درخواست اهالی دهستان جرجافک از مسئولین

  • شناسه خبر: 20453
درخواست اهالی دهستان جرجافک از مسئولین

  خانه خشتی: جرجافک بزرگترین دهستان ایران با  ۱۲۱ آبادی است این منطقه دیدنی در ۱۱۰ کیلومتری مرکز استان کرمان و ۳۰ کیلومتری شهرستان زرند قرار دارد روستایی زیبا که در کنار این همه نعمت سر سبزی، زیبایی و گردشگری بالا با کمبود آب و خشکسالی مواجه شده است. پای گفت وگوی دوستانه اهالی این […]

خانه » آخرین اخبار » درخواست اهالی دهستان جرجافک از مسئولین

 

خانه خشتی: جرجافک بزرگترین دهستان ایران با  ۱۲۱ آبادی است این منطقه دیدنی در ۱۱۰ کیلومتری مرکز استان کرمان و ۳۰ کیلومتری شهرستان زرند قرار دارد روستایی زیبا که در کنار این همه نعمت سر سبزی، زیبایی و گردشگری بالا با کمبود آب و خشکسالی مواجه شده است. پای گفت وگوی دوستانه اهالی این روستا می نشینیم.

رسول مهدی زاده یکی از کشاورزان این منطقه می گوید: اینجا اغلب مردم به کشت سبزیجات نظیر ترخون، نعنا ، زعفران، گل گاوزبان و … می پردازند اما در سالهای اخیر این کشت و کار کمتر شده چرا که هیچ آبی برای مصارف کشاورزی باقی نمانده است.

منطقه گردشگری یونسکو فاقد هیچ اثری از امکانات

وی ضمن ابراز نگرانی از کمبود شدید آب می گوید: کم آبی در این روستا بسیار نگران کننده شده است.

او اضافه می کند: جمعیت جوان زیادی داریم که اغلب بیکار و خانه نشین هستند که این موضوع برای اهالی ده ناخوشایند است.

مهدیزاده می گوید: در این روستا ۱۵۰۰نفر ساکن هستند که در تابستان ها جمعیت بیشتر می شود اغلب افراد به خاطر خشکسالی و سرمازدگی محصولاتشان از این روستا به جاهای دیگر برای کسب و کار رفته اند که در تابستان دوباره به خانه هایشان سر می زنند.

وی ادامه می دهد: برخی قسمت های روستا آب بیشتری دارد اما قسمت هایی مانند ده نو وپایین تر از آن دچار خشکی شدید است به گونه ای که چندین باغ براحتی توسط خشکسالی از بین رفتند.

سهمیه آب شرب بزرگترین دهستان ایران روزانه چند دقیقه

یکی دیگر از اهالی این روستا که خود را مادر شهید حسن حاج محمدی معرفی می کند از کمبود آب در این روستا گلایه مند است و می گوید: سهمیه آب شرب مردم در این روستا روزانه فقط پانزده دقیقه است  اگر یکی دو قناتی که در مجموع دهستان  پراکنده هستند نبودند شاید هیچ کسی اینجا ماندنی نمی شد.

او همچنین از وجود زباله های فراوان و عدم جمع آوری آن در این روستا ابراز ناراحتی می کند و می گوید: ای کاش فکری به حال این روستا که به عنوان یک منطقه گردشگری است، می شد چرا که وجود این زباله های جمع آوری نشده چهره آن را نا زیبا کرده است.

مهدی زاده یکی دیگر از اهالی این روستا می گوید: قنات ده ابتدا پر آب بود خشکسالی آنرا به این آب باریکه رسانده است. ده بسیار کم اب است و همان میزان محصولی هم که هست امسال دچار سرمازدگی شده است اهالی اینجا چگونه می توانند در این مکان زندگی کنند و جوانترها برای کسب و کار به اطراف رفته اند و فقط برای دیدن مسن تر های روستا که هنوز هم در اینجا ساکن هستند می آیند.

وی همچنین به مسجد روستا اشاره می کند و می گوید: این مسجد به کمک اهالی روستا سنگ فرش شده است اما هیچ درب و حصاری ندارد.

کارمندان سایه بدون حقوق و دستمزد

یکی از پیرمردهای ده به جوانانی که کنار دیوار ایستاده اند اشاره می کند و می گوید: اینها کارمندان سایه هستند که از این سایه به آن سایه می روند تا روز خود را سپری کنند افرادی سالم، تحصیل کرده و بانشاط که متاسفانه هیچ شغلی ندارند.

یکی از اهالی این روستا با اشاره به اینکه ورزشکاران به نامی در جرجافک بزرگ شده اند، می گوید: جوانان این منطقه مستعد و توانمند هستند و باید مورد حمایت قرار گیرند.

یکی از جوانان روستا نیز می گوید: ای کاش دولت تسهیلات راحتی را برای اشتغالزایی جوانان این روستا قرار می داد تا از این بیکاری و بلاتکلیفی بیرون می آمدند.

او اضافه می کند: البته این روستا فاقد باشگاه ورزشی و زمین فوتبال است و حتی نمی توانیم اوقات فراغتمان را با یک ورزش سالم پر کنیم بنابراین مجبوریم برای گذراندن وقت اینجا دور هم جمع شویم و تعداد ما هم از این که می بینید، بیشتر است.

اسدی یکی دیگر از اهالی این روستا نیز از نبود امکانات بهداشتی در آن منطقه سخن به میان می آورد و همه با او هم کلام می شوند و می گویند: اگر زنی بخواهد زایمان کند یا فردی بخاطر سکته قلب بخواهد به بیمارستان منتقل شود دچار مشکلات فراوانی است و تا کنون چند نفر از بیماران قلبی قبل از رسیدن به پزشک جان خود را از دست داده اند.

یکی دیگر از اهالی این روستا می گوید: اینجا فاقد درمانگاه، پایگاه بهداشتی، بانک کشاورزی است البته فقط این نیست اینترنت، کمپ های گردشگری و عابر بانک برای دریافت یارانه هم نداریم.

او با لبخند معنی داری می گوید: در این روستا دستشویی عمومی هم نداریم تا افرادی که برای تفریح به این منطقه گردشگری می آیند با مشکل مواجه نباشند.

او اضافه می کند: اینجا یک منطقه سردسیر است ولی متاسفانه هنوز هیچ اقدامی برای گاز کشی نشده است و قطعا همه از خشکسالی و کم آبی شدید برایتان گفته اند.

وی اظهار می دارد: فرزندان ما فقط می توانند تا دوران راهنمایی در این روستا تحصیل کنند و بعد باید به جاهای دیگر برای ادامه درس خواندن بروند.

وی خاطرنشان می کند: اینجا روستای بسیار زیبایی است و اگر امکانات تا حدودی برای مردم اینجا مهیا می شد هیچ کس به جای دیگری نمی رفت.

امیدواریم استاندار روستای ما را فراموش نکرده باشند

وی ضمن تشکر از استاندار می گوید: چند ماه پیش استاندار کرمان به این روستا آمدند و به ما قول دادند تا مشکلاتمان رفع شود امیدواریم که فراموش نکرده باشند و چاره ای برای آب، گاز، وضعیت گردشگری، جوانهای ما و … داشته باشند.

اهالی روستا هر کدام یکی از مشکلات را بیان کردند و شاید در کنار بی آبی، بی گازی و… فراموش کردند که بگویند اینجا همه کوچه ها خاکی است و اثری از آثار بهسازی روستای نیست.

گفتنی است: جمعی از اهالی رسانه در یک اردوی تفریحی- خبری از روستای جرجافک و چند آبادی اطراف آن بازدید کردند.

منبع: بوتیا

برچسب ها:
جرجافک خانه خشتی درخواست اهالی بزرگترین دهستان ایران از مسئولین رفسنجان
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان