هواپیمای بدون سرنشین سنگین وزن در کشور ساخته شد

  • شناسه خبر: 1786
هواپیمای بدون سرنشین سنگین وزن در کشور ساخته شد

به گزارش «خانه خشتی»به نقل از  ایسنا : محققان تبریزی موفق به طراحی و ساخت هواپیمای بدون سرنشین مدرن و سنگین وزن شدند.رضا داننده حکم آباد، دانشجوی خلبانی سازمان هواپیمایی کشوری در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری ایسنا، خاطرنشان کرد: بدنه این هواپیما کاملا به صورت بومی با استفاده از انواع چوب در تبریز طراحی و ساخته […]

خانه » اجتماعی » هواپیمای بدون سرنشین سنگین وزن در کشور ساخته شد

به گزارش «خانه خشتی»به نقل از  ایسنا : محققان تبریزی موفق به طراحی و ساخت هواپیمای بدون سرنشین مدرن و سنگین وزن شدند.رضا داننده حکم آباد، دانشجوی خلبانی سازمان هواپیمایی کشوری در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری ایسنا، خاطرنشان کرد: بدنه این هواپیما کاملا به صورت بومی با استفاده از انواع چوب در تبریز طراحی و ساخته شده است. این هواپیما از نظر قیمت و هزینه‌های پروازی از مشابه‌های خارجی خود ارزان‌تر بوده و از مقاومت بالایی برخوردار است.

وی درباره مشخصه‌های هواپیمای بدون سرنشین «شاپرک»گفت: طول بال این هواپیما چهار متر، طول بدنه، ۲۶۰ سانتی متر و ارتفاع آن ۸۶ سانتی متر است و دارای یک موتور دو زمانه دو سیلندر ۱۱۶ سی سی است که بیشینه وزن برخاست این هواپیما ۵۵ کیلوگرم است.

داننده حکم آباد افزود: این هواپیما می‌تواند در باندهای آسفالت، خاکی، ‌چمن و … نشست و برخاست کند. سرعت برخاست این هواپیما از زمین ۳۵ تا۳۰ knot (حدود۶۴ کیلومتر بر ساعت) بوده و سرعت نشست این هواپیما knot 30 است همچنین دارای سرعت کروز knot 85 معادل ۱۵۸ کیلومتر بر ساعت و حداکثر سرعت پرواز این هواپیما knot 130 است.

وی با بیان اینکه این پرنده توانایی پرواز در هر شرایط آب و هوایی در شب و روز را دارد، تصریح کرد: هواپیمای بدون سرنشین «شاپرک» می‌تواند تا ارتفاع ۱۵ پا(پنج کیلومتر) اوج بگیرد و برد عملیاتی این هواپیما ۵۰ کیلو متر است و می‌تواند بدون سوخت گیری به مدت ۳.۵ ساعت به پرواز خود ادامه دهد.

داننده حکم آباد خاطرنشان کرد: این هواپیما توانایی حمل بار به میزان هشت کیلوگرم را دارد و می‌توان این هواپیما را در مدت زمان کمتر از ۲۰ دقیقه عملیاتی کرد و به پرواز درآورد. یکی از ویژگی‌های این پرنده، قابلیت ادامه پرواز با خلبان خودکار (AUTOPILOT) است.

به گفته وی، هواپیما دارای سه دوربین نصب شده در بدنه است که توانایی همزمان ارسال تصویر به صورت زنده (online) به ایستگاه زمینی و ذخیره (save) تصاویر در هواپیما را دارد.

وی ادامه داد: از دیگر توانایی‌های قابل توجه این پرنده می‌توان به توانایی پرواز در ارتفاع پایین، هزینه پرواز اندک، تعمیر و نگهداری سریع و قیمت تمام شده پایین‌ اشاره کرد.

داننده حکم آباد ادامه داد: انجام ماموریت نظامی، حفاظت جنگل و مرزبانی، کنترل ترافیک شهری و جاده‌‌یی، استفاده در امداد و نجات، تحت نظر گرفتن و حفاظت از کانال کشی‌های نفت، حمل بار، پروازهای نمایشی و نمادین در جشن‌های ملی کشور و تصویربرداری از جمله کاربردهای این هواپیمای بدون سرنشین است.

وی در پایان با بیان اینکه این هواپیمای بدون سرنشین با حمایت معاونت پژوهشی دانشگاه تبریز عملیاتی شده است، اظهار امیدواری کرد که با حمایت‌های مالی بتوان هواپیماهای بسیار مدرن و پیشرفته در سرعتهای زیاد و بردهای بالا را در کشور ساخت و به تولید انبوه رساند.

به گزارش ایسنا، مهندس محمدرضا سجادی، کارشناسی ارشد مکاترونیک دانشگاه تبریز و مهندس محمدحسین داننده حکم‌آباد، دانشجوی رشته مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی تبریز از دیگر اعضای گروه سازنده هواپیمای بدون سرنشین شاپرک هستند.

برچسب ها:
هواپيماي بدون سرنشين سنگين وزن در كشور ساخته شد
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان