به ماهیچه های مصنوعی منتقل می شود و شکل و حالت آنها را تغییر می دهد.

یعنی اینکه Robojelly به جای حمل باتری یا منبع تامین نیروی خارجی، انرژی مورد نیازش را از فضای اطراف خود تامین می کند. تیم سازنده این ربات از Virginia Tech آمریکا امیدوارند که رباتشان هیچ گاه نیازی به تامین انرژی بیرونی نداشته باشد.

هم اکنون Robojelly می تواند هشت بخش زنگوله اش را همزمان جمع کرده و حرکت کند. اما هنوز امکان کنترل جداگانه هرکدام از آنها را ندارد. در صورت تحقق کامل این موضوع، عروس دریایی مصنوعی ما می تواند به راحتی در جهات مختلف حرکت کرده و مسیر خود را تغییر دهد.

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان