شورای نگهبان بساط غرب را به هم زد/ ادعای منجی گری به درد رئیس‌جمهور نمی‌خورد

  • شناسه خبر: 19482
شورای نگهبان بساط غرب را به هم زد/ ادعای منجی گری به درد رئیس‌جمهور نمی‌خورد

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با بیان این که شورای نگهبان بساط غرب را در احراز صلاحیت افراد به هم زد گفت: کاندیداهایی که احراز صلاحیت نشدند عکس العمل‌های بسیار مدنی و مومنانه‌ای را نشان دادند. به گزارش  خانه خشتی، راه‌های تحقق حماسه سیاسی در جریان انتخابات آتی ریاست جمهوری شب گذشته در برنامه گفتگوی […]

خانه » آخرین اخبار » شورای نگهبان بساط غرب را به هم زد/ ادعای منجی گری به درد رئیس‌جمهور نمی‌خورد

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با بیان این که شورای نگهبان بساط غرب را در احراز صلاحیت افراد به هم زد گفت: کاندیداهایی که احراز صلاحیت نشدند عکس العمل‌های بسیار مدنی و مومنانه‌ای را نشان دادند.

به گزارش  خانه خشتی، راه‌های تحقق حماسه سیاسی در جریان انتخابات آتی ریاست جمهوری شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور محمد جواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

محمد جواد لاریجانی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه که از وی پرسید برای برگزاری انتخابات باشکوه در آینده نه چندان دور چگونه می‌توان این مراحل را به یک حماسه سیاسی تبدیل کرد گفت: روز انتخابات روزی است که ملت ما باید با رای خود یکی از فرزندان مملکت را برای تصدی شغل مهمی انتخاب کنند.

وی با اشاره به این که تاکنون مراحل انتخابات به نحو خوبی پیش رفته است اظهار داشت: خوشبختانه گرایش‌های اصلی کشور همه نیروهای خوبی را عرضه کردند، بنابراین این امر ملاک اصلی کار شورای نگهبان است به طوری که ملاک این است که آیا گرایش های اصلی سیاسی کشور در انتخابات نماینده دارند یا خیر .

* کاندیداهای احراز صلاحیت نشده بسیار پخته عمل کردند

این تحلیلگر و نظریه پرداز سیاسی با بیان این که کاندیداهای احراز صلاحیت نشده بسیار پخته عمل کردند و عکس العمل بسیار خوب و مومنانه‌ای را نشان دادند افزود: این امر نشان می‌دهد که تجربه عظیم ملت دارای بنای یک نظام مدنی سیاسی براساس عقلانیت اسلامی است.

لاریجانی با تاکید براینکه نظام ما دارای ماهیت دمکراست و مبتنی بر تفکر اسلامی است، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران روز به روز پخته‌تر می‌شود و نشان می‌دهد که ریشه می‌دواند.

وی با اشاره به این که ایران الگوی بسیار منحصر بفرد برای ملت‌های مسلمان است گفت: غرب طبیعتا از توفیق آن ناراحت است به گونه انواع تبلیغات را ازحمله به شورای نگهبان گرفته تا حمایت از برخی از افراد آن هم به اسم، مرتکب شدند.

این تحلیلگر سیاسی با بیان این کسانی که از عدم احراز صلاحیت بگویند ظلم عظیمی رخ داده است افزود: این موضوع مصداق ظلم نیست زیرا ظلم یعنی حق کسی تصویب بشود و از صاحب حق بازداشته شود.

لاریجانی با بیان این که بعصی از کسانی که ثبت نام کردند اسامی آنها اعلام نشده، نباید تلخ برخورد کنند ادامه داد: ‌درمیان افرادی که اسم آنها درنیامد،استاد دانشگاه و وزیر سابق هم وجود داشت بنابراین باید گفت افراد فرهیخته برخورد بسیار متین داشتند.

* شورای نگهبان بساط غرب را به هم زده است

این تحلیلگر سیاسی با تاکید براینکه شورای نگهبان بساط غرب را به هم زده است تصریح کرد: ‌‌نقطه عزیمت نکات بسیارآموزند‌ه و دلگرم کننده‌ای دارد و به همین دلیل غرب بسیار ناراحت است.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه افرادی که اسامی آنها اعلام نشده بسیار دمکراتیک با موضوع برخورد کردند و بلوغ سیاسی نیز در جامعه و مردم دیده شده است گفت:، این امر نکته مهمی را نشان می‌دهد که ایران نه تنها در زمینه دانش و فناوری پیشرفت دارد بلکه در توسعه مدنی هم روز به روز پیشرفت می‌کند.

لاریجانی با اشاره به این که مردم پذیرفته‌اند که باید در چارچوب قانون عمل کنند بیان کرد: ما مدعی نیستیم که قانون اشکالی ندارد.

این نظریه پرداز با اشاره به این که رفتار قانونی بسیار حکایت کننده از مدنیت است اظهار داشت: شاید بخشی از آن به خاطر آموزش‌های رسانه ملی و دیگر رسانه‌ها باشد که مسائل را به نحو عمومی بیان می‌کنند.

وی با بیان این که مردم طالب مشی قانونی هستند ادامه داد: حماسه فقط به تعداد حضور نیست بلکه با کیفیت حضور،‌ نحوه مشارکت، نحوه مدنیت که مردم به نمایش می‌گذارند و هم چنین بعلاوه انتخاب خوب هم هست.

این تحلیلگر سیاسی با بیان این که با اعلام اسامی احراز صلاحیت شده وارد پروسه نهایی برای روز بسیار تاریخی شده‌ایم اضافه کرد: مردم باید با دقت و بهترین را انتخاب کنند که بتواند این بار سنگین را پیش ببرد.

لاریجانی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چرا غرب در تلاش است کشور را دو قطبی جلوه دهد افزود: دشمن برای ضربه زدن به نظام برنامه‌های بسیاری دارد.

وی با بیان این که دشمنان در فتنه ۸۸ پس از برگزاری انتخابات پرشکوه به دنبال سواستفاده بود این در حالی است که این بار هم این فرآیند را آغاز کرده است افزود: اولین استراتژی دشمن این بود که مردم را از مشارکت دور کنند و بعد در نهایت پررویی برای ما کاندیدا معرفی کردند.

این سیاستمدار خاطر نشان کرد: سخنگوی دولت آمریکا تصمیم شورای نگهبان را محکوم می‌کند و می‌گوید چرا فللان فرد یا افراد نیستند پس انتخابات آزاد نیست.

لاریجانی با اشاره به این که این کار، نهایت وقاحت یک حکومت در دخالت در کار دیگران را نشان می‌دهد تصریح کرد: مردم در دهان چنین وقاحت و جسارتی می‌زنند.

وی با اشاره به این که دولت آمریکا از نظر نرم‌های رفتاری سقوط آزاد کرده است، افزود: این امر میزان عصبانیت و دستپاچگی آن‌ها را نشان می‌دهد.

این تحلیلگر و نظریه پرداز با بیان این که نظام جمهوری اسلامی نظامی مستقل در چارچوب قانونی خود است گفت:‌ دولت آمریکا در حق ملت ما جنایت‌ها و ظلم‌های بسیاری مثل همین تحریم‌ها کرده است.

لاریجانی نفس این تحریم‌ها را بی‌شرمانه دانست و عنوان کرد: غرب پول ما را در فشارهای اقتصادی بلوکه می‌کند این امر نشان دهنده دشمنی عظیم آن‌ها نسبت به ملت ما است.

وی با اشاره به این که انتخابات نشان می‌دهد که کار بسیار مهمی است، تصریح کرد: این انتخابات با مشی قانونی و با نظم به اینجا رسیده و با انتخاب احسن از لحاظ استحکام و تقویت منافع ملی اقدامی بی‌نظیر است.

این سیاستمدار و نظریه پرداز در پاسخ به سوال دیگری در خصوص معیارهای دوگانه غرب در خصوص ایران چست گفت: دشمنان نمی‌خواهند بپذیرند غیر از خودشان دیگران تمدن و توسعه سیاسی هستند.

لاریجانی با بیان این که باید در این حماسه خودمان باید مباحثه و نقد را در نهایت ادب و احترام داشته باشیم افزود: باید نشان دهیم الگوی ما مباحثه است و نه بی‌ادبی.

وی با اشاره به خودمحوری و خود بزرگ بینی غرب گفت: غرب می‌گوید اگر مثل ما نمی‌شوید پس خوب نیستید.

*غرب باید نتیجه انتخابات را بپذیرد

این سیاستمدار و نظریه پرداز با اشاره به این که دمکراسی در ایران بسیار ریشه‌دار شده است که از نظر معیارهای حقوق بشری بزرگترین دستاورد محسوب می‌شود خاطر نشان ساخت: غربی‌ها باید نتیجه انتخابات ما را بپذیرند و خواهند پذیرفت.

لاریجانی با بیان این که اولین شرط در حقوق بشر دموکراسی قانونمند است گفت: در ایران قانون جای بسیار محکمی دارد بنابراین نظام ما دارای اینرسی است.

*سیاستمداران از ایجاد تنش اجتناب کنند

وی بااشاره به این که پیش بینی این است که غربی‌ها تلاش می‌کنند تنش‌ها را در انتخابات وارد کنند افزود: سیاستمداران باید هوشیار باشند از ایجاد تنش اجتناب کنند.

این نظریه پرداز با بیان این که امروز وظیفه دولت و مجلس این است که با تمام توان درمقابل هرگونه تنش معیشتی هوشیار باشند گفت: ابتدا دولت در اجرای فاز اول هدفمندی نشان داد که موفق است.

لاریجانی با اشاره به این که دشمن در تلاش است تا تنش مصنوعی ایجاد کند افزود: یکی از خدمات بزرگ دولت باید این باشد که هرگونه تنشی که دشمنان می‌خواهند به فضای انتخابات القا کنند، باید از آن جلوگیری کنند.

وی با اشاره به این که رئیس جمهور نباید دل مشغولی داشته باشد که کسی که مورد علاقه او بوده اسمش درآمده یا خیر اظهار داشت: مهم این است که این انقلاب و تجربه عظیم پیش برود.

*خدمات دولت با مسائل حاشیه‌ای زیر سوال نرود

این نظریه پرداز و سیاستمدار گفت: خدمات بزرگ دولت نباید با این مسائل حاشیه‌ای زیر سوال برود.

لاریجانی در پاسخ به سوال دیگر مجری در خصوص اینکه اخباری که در مورد انتخابات پیش روی ایران از سوی غربی‌ها منتشر می‌شود چندین برابر خبر انتخابات در کشورهای دیگر مثل پاکستان، مالزی و ونزوئلا است، پس چرا این حساسیت‌ها نسبت به ایران بالا است افزود: ‌این رفتار به خاطر موقعیت ویژه ایران است به طوری که ایران یک تجربه عظیم را با انقلاب آغاز کرد و یک نظام مدنی سیاسی و دمکراتیک را براساس اسلام پایه گذاری کرده است.

وی با اشاره به این که این تجربه رشد کرد و موفق شد و آثار آن محدود به مرزهای ما نبوده است خاطر نشان کرد: در صحنه‌های بین‌الملل ایران کشوری است که حرفش موثر است و خریدار دارد.

لاریجانی گفت:‌ در جریان هسته‌ای خدمتی که ما به کشورهای مختلف دنیا کردیم که بی نظیر است، به طوری که ما یک مونوپولی ظالمانه و کاملا تحمیل کننده را درمحروم کردن بقیه کشورها در استفاده از انرژی هسته‌ای شکستیم.

این سیاستمدار تصریح کرد: تجربه دموکراسی در ایران قابل مقایسه با آن شرایطی که وجود دارد نیست.

وی با اشاره به این که ما انتخابات را به همان ظرافتی که مقام معظم رهبری فرمودند انجام می‌دهیم افزود: دنیا به ما نگاه می‌کند که نامزدها انتخابات چگونه رقابت می‌کنند و مردم با چه توجهی نامزدها را انتخاب می‌کنند و در نهایت چگونه انتخابات برگزار می‌شود.

*رئیس‌جمهور نباید حرف‌های فضایی بزند

این نظریه پرداز سیاسی با اشاره به خدمت بزرگ صدا و سیما برای ارائه فضای خوب و کافی برای مناظره ادامه داد: کسی که رئیس‌جمهور می‌شود نباید حرف‌های عجیب و غریب و فضایی بزند.

لاریجانی با اشاره به این که رئیس‌جمهور باید متدین باشد و راجع به چند موضوع مهم باید حرف داشته باشد. بیان کرد: کسی که رئیس‌جمهور می‌شود باید در مورد مسئله هسته‌ای چارچوب مسائل را بداند و یا این که توسعه فرهنگی، سیاسی را براساس اسلام بفهمد و با مسائل منطقه‌ای آشنا باشد.

*ادعای منجی گری به درد رئیس‌جمهور نمی‌خورد

وی با بیان این که باید فردی را انتخاب کنیم که مسائل اصولی را بداند گفت: ادعای منجی بازی و این که اوضاع کشور خطرناک است و باید آن را نجات داد به درد رئیس‌جمهور نمی‌خورد.

لاریجانی گفت: این تفکر که من می خواهم منجی باشم مبتنی بر یک پیش فرض غلط است زیرا کشور برروی لبه پرتگاه نیست.

این نظریه پرداز خاطرنشان ساخت: اگر کسی در فهم مسائل حقیقی دچار اشتباه است بهتر است رای نیاورد بنابراین باید گفت اگر خدایی نکرده کشور در لبه پرتگاه باشد رئیس‌جمهور توان کار را نخواهد داشت بلکه رهبری وظیفه دارد تا مسئولین قوا را جمع کند و حالت ویژه برگزار شود تا کشور نجات یابد.

وی افزود: ما فردی را می‌خواهیم که معقول و در چارچوب قانونی با افکار روشن و ادبیات سرراست و نه ادبیات پیچیده باشد.

وی با اشاره به این که باید حجم تبلیغات کم و از نظر محتوا بالا باشد افزود: آنها باید زحمت بکشند و در مورد مسائل اصلی حرف بزنند و این امر با کار خوب صداوسیما که کار پوستر چاپ کردن را دارد بی اثر شده است.

لاریجانی با بیان این که کسانی که می‌خواهند رقابت کنند نباید حرفی بزنند که دشمنان از آن سوء استفاده کنند اظهار داشت: ایده جدید در چارچوب منافع ملی و با حفظ منافع ملی عیبی ندارد.

این سیاستمدار و نظریه پرداز با بیان این که نباید صحبتهایمان به گونه‌ای باشد که غرب تصور کند ما برده‌ایم گفت: باید چارچوب جدیدی را برای تعامل با دنیا با ایده ای جدید نظر بگیریم.

وی با اشاره به این که نباید در دنیای اسلام دچار تزلزل شویم افزود: انتخابات ایران انتخاباتی بسیار مهم است بنابراین باید رقابت درجه یک را ارائه داد تا دنیا بفهمد چه رقابت خوبی در ایران حاکم است.

لاریجانی با اشاره به این که باید فرهیختگان را به مسابقه گذاشت و این که دید چه کسی فرهیخته‌تر است ادامه داد: خداوند زمینه را آماده کرده و ما باید هنرمندی‌مان را عرضه کنیم.

این نظریه پرداز و سیاستمدار در پاسخ به سوال دیگری در خصوص تاثیر این حماسه بر روی موضوعات بین‌المللی چیست گفت: آثار این انتخابات در منطقه به استقرار نظام‌هایی منجر می‌شود که مورد تهاجم غرب بوده است.

وی با اشاره به این که این انتخابات در سطح بین‌المللی و بیداری منطقه هم آثار فراوانی خواهد داشت تصریح کرد: روابط ما با همسایگان به استحکام بیشتر روی خواهد آوردو

وی ادامه داد: رئیس‌جمهور آینده اقتصاد ما را منضبط می‌کند و معتقدیم با توجه به برداشتی که غربی‌ها خواهند داشت وضع اقتصادی ما بهتر خواهد شد.

منبع:دانا

برچسب ها:
شوراي نگهبان بساط غرب را به هم زد/ ادعاي منجي گري به درد رئيس‌جمهور نمي‌خورد
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان