اعضای هیئت نظارت شورای نگهبان در رفسنجان پاسخ می دهند؛

ملاک برای تأیید یا رد صلاحیت داوطلبان شرکت در انتخابات چیست؟

  • شناسه خبر: 169302
ملاک برای تأیید یا رد صلاحیت داوطلبان شرکت در انتخابات چیست؟

چگونه صلاحیت داوطلبان شرکت در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی تأیید یا رد می شود و توسط چه کسانی  صلاحیت این نامزدها بررسی می شود؟

خانه » اجتماعی » ملاک برای تأیید یا رد صلاحیت داوطلبان شرکت در انتخابات چیست؟

به گزارش خانه خشتی، چهار سال گذشت و یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز از راه رسید، ثبت نام نامزدهای نمایندگی مجلس شورای اسلامی روز گذشته به پایان رسید و از امروز رسیدگی به صلاحیت داوطلبین آغاز می شود؛ هیات اجرایی بر اساس استعلامات از مراجع چهارگانه و تحقیقات محلی صلاحیت داوطلبین را بررسی و نتایج را پس از ۱۰ روز به هیات نظارت شورای نگهبان ارائه خواهد داد.

اما  چگونه صلاحیت این داوطلبان تأیید یا رد می شود و توسط چه کسانی  صلاحیت این نامزدها بررسی می شود؟

ما به سراغ اعضای هیئت نظارت شورای نگهبان در شهرستان رفسنجان که از سه نفر حسین صفری ( معلم باز نشسته و نویسنده کتاب  انقلاب اسلامی در رفسنجان)، محمد حسینی نسب ( جانباز ۴۵ درصد، آزاده ۱۰۲ ماه اسارت و برادر شهید، رئیس اسبق آموزش و پرورش رفسنجان ۹۲ – ۸۵، استاد  زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه های ولی عصر« عج»، نرجس، آزاد و علامه جعفری ) و رضا رنجبر کریمی ( استاد تمام رشته شیمی دانشگاه ولی عصر« عج » ، رئیس اسبق دانشگاه ولی عصر «عج»۹۳ – ۸۹) ، تشکیل می شود، رفتیم تا در این باره صحبت کنیم:

حسین صفری متولد ۱۳۲۷ در رفسنجان و به ما می گوید: هیئت نظارت مدعی است که انتخابات را درست برگزار می کند، حق را به حق دار می رساند و در امانت خیانت نمی کند.

مردم زمانی به ما به عنوان اعضای هیئت نظارت شورای نگهبان اعتماد می کنند که در عمل راستگویی مان ثابت شود. نظر ما این است که مردم به نظارت شورای نگهبان اعتماد کنند. و مردم به هر کس رأی بدهند ما این امانت را حفظ می کنیم. ولو اینکه خود ما به شخص دیگری رأی بدهیم. شبکه نظارت شورای نگهبان در رفسنجان بیش از ۹۰۰ نفر است. و بیش از ۱۹۰ شعبه ( صندوق ) اخذ رأی در رفسنجان داریم. البته این متغیر است.

توسط چه کسانی صلاحیت نامزدها بررسی می شود؟

۳۰ نفرمعتمد از سوی فرماندار به هیئت نظارت معرفی می شوند ، هیات بررسی می کند و پس از اظهار نظر ،  این  ۳۰ نفر با حضور هر سه نفر اعضای هیئت نظارتT فرماندار، رییس اداره ثبت و احوال و دادستان تشکیل جلسه داده و از بین خودشان هشت نفر  را انتخاب می کنند.

این هشت نفر و فرماندار ، رییس اداره ثبت و احوال و دادستان هیئت اجرایی را تشکیل می دهند و به همراه سه نفر اعضای هیئت نظارت صلاحیت ها را  بررسی می کنند.

کلیه جلسات انتخابات در رابطه با  هیئت های اجرایی صندوق ها و امور مربوط به انتخابات مجلس شورای اسلامی در حضور هیئت نظارت باید باشد، بدون حضور ناظر رأی گیری شروع نمی شود.

عوامل اجرایی هر شعبه اخذ رأی چه کسانی هستند؟

در هر شعبه اخذ رأی  افراد مورد اعتماد آن محله انتخابات را برگزار می کنند. که به آن ها اعضای اجرایی شعبه می گویند.

چگونه این افراد ( عوامل اجرایی صندوق ها) انتخاب می شوند؟

جلسات متعددی که هیئت اجرایی شهرستان در حضور هیئت نظارت در مرکز فرمانداری برگزار می کند. و از دهم آذر ماه تشکیل می شود. کار اصلی آ ن ها تعیین عوامل اجرایی شعب اخذ رأی می باشد. معمولاً کلیه افراد شعب اخذ رأی  که قبلا انتخابات را برگزار کرده اند، بررسی می شوند. در صورت عدم حضور یا  نقاط ضعفی که در دوره های قبل داشته اند  یا خودشان نخواهند همکاری کنند، افراد جدید اضافه می شوند.کلیه اسامی قبلی و پیشنهادی هیئت اجرایی شهرستان در حضور هیئت نظارت مورد بررسی قرار می گیرد و پس از تأیید هیئت اجرایی و نظارت ، اعضای هیئت اجرایی آن صندوق انتخاب می شوند. به همین ترتیب بقیه شعبه ها هم تعیین می شوند.

ناظرین شورای نگهبان صندوق ها چگونه انتخاب می شوند؟

تقریبا شبیه همین جلسات اما در طول سال به وسیله دفتر شورای نگهبان برای ناظران شورای نگهبان گذاشته می شود که در رفسنجان حدود ۹۰۰ نفر هستند . و بر اساس شناختی که از آن ها بوجود می آید در طول سال در جلسات آموزشی مختلف آموزش می بینند و شناخت نسبت به آن ها پیدا می شود و بر اساس علاقه و آدرس آنها برای هر صندوق حداقل ۳ نفر ناظر ابلاغ داده می شود.

ملاک تشخیص برای انتخاب نامزدها ی نمایندگی مجلس چیست؟     

براساس قانون کسانی  می توانند نامزد نمایندگی مجلس شوند. که حداقل دو شرط ابتدایی لازم را داشته باشند. سن حداقل ۳۰ سال و حداکثر ۷۵ سال باشد.  مدرک تحصیلی هم حداقل کارشناسی ارشد یا معادل آن باشد.

و می توانند در فرمانداری ثبت نام کنند. نامزد باید بداند می خواهد نماینده مجلس شورای اسلامی شود، که شعار مردم نظام نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی می باشد. یعنی ما چنین حکومتی می خواهیم. وابسته به شرق و کمونیست نیستیم ، وابسته به غرب هم نیستیم و با امریکا مخالفیم. شخص باید قبل از نامزد شدن برای نمایندگی ، زندگی اش شفاف مشخص باشد. اگر کارمند بوده اگر مسئول بوده این شعار در زندگی شخصی اش سر لوحه باشد. یعنی زمانی که رأی مردم را گرفت و به مجلس رفت دنبال ثروت اندوزی  و سیاسی بازی نرود.

آیا هیچ مرجعی درباره نامزد ها نظر می دهد؟

قبل از شورای نگهبان منابع چهارگانه درباره نامزدها اظهار نظر می کنند. منابع چهار گانه شامل: اداره ثبت و احوال ،  نیروی انتظامی  ، اداره اطلاعات و  دادستانی می باشند.

محمد حسینی نسب متولد ۱۳۴۲  در رفسنجان ، مسئول دفتر شورای نگهبان نیز به ما می گوید:  بنده به عنوان مسئول دفتر شورای نگهبان در رفسنجان، شش نفر را به عنوان اعضای هیئت نظارت بر انتخابات رفسنجان به کرمان معرفی می کنم. کرمان بررسی  می شوند و از این شش نفر سه نفر را به تهران معرفی می کنند و تهران تصمیم گیرنده نهایی است و سه نفر را تعیین می کنند. آقای حاج حسین صفری را با توجه  به تجارب ارزنده ای که دارد به عنوان رییس هیئت نظارت معرفی کردیم و بنده و آقای رنجبر کریمی. برای بخش ها هم هیئت نظارت بر انتخابات داریم. البته زیر نظارت رفسنجان قرار دارند.

ملاک برای تأیید یا رد صلاحیت ها چیست؟

به طور خلاصه نامزد ها در سه حوزه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هیچ گونه فسادی را مرتکب نشده باشند.

کار اصلی یک نماینده قانون گذاری است. اگر نامزدی سواد سیاسی و آگاهی نسبت به قوانین نداشته باشد، این تأثیر را در تصمیم شما می گذارد. که تأیید نشود؟

خیر در قانون این دیده نشده است. و این نقص قانون است. و آقای کدخدایی بارها اعلام کرده است که باید قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی اصلاح شود.

نظرات مردم ، خوب یا بد راجع به نامزدها بر هیئت نظارت تأثیر می گذارد؟

بله اگر مستند و موثق باشند. و می توانند به ناظران شورای نگهبان اطلاع رسانی کنند.

نامزدهایی که رد صلاحیت شدند اگر شکایت داشته باشند . به کجا  مراجعه می کنند؟

به هیئت نظارت استان مراجعه می کنند. اگر باز هم معترض اند به تهران فرستاده می شوند.

با اینکه این نامزدها از غربال شورای نگهبان بیرون می آیند و بعد از اینکه  رأی مردم را گرفتند.  بعضی ، نمایندگان شایسته ای در مجلس نمی شوند ، علت چیست!؟

بالاخره امتحان می شوند و بعد از اینکه زرق و برق را می بیند، اطرافیان را می بیند، از آن موقع تغییر پیدا می کند. و به نحوی جو گیر می شود. از غربال شورای نگهبان هر کس بگذرد و تأیید شود یعنی آدم خوبی است. آن جا که می روند ، تجربه کافی ندارند، تحت تأثیر قرار می گیرند، پول و ثروت می بینند، رابطه می بینند و …

پس اینجا نقش  مردم پر رنگ می شود در اینکه بهترین شخص را انتخاب کنند؟

بله این مردم هستند که از بین این اشخاصی که ما آن ها را تأیید صلاحیت کردیم اصلح را انتخاب می کنند و توصیه ما به مردم این است که حتما با دقت کافی، مشورت از دیگران و مطالعه درمورد فرد، از بین نامزدها بهترین را انتخاب کنند.

هیئت نظارت شورای نگهبان تا برسد به یک روستای دور افتاده مثلاً در کشکوئیه چه طور به هم وصل می شوند؟

ما در بخش ها نیز  باز ۳ نفر را به عنوان هیئت نظارت بر انتخابات در بخشداری انتخاب کردیم ، بخشدار و نماینده دادگستری و ثبت احوال  هم ۳۰ نفر معتمد به هیئت نظارت بخش پیشنهاد می کنند و سپس هیئت نظارت تأیید می کند. ۳۰ نفر از بین خودشان ۸ نفر را انتخاب می کنند و  مثل شهرستان در آن جا هم تکرار می شود. فقط نام نویسی نامزدها در مرکز حوزه انتخابیه است. سالم ترین انتخابات در ایران برگزار می شود. هیچ وقت در ایران تقلب آنچنانی نمی شود. اینکه بخواهند صندوقی را بردارند و تمامش  اسم یک نفر را بنویسند. غیر ممکن است. چون هر صندوق حداقل ۳  نفر ناظر دارد. خود نامزدها هم نماینده دارند.و یک نفر را  معرفی می کنند و آن ها هم نظارت می کنند. از این گذشته نیروی انتظامی هم هست. همچنین نماینده فرماندار و بخشدار هم در شعب حضور فعال دارند.

هیئت نظارت چشم بینای انتخابات است. و دقیق بر روند انتخابات از شروع تا  پایان با صداقت کامل نظارت دارد.

رضا رنجبر کریمی متولد ۱۳۵۲ در رفسنجان به ما می گوید: بر اساس اصل ۹۹ قانون اساسی، نظارت بر انتخابات بر عهده شورای نگهبان است.  پیرو قانون انتخابات مصوب مجلس شورای اسلامی و آیین نامه اجرایی قانون انتخابات ، تأکید می  کنند که نظارت شورای نگهبان بر انتخابات یک نظارت استصوابی است . یعنی از همان ابتدا و شروع ثبت نام تا انتها و تأیید انتخابات، بایستی با نظر و تأیید شورای نگهبان باشد. شورای نگهبان برای اینکه بتواند، در همه استان ها در همه شهرستان ها در همه بخش ها به صورت کامل نظارت را انجام دهد.   هیئت های نظارت استانی را تشکیل می دهد. که شامل پنج نفر هستند. و هیئت های نظارت شهرستانی که شامل سه نفر می باشند. نحوه انتخاب این افراد هم به این طریق هست که رییس دفتر شورای نظارت در هر شهرستان ، تعداد دو برابر ناظرین محترم که دارای سوابق نظارتی مناسب باشند را به هیئت نظارت استان اعلام می کند . هیئت نظارت استان با مکاتبه با هیئت نظارت مرکزی از بین افراد معرفی شده ۳ نفر را انتخاب می کنند.

(۵ نفر عضو هیئت نظارت مرکزی ، ۵ نفر عضو هیئت نظارت استانی، ۳ نفر عضو هیئت نظارت شهرستان ،۳ نفر عضو هیئت نظارت بخش ) بنده در سالیان گذشته هم به عنوان عضو هیئت اجرایی هم ناظر در انتخابات گوناگون شرکت داشتم. و آقای حسینی مسئول دفتر ، بنده را معرفی کردند.

وقتی نامزدی رد صلاحیت می شود مردم چه باید درباره آن فکر کنند؟

اظهار نظر در مورد نامزد ها بوسیله اعضای محترم هیئت اجرایی و تحقیقات انجام شده ناظرین محترم و نظر منابع چهارگانه و … صورت گرفته است. و پس از بررسی های لازم تأیید یا رد صلاحیت یا عدم احراز صلاحیت نظر داده می شود.

مراحل اظهار نظر در مورد نامزدها چگونه است؟

بعد از اتمام ثبت نام نامزدها ،بلافاصله استعلام از مراجع چهارگانه صورت می گیرد. مراجع چهارگانه بایستی به مدت چهار روز از دریافت نامه  پاسخ دهند. سپس هیئت اجرایی در کنار هیئت نظارت تشکیل جلسه می دهد،  و با توجه به اعلام نظر منابع چهار گانه به بررسی  صلاحیت ها می پردازد. و آن گاه نظر خود را به هیئت نظارت اعلام و هیئت نظارت هم  پس از انجام وظیفه خود به هیئت نظارت استان  و در نهایت تأیید نهایی صورت می گیرد.

بعد از اینکه  تأیید صلاحیت نامزدها اعلام شد، مرحله بعدی چیست؟

پس از اعلام تأیید صلاحیت نهایی نامزدها توسط شورای نگهبان ، قطعا جلسات توجیهی  با حضور هیئت اجرایی برای نامزدهای تأیید شده گذاشته خواهد شد. و موارد قانونی را به آنها گوشزد می کند. اینکه فرایند انتخابات و بحث تبلیغات و شعب اخذ رأی به چه شکلی است. برای نامزد ها شرح داده خواهد شد.

 به نظر شما مردم به چه کسانی رأی دهند؟

اعلام صلاحیت داوطلبان از سوی شورای نگهبان اعلام صلاحیت حداقلی است و مردم باید فرد اصلح را انتخاب کنند. خصوصیات فرد اصلح  در بیانات امام راحل و مقام معظم رهبری آمده است.

انتهای پیام/

برچسب ها:
انتخابات98 شورای نگهبان هیات نظارت هیات نظارت بر انتخابات در رفسنجان
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان