جمله تاریخی مقام معظم رهبری در سال ۹۰/قسمت اول

  • شناسه خبر: 1917
جمله تاریخی مقام معظم رهبری در سال ۹۰/قسمت اول

رهبر معظم انقلاب در سال ۹۰ بیش از ۶۰ سخنرانی داشتند که در هریک از آنها نکات مهمی را برای مردم و مسئولین مطرح کردند.به گزارش خانه خشتی به نقل از «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در این گزارش ۹۰ جمله از کلیدی ترین جملاتی را که رهبر معظم انقلاب در بیانات خود در سال ۹۰ از […]

خانه » آخرین اخبار » جمله تاریخی مقام معظم رهبری در سال ۹۰/قسمت اول

رهبر معظم انقلاب در سال ۹۰ بیش از ۶۰ سخنرانی داشتند که در هریک از آنها نکات مهمی را برای مردم و مسئولین مطرح کردند.به گزارش خانه خشتی به نقل از «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در این گزارش ۹۰ جمله از کلیدی ترین جملاتی را که رهبر معظم انقلاب در بیانات خود در سال ۹۰ از فروردین تا مرداد به آنها توجه ویژه داشتند را در چهار بخش اقتصادی، فرهنگی، سیاست داخلی و سیاست خارجه برای شما گردآوری کرده ایم.

حوزه اقتصادی

۱. این سال را “سال جهاد اقتصادی” نامگذاری می کنم و از همه مسئولان انتظار دارم در عرصه‌ی اقتصادی با حرکتِ جهاد گونه کار کنند.

پیام نوروزى به مناسبت آغاز سال ۱۳۹۰ / “سال جهاد اقتصادی”

۲. آنچه که من از مسئولین و از مردم عزیزمان توقع دارم، این است که جای تابلونویسی  شعار جهاد اقتصادی را بشنوند، باور کنند و دنبال کنند.

بیانات در حرم مطهر رضوی در آغاز سال ۹۰

۳. جهاد اقتصادى. یک حرکت عظیمى جلوى همت مسئولین کشور هست. هم مردم، هم مسئولین باید دست به دست هم بدهند، امسال این حرکت جهاد اقتصادى را شروع کنند.

۴. شعارهاى سال به معناى شروع این جریان است، نه اینکه مخصوص امسال است

بیانات در دیدار هزاران نفر از مردم استان فارس

۵. بعضی روى قوه‌ى قضائیه فشار مى‌آورند که  اسامی مفسدین اقتصادی را افشاء کنید. هیچ لزومى ندارد افشاء کردن. در موارد شارع مقدس مشخصاً  خواسته است که مردم مجازات را ببینند، یا مجازات شونده را بشناسند؛ اینها موارد خاصى است، مال همه جا نیست.

بیانات در دیدار رئیس و مسئولان قوه قضائیه

۶. ما واقعاً حق نداریم افراد را به صرف گمان، متهم کنیم، مشهور کنیم؛ واقعاً جایز نیست؛ نه در سایت، نه در روزنامه، نه در تریبونهاى گوناگون. حیثیت افراد را باید حفظ کرد.

۷. اگر جرمی جائى ثابت نشده باشد. ما هیچ حجتى نداریم که این را بگوئیم. حتّى جرمى که ثابت شد، اصل نباید بر افشاى آن جرم باشد. مگر آنجائى که خود نفس افشاء کردن، یک مصلحت بزرگى داشته باشد

بیانات در دیدار جمعی از دانشجویان

۸. ما در عرصه های گوناگون اقتصادی ، کشاورزی صنعتی و …. پیشرفتهاى خوبى داشتیم. خوب است که مردم اینها را از زبان مسئولان بخشهاى گوناگون غیردولتى بشنوند؛ این، مردم را امیدوار می کند.

۹. سیاست استکبارى، زمین زدن ملت ایران و نظام جمهورى اسلامى از راه اقتصاد است. تحریمها گرچه بهانه‌اش مسئله‌ى انرژى هسته‌اى است، اما دروغ می گویند هدف تحریمها، فلج کردن اقتصادى است.

بیانات در دیدار فعالان بخش‌هاى اقتصادى‌ کشور

حوزه فرهنگی

۱۰. نظام آموزش و پرورش وارداتی ما توانائى لازم را براى تربیت نسلهاى گوناگون را ندارد  و برخاسته‌ى از نیازهاى درونى ما نیست.

۱۱. تحول در نظام آموزش و پرورش باید بر اساس ایجاد یک الگوى مستقل ایرانى و برخاسته‌ى از معنویات و نیاز این کشور باشد؛ در واقع برخاسته‌ى از اسلام ناب، باشد.

۱۲. هدف الگوى جدید تحول در آموزش و پرورش ،تربیت نیروى انسانىِ طراز جمهورى اسلامى است.

بیانات در دیدار هزاران نفر از معلمان سراسر کشور

۱۳. یکى از مهمترین کارها در عرصه‌ى نظرى عدالت‌پژوهى است باید در دانشگاه یک دانشِ میان‌رشته‌اى  تعریف شود؛ بحث شود، روى آن به طور مستقل سرمایه‌گذارى شود.

بیانات در دومین نشست اندیشه‌هاى راهبردى

۱۴. بحران زن در دنیا از دو مساله نگاه غلط و بد فهمیدن جایگاه و شان زن در جامعه و بدفهمیدن مسئله خانواده و بد عمل کردن در رفتارهای داخل خانواده است. که از غرب شروع شده و خیلى هم قدیمى و ریشه‌دار نیست.

۱۵. ما در مسئله‌ى زن، از غرب طلبگاریم؛ ما مدعى غربیم.

۱۶. غرب باید در قبال تحقیر و ظلم به زن جواب گو باشد.

۱۷. جمهورى اسلامى در مسئله‌ى زن باید به طور صریح و بدون هیچ مجامله، حرف خودش را  که اعتراض به نگاه غربى و این نامعادله‌ى ظالمانه‌ى غربى است بگوید.

بیانات در دیدار جمعی از بانوان نخبه

۱۸. رسانه‌ها متوجه باشند؛ بى‌دلیل گزارشهاى رسمى مسئولان برجسته‌ى نظام را زیر سؤال نبرند.

بیانات در دیدار رئیس و مسئولان قوه قضائیه

۱۹. به گمان من یکى از بدترین و پرخسارت‌ترین تنبلى‌ها، تنبلى در خواندن کتاب است.

۲۰. کتابخوانى باید در جامعه ترویج شود؛ و این کار بر عهده‌ى همه‌ى دستگاه‌هائى است که در این زمینه مسئولند؛ از مدارس ابتدائى بگیرید تا دستگاه‌هاى ارتباط‌جمعى، تا صدا و سیما، تا وسائل تبلیغاتى گوناگون.

۲۱. در تولید کتاب  به نیازها و خلأهاى جامعه نگاه کنند؛ خلأهاى فکرى را، نیازهاى فکرى را بشناسند، انتخاب کنند، سراغ آنها بروند.

بیانات در دیدار مسئولان کتابخانه‌ها و کتابداران

۲۲. حفظ قرآن می تواند تدبر در قرآن را ایجاد کند. ما حافظ قرآن کم داریم. حالا یک میلیون کم است به جاى یک میلیون، ما باید ده میلیون نفر حافظ قرآن داشته باشیم.

بیانات در دیدار قاریان، حافظان و اساتید قرآنی

۲۳. من معتقدم که کشور ما با امکاناتى که داریم، می تواند صد و پنجاه میلیون نفر جمعیت داشته باشد. هر اقدام و تدبیرى که می خواهد براى متوقف کردن رشد جمعیت انجام بگیرد، بعد از صد و پنجاه میلیون انجام بگیرد.

بیانات در دیدار مسئولان نظام جمهورى اسلامى ایران

۲۴. ما به هیچ وجه نگفتیم که دانسته‌هاى غربى‌ها را که در زمینه‌هاى گوناگون علوم انسانى پیشرفتهاى چند قرنىِ زیادى داشتند، یاد نگیریم یا کتابهاى اینها را نخوانیم؛ ما میگوئیم تقلید نکنیم.

۲۵. ما از یادگیرى به هیچ وجه احساس سرشکستگى نمی کنیم. لازم است یاد بگیریم، از غرب و شرق یاد بگیریم .ما از این احساس سرشکستگى می کنیم که این یادگیرى به دانائى و آگاهى و قدرت تفکر خود ما منتهى نشود. شاگردى می کنیم تا استاد شویم.

۲۶. به تشکلهاى دانشجوئى توصیه کنم، این است که به طور جدى به کارهاى فکرى و فرهنگىِ برنامه‌مند و هدفمند و عمیق بپردازند. و از ابتذال در کارهای فرهنگی به جد بپرهیزند.

بیانات در دیدار جمعی از دانشجویان

۲۷. امروز تعداد شاعران ما در کشور، از لحاظ کمیت، شبیه همان دوره‌ى دویست ساله است. البته این به برکت انقلاب است.

بیانات در دیدار جمعی از شعرا

حوزه سیاست خارجه

۲۸. جمهورى اسلامى موضع حق را انتخاب می کند،تماشاگر بی تفاوت بودن در طبیعت جمهوری اسلامی نیست .

۲۹. جنگ، امروز هم هست. قدرتهاى مستکبر دنیا – یعنى قدرتهاى غربى، قدرت آمریکا، قدرت صهیونیستها – حد یقف ندارند

۳۰. امروز به برکت اسلام، به برکت انقلاب اسلامى، یک حوادثى در منطقه دارد اتفاق مى‌افتد. مطمئناً این بیدارى مردم به نتیجه خواهد رسید .

۳۱. ما از اخم قدرتهاى پوشالى دنیا هرگز نترسیدیم، ملاحظه نکردیم و نخواهیم کرد.

بیانات در دیدار هزاران نفر از مردم استان فارس

۳۲. من اصرار دارم مواضع ضد استکباری مجلس همچنان با همین استحکام، با همین قوت ادامه داشته باشد.

۳۳. چالش میان انقلاب اسلامى و استکبار جهانى، چالش مستمرى است.

۳۴. دشمن امروز بر روى مسئله اقتصادی تکیه‌ى اساسى دارد.

۳۵. دشمن یک سناریوى جامع و سر و ته دارى را براى نظام اسلامى و براى حرکت اسلامى و بیدارى اسلامى تدارک دیده است. خوشبختانه ما کفایت برخورد با این سناریو را داریم؛ در این تردیدى نیست.

۳۶. دشمن در این سى و دو سال بیکار که نبودند. مرتباً تلاش شده، مرتباً فکر شده، به قول خودشان اتاقهاى فکرشان مشغول کار بوده است. ولى  نتیجه این شده که جمهورى اسلامى جلو آمده، آنها عقب رفته‌اند.

بیانات در دیدار نمایندگان مجلس شوراى اسلامى

۳۷. شاخص عمده در حرکت مردمىِ در بیداری اسلامی سه چیز است: یکى اسلامى بودن، یکى ضد آمریکا و صهیونیست بودن، و یکى مردمى بودن. ما با این حرکت ها همراهیم.

۳۸. اگر در جائى ببینیم با تحریک آمریکائى‌ها، با تحریک صهیونیستها، یک حرکتى به راه افتاده است، با آن حرکت همراهى نمی کنیم.

بیانات در بیست و دومین سالگرد امام خمینی(ره)

۳۹. امروز قدرتهاى مستکبر نمی خواهند در مقابل این واقعیت بزرگ و غیرقابل انکار تسلیم شوند که ملتهاى منطقه بیدار شدند،و به اسلام برگشته‌اند.

۴۰. حقیقت این است. نفس اسلامى در کشورهاى مسلمان دمیده شده است.

۴۱. حکام دست‌نشانده‌ى آمریکا و غرب با این ملتها کارى کردند که این ملتها احساس کردند که جز قیام، جز حرکت عظیم عمومى، جز انقلاب، راهى در مقابل آنها نیست؛ لذا قدم در این راه گذاشتند .این حرکتها یقیناً به نتیجه خواهد رسید.

۴۲. باید همه هوشیار باشند؛ بدانند حیله‌هاى دشمنان متنوع است،  ملتها توجه داشته باشند؛ آمریکائى‌ها و صهیونیستها سعى می کنند انقلابها را منحرف کنند.

۴۳. آنجائى که حرکت ضد آمریکا و ضد صهیونیسم است، آن حرکت، حرکت اصیل و مردمى است؛ آنجائى که شعارها به نفع آمریکا و صهیونیسم است، آنجا حرکت انحرافى است.

بیانات در دیدار مسئولان نظام در روز عید مبعث

۴۴. آنچه امروز دارد اتفاق مى‌افتد، حضور مردم است با تنشان، با جانشان؛ آن هم با گرایش توحیدى و خدائى و الهى؛ با الله اکبر، با نماز جماعت.

۴۵. تاریخ منطقه و به تبع آن تاریخ دنیا ورق خورده است؛ یک فصل جدیدى آغاز شده است .

۴۶. امروز همان حرکتى که ما ملت ایران سى سال قبل عیناً همان حرکت را با یک تفاوتهاى منطقه‌اى و بومى و جغرافیائى و تاریخى، در دنیاى اسلام در چندین کشور داریم مشاهده می کنیم.

۴۷. موج بعدى بیداری اسلامی در مناطق خیلى دوردست‌تر هم وجود دارد و چنین چیزى پیش خواهد آمد، که این براى ما تشویق‌آمیز است،نشان می دهد که ما امیدمان به آینده باید بیشتر باشد.

بیانات در دیدار فرماندهان سپاه پاسداران

۴۸. امروز جمهورى اسلامى در فضاى سیاست بین‌المللى، به عنوان یک کشور محترم، اثرگذار، معتبر و متنفذ در دنیا شناخته شده است.

۴۹. اوضاع منطقه درست عکس سیاستهاى قدرتهاى غربى و آمریکا و صهیونیسم بین‌الملل دارد پیش می رود.

۵۰. ابعاد آنچه که در مصر و در تونس و در یمن و در بعضى از مناطق دیگر دارد اتفاق مى‌افتد،خیلى عظیم است. امروز رژیم اشغالگر قدس محاصره است در بین کشورهائى که براى مقابله‌ى با او انگیزه دارند.البته تلاش می کنند براى اینکه بر امواج بحران در این منطقه سوار شوند و بیدارى را به نحوى کنترل کنند؛ اما نتوانستند.

۵۱. در لیبى، سیاست غرب، سیاست بسیار رذیلانه و موذیانه‌اى است.  اولاً مسئله‌ى نفت لیبى است که برایشان مهم است، ثانیاً فضاى وسیع این کشور است که می توانند در جاهاى مختلفش پایگاه بزنند، ثالثاً اشراف بر کشور مصر و کشور تونس؛ دو تا کشور انقلابى.

بیانات در دیدار مسئولان نظام جمهورى اسلامى ایران

۵۲. در زمینه‌ى مسائل منطقه، دستگاه‌هاى ذى‌ربط کشور تحرک بسیار خوبى داشتند و دارند. الان منطقه، میدان عظیم زورآزمائى است و دستگاه‌هائى که با این مسئله مرتبطند، حسابى وسط میدانند . برخى از کارها قابل تبلیغاتى شدن نیست

۵۳. ثبات و استمرار و استقرار نظام جمهورى اسلامى از جمله‌ى مهمترین عواملى بوده است که ملتهاى منطقه و ملتهاى مسلمان را امیدوار کرد.

۵۴. توصیه‌ من به مجموعه‌ى تشکلهاى دانشجوئى این است: شما وقتى نگاه می کنید به جبهه‌ى معارض، یعنى استکبار، جبهه‌ى ظلم، جبهه‌ى سرمایه‌دارهاى کلان بین‌المللى، کارتلها، تراستها و و و، به چشم یک جبهه به آنها نگاه کنید در مقابله‌ى با انقلاب اسلامی با این نگاه خیلى از کارهاى اینها معناى واقعى خودش را نشان می دهد.

۵۵. امروز یکى از سیاستهاى دشمن، ترویج ابتذال است. با این سیاست استکبار مبارزه کنید.

بیانات در دیدار جمعی از دانشجویان

حوزه سیاست داخلی

۵۶. کشور نباید به مسائل حاشیه‌اى مبتلا شود.

۵۷. اتحادى که امروز در میان مردم و در بین مردم و مسئولین وجود دارد،  بایستى باقى بماند .

۵۸. یکى از نقشه‌هاى بزرگ دشمنان ملت ایران، ایجاد تفرقه و شکاف در داخل بوده است.

۵۹. مسئولین کشور باید سعى کنند گله ها را در معرض افکار عمومى مطرح نکنند؛ این ضربه‌ى به اتحاد ملى است.

بیانات در حرم مطهر رضوی در آغاز سال ۹۰

۶۰. تا من زنده هستم، تا من مسئولیت دارم، به حول و قوه‌ى الهى نخواهم گذاشت این حرکت عظیم ملت به سوى آرمانها ذره‌اى منحرف شود.

۶۱. تا مردم عزیزمان اینجور با شور، با شعور، با بصیرت، با عزم راسخ در میدان هستند، لطف الهى شامل است؛ این را بدانید.

۶۲. دولت مشغول تلاش و فعالیت و خدمت است. هر جا خدمت باشد، هم مردم طرفدار هستند، هم رهبرى طرفدار است.

۶۳. در مسئله‌ى اطلاعات چه جنجالى در دنیا راه انداختند. تحلیلها را به سمت شکاف  داخل نظام جمهورى اسلامى بردند،  که رئیس جمهور حرف رهبرى را گوش نکرده است!ببینید چطور منتظر بهانه‌اند.

۶۴. آنجائى که احساس کنم یک مصلحتى دارد تفویت می شود(مثل مسئله اطلاعات) یک مصلحت بزرگى دارد مورد غفلت قرار می گیرد، تفویت می شود؛ خب، انسان وارد می شود که جلوى این تفویت مصلحت را بگیرد.

۶۵. نقص در کار همه‌مان هست؛ بنده هم نقص دارم، رؤساى قوا هم خالى از نقص نیستند، باید نقصهاى خودمان را بشناسیم، آنها را کم کنیم؛ تا در کار عظیم این ملت بزرگ گره ایجاد نکنیم.

بیانات در دیدار هزاران نفر از مردم استان فارس

۶۶. بحث عدالت بایستى به یک گفتمان نخبگانى تبدیل شود. باید این مسئله را دنبال کنیم و پیگیرى این بحث را رها نکنیم؛ چون زمینه خیلى زیاد است.

۶۷. امروز کشور در مسیر پیشرفتهاى جهشى است؛ این یک واقعیتى است. خوشبختانه حرکت کشور به سمت پیشرفت – به معناى عام – یک حرکت سریعى است.

۶۸. امروز باید رابطه‌ى پیشرفت و عدالت مشخص شود.

بیانات در دومین نشست اندیشه‌هاى راهبردى

۶۹. اختلاف سلیقه، اختلاف نظر، در مسائل سیاسى، نباید به چالش میان جناحهاى کشور منتهى شود.

۷۰. گناه بزرگ فتنه‌گران در سال ۸۸ این بود که شبه های  ذهنیشان را به صورت ایجاد چالش براى نظام اسلامى مطرح کردند. این گناه بزرگ، قابل اغماض هم نیست.

۷۱. در داخل مجلس شوراى اسلامى، خودنظارتى بگذارید. این، همان تقواى جمعى است.

۷۲. کسى با آزادى نماینده مخالف نیست؛ با کج رفتارى نماینده مخالف است.

۷۳. یک نماینده‌ى کج رفتار مجلس شوراى اسلامى را بدنام می کند، حیف نیست؟ مجلسِ به این عظمت، این نهاد قانونىِ اساسى در کشور.

۷۴. مراقب باشید به خاطر انتخابات آخر سال در اسفند، این ده ماهى که باقى مانده، مجلس دچار رکود و کم‌کارى نشود.

۷۵. خطر بزرگى است کسى به خاطر تأمین نمایندگى در یک دوره، به صاحبان ثروت یا به صاحبان قدرت نزدیک شود؛ این از آن چیزهائى است که خداى متعال از آنها نمی گذرد و انتقام خواهد گرفت.

۷۶. بایستى همکارى کرد، باید کمک کرد؛ هم مجلس کمک کند به دولت، هم دولت کمک کند به مجلس.

بیانات در دیدار نمایندگان مجلس شوراى اسلامى

۷۷. تعبیر “پابرهنگان” و “کوخ‌نشینان” جزو تعبیراتى بود که در کلام امام بارها و بارها تکرار شد. به مسئولین اصرار داشتند که به طبقات محروم برسید و از اشرافیگرى پرهیز کنند.

۷۸. آفت مسئولیت در یک نظامى که متکى به آراء مردم و متکى به ایمان مردم است، این است که مسئولین به فکر رفاه شخصى بیفتند.

۷۹. اعتماد مردم  با تأمین عدالت و عمل دقیق و حکیمانه‌ى به قانون تأمین خواهد شد.

۸۰. تمام قوا ها هم توجه داشته باشند زیر سؤال بردن فعالیتها، زحمات را ضایع می کند.

۸۱. ما به عنوان کسى که مستمع و شنونده و مخاطب گزارش های رسانه ها هستیم، باید هوشیارانه نگاه کنیم، گزارشها را تلقى به قبول کنیم.البته در مواردى ممکن است یک آمار دروغ، آمار غلط، آمار اشتباهى هم داده شود؛ این را نباید تعمیم داد و شبهه کرد.

بیانات در دیدار رئیس و مسئولان قوه قضائیه

۸۲. بایستى واقع‌بینانه نگاه کنیم؛ خودمان را نبایستى دچار خطا کنیم؛ یکسونگرى نکنیم. ما نقاط مثبتى داریم، نقاط منفى‌اى هم داریم؛ هر دو را ببینیم.

۸۳. غلبه دادن نگاه منفى، خلاف واقع‌بینى است؛ موجب ناامیدى است.

۸۴. غلبه دادن نگاه مثبت، بدون دیدن نقطه‌ى منفى، این هم گمراه کننده است؛ موجب یک رضایتى در انسان می شود که کاذب است.

۸۵. نظام ثابت کرده است که توانائى غلبه‌ى بر تهدیدها را دارد؛ این خیلى چیز مهمى است.

۸۶. اعتماد میان مردم و نظام. کمتر کشورى در دنیا وجود دارد که اعتمادى را که مردم ایران نسبت به نظام جمهورى اسلامى دارند، نسبت به نظام حکومتى خود داشته باشند.

۸۷. در سخت‌ترین شرائط تحریم، کشور در مقوله علم و فناوری ، انرژی هسته ای فناوری زیستی و نانو، ابررایانه ها ، هوا و فضا ، نانوداروهای ضد سرطان و… پیشرفت کرده است .

۸۸. ما در کشور رکود نداریم؛ حرکت داریم، پیشرفت داریم، اما نظام، نظام ثابت و مستقرى است؛ استحکام دارد. اینها نقاط مثبت ماست.

۸۹. تجربه‌ى متراکم در قانونگذارى، در اجرا؛ این هم جزو نقاط درخشان کشور است.

۹۰. میل به رفتارهاى قبیله‌اى در میدان سیاست، در میدان اقتصاد، از دیگر نقاط ضعف ماست.

بیانات در دیدار مسئولان نظام جمهورى اسلامى ایران

برچسب ها:
جمله تاریخی مقام معظم رهبری در سال 90/قسمت اول
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان