سلسله گفتگوهای خانه خشتی با موضوع رفسنجان شهر معدن مس؛

فاتحه موسیقی فاخر در رفسنجان را باید خواند / دلیل رفتارهای رئیس اداره ارشاد را نمی فهمیم

  • شناسه خبر: 174339
فاتحه موسیقی فاخر در رفسنجان را باید خواند / دلیل رفتارهای رئیس اداره ارشاد را نمی فهمیم

در ادامه سلسله گفتگوهای خانه خشتی با موضوع رفسنجان شهر معدن مس، این بار به سراغ سعید مشرف شاه کارشناس موسیقی با سابقه بیش از سی سال در رفسنجان و کشور، رفتیم.

خانه » اجتماعی » فاتحه موسیقی فاخر در رفسنجان را باید خواند / دلیل رفتارهای رئیس اداره ارشاد را نمی فهمیم

به گزارش خانه خشتی، تکرار این مطلب خسته کننده نیست. قطره های آب با تکرار، سنگ را سوراخ می کنند.  پس ما تکرار می کنیم. ما رفسنجانی ها می دانیم سرچشمه جزء خاک شهرمان محسوب می شود و در زیبا سازی شهری باید به معدنی بودن شهر رفسنجان نیز پرداخته شود. رفسنجان خانه ی ماست، سرچشمه جزء رفسنجان ماست، کجاست المانی که نشان بدهیم ما معدن مس داریم؟ معدن مس یکی از داشته هایی که خدا به ما داده است. شهیدان داشته های الهی ما هستند. باغ های پسته داشته های خدا به ماست.

داشته هامان را باید به اسم شهرمان ثبت کنیم تا مدعی برایشان پیدا نشود.  اینجاست که زیباسازی یک مسئله ی استراتژیک می شود و در این زمینه هنر تاکتیک محسوب می شود تا هویت شهر را بسازیم.

اگر نگاه ما به زیبا سازی استراتژیک باشد، آن وقت زیبا سازی شناسنامه ی شهر محسوب می شود.  ما بیش از نهصد شهید داریم، باید این ها را نشان بدهی،  پس تکرار می کنیم و ما هنرمندان حرفه ای  بومی داریم که از عهده ی امر مهم زیبا سازی بر می آیند.

در ادامه با افتخار خواستیم  یکی  از هنرمندان  موسیقی اهل رفسنجان با ما به گفتگو بنشیند؛ سعید مشرف شاه، متولد ۱۳۵۱، کارشناس موسیقی، که سابقه بیش از سی سال موسیقی در رفسنجان و کشور را دارد:

سلام، حالتون چطوره؟

سلام، خداروشکر چون خدایی هست و می گذرد خوبیم.

احساس خودتان را راجع ­به رفسنجان بگویید؟

رفسنجان را واقعاً دوست دارم.

چه تیپ شخصیتی دارید و ارتباط شما با خدا چگونه است برای ما بگویید یک  هنرمند عرصه موسیقی چگونه با خدا ارتباط برقرار می­کند؟

موضوعات را خیلی سخت نمی­گیرم و سعی می­کنم مراقب رفتار خود باشم؛ من فکر می­کنم خدا به اندازه ظرفیت هر شخص توانایی ارتباط با خودش را به آن فرد داده و چه بهتر که انسان­ها و هنرمندان بتوانند فکر کنند، خدا بالاترین ظرفیت را به آنها داده تا با تمام وجود با خدا ارتباط برقرار کنند؛ همیشه سعی من بر این بوده که از نظر روحی، جسمی و اخلاقی این ارتباط را برقرار نمایم و امیدوارم که بتوانم موفق شوم.

 

انجمن موسیقی در رفسنجان چه کاری انجام می­دهد و به دنبال چیست؟

بعد از چندسال پرکار و فعالیت  از جمله برگزاری کنسرت­های بومی و چندین جشنواره موسیقی در رفسنجان و حتی سایر شهرهای استان و هم­چنین برگزاری جشنواره­ها در شهر کرمان که با همکاری گروه ها ، هنرمندان و پیشکسوتان موسیقی  پاپ و سنتی انجام شد. با برنامه­ریزی برخی به ظاهر دوستان و هم­چنین همراهی محترم اداره ارشاد،از اواخر سال ۹۵ انجمن موسیقی نداریم. اگر ارشاد از ما بخواهد ما می توانیم انجمن موسیقی در رفسنجان آن هم به صورت قابل قبول تشکیل دهیم.

درباره­ ی هنرمندان عرصه موسیقی رفسنجان بگویید؟

ما در رفسنجان هنرمندان  خوبی داریم که در عرصه­های مختلف موسیقی فعالیت دارند.

چقدر تعامل بین هنرمندان موسیقی در رفسنجان وجود دارد؟

تا سه سال پیش این تعامل به حدی بود که دیگر دوستان در رشته ­های هنری به من می­گفتند چه خوب اهالی موسیقی این قدر با هم و همدل  هستند.  حتی در اجراها، گروه ها به یگدیگر کمک می کردند. در همه­ ی برنامه­ ها از جمله کنسرت­های ملی تا بومی و برگزاری جشنواره ­ها همه همکاری داشتند. ولی در حال حاضر هیچ اثری از آن انسجام سه سال پیش وجود ندارد!!

موسیقی یک حرفه است؟

به نظر من نه ­تنها موسیقی بلکه هر کاری بایستی با عشق آغاز شود که در پی آن درآمد، اعتبار و احترام می­ آید؛ و می شود به آن نگاه حرفه­ای هم کرد ولی هرکاری که به چشم یک حرفه به آن نگاه شود نهایتاً مثل یک ابزار کم ارزش می­شود، چنانچه در حال حاضر در بسیاری کارها شاهد نگرش ابزاری هستیم. موسیقی چنانچه مستمر و جدی باشد، بله می توان گفت حرفه ای است.

موسیقی حلال و حرام دارد؟

هر چیزی حلال و حرام دارد چنانچه تعادل بر آن حاکم نباشد و یا استفاده فاخر از آن صورت نگیرد یعنی همان داستان استفاده از چاقو برای جراحی و یا جنگ و جدل.

  موسیقی حلال چیست و موسیقی حرام چیست؟

به گمانم هنری که در جهت ایجاد آرامش و نشاط قلبی و روحی حرکت کند حلال است و در غیر این صورت حرام است.

می دانید مردم چی گوش می­دهند به عنوان موسیقی؟

مردم می­نوانند هر موسیقی را بشنوند ولی مخاطبان موسیقی پاپ بیشتر است.

 فکر می­کنید دلیلش چیست؟ چرا ذائقه مردم به این سمت کشیده شده است؟

به نظر من چون ­ نوازندگان پاپ سریعتر آن­را یاد می­گیرند. در جامعه بیشتر اجرا و با این افزایش اجراها ذائقه مردم هم می­تواند به سمت آن تغییر نماید.

چطور کنسرت موسیقی می­تواند سالم و بدون حاشیه برگزار شود بدون اینکه به شأن انسانی تماشاچی لطمه بخورد؟

فکر می­کنم بزرگ ترین مشکل که نه در موسیقی بلکه در برخی فضاهای اجتماع ما وجود دارد، این است که  اشخاصی که مسئولیت قبول می کنند، ممکن است کاملاً در جای خودشان  قرار نگرفته باشند و بدتر از آن اینکه آن ها ممکن است  فکر کنند هر کاری دلشان  خواست می توانند و باید انجام دهند و از طرفی عدم آگاهی مردم نسبت به آن موضوع این اجازه را به آنها می­دهد.

آیا مشاور موسیقی رییس محترم اداره ارشاد ما تخصص در زمینه موسیقی دارد یا فقط به دنبال هیاهوی موسیقی بوده است. اگر به این ترتیب بگذرد، فاتحه ی  هنر  موسیقی فاخر را در رفسنجان باید خواند.

موسیقی رفسنجان به چه سمتی  حرکت می­کند؟ از نظر تعداد هنرمندان و کیفیت آثاری که ارائه می­دهند رفسنجان در چه جایگاهی قرار دارد؟

موسیقی شهر احوال خوبی ندارد؛ برنامه­ هایی که سی سال پیش اجرا می­شد، بصورت ضعیف ­تر دنبال می­ شود. البته ما سعی کردیم، با همراهی دیگر هنرمندان موسیقی شهر چند فعالیت ارائه بدهیم.از جمله  اولین آلبوم موسیقی محلی رفسنجان با پتانسیل کاملاً بومی را منتشر کردیم. موافقت اجازه اولین نمایندگی خانه موسیقی(قدرتمندترین نهاد تصمیم­گیری در مورد موسیقی فاخر)  را بگیریم . دریافت مجوز ارائه دیپلم موسیقی کار و دانش و استقرار دبیرخانه جشنواره موسیقی آوای کویر و موسیقی آیینی، برگزاری کنسرت بزرگترین ارکستر تلفیقی کشور در چند روز گذشته این ها تلاشی بوده تا در این مسیر حرکت رو به جلویی داشته باشیم.

یعنی ما الآن در رفسنجان نمایندگی خانه ی موسیقی داریم؟

خیر، البته نمایندگی خانه موسیقی و برگزاری کلاس­های دیپلم موسیقی و دبیرخانه جشنواره آوای کویر و موسیقی آیینی به دلیل کمبود جا و کم لطفی اداره محترم فرهنگ و ارشاد و  واگذاری یکی از مراکز قابل استفاده یعنی افصح هجری و تحویل آن به یک فرد با تخصص غیر مرتبط که فعلاً در آن ماهانه شب­های افصح برگزار می­کنند، میسر نشد . هم­چنین برگزاری جشنواره موسیقی که از طرف اداره محترم فرهنگ و ارشاد رفسنجان با مخالفت روبرو شدیم.

شما به ما می گویید به نوعی شاهد برخورد غیر حرفه ای نسبت به هنر موسیقی در رفسنجان توسط اداره ارشاد هستید، می توانید توضیح دهید؟

یک دلیل ، عدم موافقت با برگزاری جشنواره موسیقی

دلیل مخالفت چی بود؟

طبق گفته ایشان نزدیکی مؤسسه مجری با آموزشگاه هزاردستان دلیل مخالفت ایشان است. ولی با توجه به رزومه برگزاری ده ساله این مؤسسه و همچنین نگاه استانی بودن به جشنواره توسط مؤسسه و از طرفی تأمین هزینه ها نیز از طرف مؤسسه صورت می گیرد، جایی برای مخالفت ایشان باقی نمی گذارد.

دلیل دیگر عدم موافقت با واگذاری فضای افصح هجری جهت راه اندازی دفتر نمایندگی خانه موسیقی ایران،راه اندازی مرکزی برای برگزاری کلاس هایی جهت ارائه دیپلم موسیقی، راه اندازی دبیرخانه جشنواره موسیقی شهرستانی و استانی. علی رغم موافقت مؤسسه با پرداخت هزینه ها، موافقت آقای هجری و اداره کل.

دلیل بعدی هم بها دادن به گروه های غیر متخصص، با برخوردهای غیر حرفه ای در مقابل گروه های هنری فاخر و عدم اطلاع ما از دلیل این رفتارها توسط رییس محترم اداره فرهنگ و ارشاد رفسنجان. علی رغم اینکه ما  قبلاً با ایشان در خصوص امکان بروز این اختلافات و به هم ریختگی و از هم پاشیدگی انجمن موسیقی صحبت کرده بودیم. ولیکن ایشان از مشاورین غیر متخصص نسبت به موسیقی استفاده می کنند.

به عنوان مثال در مراسمی که به نام نخستین رویداد موسیقی نونهالان در شهر با حضور مسئولین و به دعوت ریاست محترم ارشاد برگزار شد. تعداد کمی از هنرجویان موسیقی بصورت کاملاً غیر حرفه ای دعوت به اجرای برنامه شدند. که حتی نوازندگان دلیل حضور سرپرست خودشان و دلیل حرکت دستانش را نمی دانستند و آهنگ ها را با نت فارسی می نواختند، که این شیوه مربوط به دوران عدم وجود نت نویسی در ایران است و جالب است که قبلاً چهل نفر از نونهالان زیر ده سال بارها برنامه اجرا کرده بودند، اما نامی از رویداد برده نشده بود.

و این تفکیک اجرای فاخر از غیر آن با نظارت متخصصین امکان پذیر است ، نه سلیقه ی شخصی.

 

آنچه برای برگزاری یک جشنواره لازم است؟

مؤسسه ی مجری ، فضای مناسب ، زمان مناسب ، اشخاص مناسب ، مجوز و نظارت که (توسط ارشاد انجام می شود) و اسپانسر (حامی)برای تامین هزینه ها، همه این ها  برای   برگزاری جشنواره لازم است، البته جشنواره می تواند جایی برای گفتگوی بین هنرمندان جهت تشکیل انجمن موسیقی باشد.

 

  تا به حال سرچشمه رفته ­اید؟ آن­جا را دیده ­اید؟

بله بارها، به اعتقاد من سرچشمه یک نعمت است که خداوند  به مردم رفسنجان داده است. امیدوارم این موضوع مردم رفسنجان را بیشتر سپاسگزار خداوند کند.

می دانید فاصله ی سرچشمه تا رفسنجان چقدر است؟

تقریباً پنجاه کیلومتر

 با توجه به اینکه سرچشمه جزء خاک رفسنجان است و رفسنجان یک شهر معدنی محسوب می­شود با استفاده از هنر موسیقی، چطور می­توان رفسنجان را یک شهر معدنی معرفی کرد؟

بله با شعر و موسیقی می توان به معرفی شهر پرداخت. امیدوارم مسئولین مس  اینگونه بپندارند که همانطور که در یک خانه چنانچه جواهر وجود داشته باشد اول صاحبخانه منتفع می­شود و بعد همسایه­ ها ، همانگونه که تا کنون عمل نموده ­اند ابتدا به رفسنجان توجه کنند سپس دیگر مناطق استان.

همکاری مس و شهرداری رفسنجان در فرهنگ­سازی و هدایت نوجوانان و جوانان به سمت کارهای فرهنگی، هنری و ورزشی چقدر می­تواند مؤثر باشد؟

کاملاً می­تواند تأثیرگذار باشد ولی همانطور که گفتم، نگرش عمیق و دقیق و تخصصی در هر بخش با مشورت صورت بگیرد، می تواند بسیار ثمر بخش  باشد و امیدوارم شهرداری نیز در این زمینه ها از افرادی که در شهر فعالیت های مستمر داشته اند حمایت نماید.

 

  • آرزوی موفقیت دارم برای شما هنرمند  رفسنجانی در عرصه ی موسیقی آقای مشرف و متشکرم . اِی مردم رفسنجان، اینجا دری باز شده است برای گفتگو و ادامه پیدا می کند تا نتیجه گیری ان شاء الله. از یک جایی باید شروع کرد. اگر قبول دارید لطفاً نظرات خود را به ما بگویید.

ادامه دارد…

 

برچسب ها:
ارشاد رفسنجان سعید مشرف موسیقی موسیقی در رفسنجان
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان