نظامیان آمریکایی حق زندانی کردن افغان‌ها را ندارند

  • شناسه خبر: 2088
نظامیان آمریکایی حق زندانی کردن افغان‌ها را ندارند

رئیس جمهور افغانستان از به سر رسیدن زمان زندان‎های خارجی در این کشور خبر داد و اظهار داشت: پس از این آمریکا در افغانستان زندان نخواهد داشت و حق زندانی کردن هیچ افغان را ندارد. به گزارش «خانه خشتی»به نقل از  خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، حامد کرزی که امروز در مراسم فارغ التحصیلی افسران آکادمی […]

خانه » سیاسی » نظامیان آمریکایی حق زندانی کردن افغان‌ها را ندارند
رئیس جمهور افغانستان از به سر رسیدن زمان زندان‎های خارجی در این کشور خبر داد و اظهار داشت: پس از این آمریکا در افغانستان زندان نخواهد داشت و حق زندانی کردن هیچ افغان را ندارد.

به گزارش «خانه خشتی»به نقل از  خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، حامد کرزی که امروز در مراسم فارغ التحصیلی افسران آکادمی نظامی افغانستان صحبت می‎کرد، اظهار داشت: این توافقنامه چند روز قبل میان “عبدالرحیم وردک” وزیر دفاع افغانستان و “جان آلن”، فرمانده نظامیان خارجی مستقر در افغانستان به امضا رسیده است.

کرزی افزود: بر اساس این توافقنامه، هیچ خارجی حق ایجاد زندان در افغانستان و یا زندانی کردن شهروندان افغانستان را ندارد.
امضای پیمان پس از تثبیت حاکمیت و استقلال افغانستان
رئیس جمهور افغانستان، در مورد امضای پیمان استراتژیک با آمریکا که سال‎ها است به عنوان یک موضوع داغ در رسانه‎های داخلی و خارجی مطرح است، گفت: این پیمان پس از تثبیت حاکمیت، استقلال، احترام کامل به حاکمیت و منافع ملی افغانستان به امضا خواهد رسید.
وی افزود: این پیمان به سادگی و به آسانی امضا نخواهد شد، بلکه پس از بررسی دقیق توسط صاحب‌نظران و استراتژیست‎های افغانستان امضا خواهد شد.
کرزی خاطرنشان کرد: دولت افغانستان برای امضای این پیمان پیش شرط‎‎های زیادی دارد و تا زمانی که شرایط افغانستان برآورده نشود، این پیمان امضا نخواهد شد.
رئیس جمهور افغانستان تأکید کرد: در این پیمان باید به طور صریح و کامل منافع ملی افغانستان گنجانده شود.
برآورده شدن شرایط “لویه جرگه سنتی”
کرزی جزئیات بیشتری از شرایط افغانستان را ارائه نکرد، اما گفت: تا زمانی که شرایط مطرح شده توسط لویه جرگه محقق نشود، افغانستان به هیچ وجه این پیمان را امضا نخواهد کرد.
پایان دادن به کشتار غیرنظامیان، حملات شبانه، بازرسی منازل مسکونی، تعطیل زندان‎ها و آزادی زندانیان افغان از جمله شرایطی بود که جرگه سنتی افغان‌ها برای امضای پیمان استراتژیک مطرح کرد.
بحث روی پایان دادن به حملات شبانه ادامه دارد
کرزی اظهار داشت: بحث در مورد توقف حملات شبانه و تأمین امنیت افغانستان در مطابقت با قانون اساسی افغانستان ادامه دارد و قرار است به زودی حملات شبانه توسط نظامیان خارجی پایان داده شود.
پیشرفت ها در مورد امضای پیمان با آمریکا
کرزی ضمن اشاره به مشکلاتی بر سر راه امضای این پیمان گفت: پیشرفت‎های چشمگیری در مورد امضای این پیمان صورت گرفته است.
وی تثبیت احترام به حاکمیت ملی افغانستان و تجهیز نیروهای امنیتی این کشور را از جمله پیشرفت‎هایی برشمرد که در این زمینه صورت گرفته است.
وی افزود: دولت افغانستان با آمریکا و اروپا توافق کرده است که پس از سال ۲۰۱۴ سالانه ۴.۱ میلیارد دلار به دولت افغانستان جهت تجهیز نیروهای امنیتی این کشور کمک شود.
رئیس جمهور افغانستان خاطر نشان کرد: اکنون وزیر دفاع افغانستان در این مورد مشغول مذاکره است که آیا دولت افغانستان می‎تواند از این بودجه به صورت آزادانه تجهیزات نظامی از کشورهای دیگر خریداری کند یا خیر؟
رئیس جمهور افغانستان، انتقال مسئولیت امنیتی از نظامیان خارجی به نیروهای امنیتی افغان را یکی از روند‎هایی یاد کرد که به استقلال و حاکمیت ملی افغانستان می‎انجامد.
وی گفت: پس از امضای این روند، امنیت افغانستان توسط نیروهای امنیتی و فرزندان این کشور تأمین می‎شود.
کرزی در حالی از امضای پیمان استراتژیک با آمریکا سخن گفت که چندی قبل نظامیان آمریکایی بر یک روستا درمنطقه “پنجوایی” ولایت “قندهار” هیجوم برده و ۱۶ تن را به ضرب گلوله به قتل رساندند.
با آن که مردم افغانستان و پارلمان این کشور خواهان محاکمه عاملان این جنایت شدند، اما مقامات نظامی آمریکا نظامی جانی رل که گفته می‎شود، در این جنایت دست داشته است، بدون در نظر داشت خواسته‎های مردم افغانستان به آمریکا انتقال دادند.

 

برچسب ها:
نظامیان آمریکایی حق زندانی کردن افغان‌ها را ندارند
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان