مدیر کل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

ضرورت توجه به استاندارد سازی تجهیزات در معادن

  • شناسه خبر: 169110
ضرورت توجه به استاندارد سازی تجهیزات در معادن

مدیر کل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بحث استانداردسازی تجهیزات مورد استفاده در معادن بسیار اهمیت دارد یکی از ارکان ایمن سازی معادن که باید به آن توجه کرد وجود تجهیزات استاندارد و قابل اطمینان در معادن است.

خانه » رفسنجان » ضرورت توجه به استاندارد سازی تجهیزات در معادن

به گزارش خانه خشتی؛ عصر امروز آیین اختتامیه همایش ملی ایمنی معادن و صنایع معدنی با حضور جمعی از مسئولین در سالن آزادی مجتمع مس سرچشمه برگزار شد.

علی مظفری مدیر کل بازرسی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی عصر امروز در این مراسم اظهار داشت: حوادث منجر به فوت در کشور ما در دهه اخیر در حوزه  تخصصی معدن در سال ۸۸ با رقم ۵۷ کشته در کارگاه های کشور و ۲۸۰ نفر حادثه دیده مواجه بودیم و طی یک دهه اخیر تا سال گذشته ۳۴ نفر کشته و۲۲۸ نفر  حادثه دیده در کارگاه های کشور داشتیم.

وی بیان داشت: این رقم بیانگر کاهش ۴۰ درصدی حوادث منجر به فوت و کاهش حدود ۲۰ درصدی آسیب هااست، طبیعتا آمار حوادث منجر به فوت و غیرفوت مهم است یک مورد فوت هم زیاد است باید به سمت آرمان کار بدون حادثه پیش رفت.

مظفری با اشاره به اینکه برای حرکت به سمت کار بدون حادثه، نیاز به مشارکت  تک تک افراد در بعد های اجتماعی، کارگری و کارفرمایی و نیروهای  دولتی است افزود: ۳۶۵ میلیون حادثه کاری در سال رخ می دهد که ۳۸۰ هزار منجر به فوت است در سطح ملی  در سال گذشته در بحث  ساختمان بیشترین آسیب های شغلی در قالب ۴۸ درصد در حوادث ساختمانی، ۵درصد حوادث در معادن، اتفاق  داده است.

مدیر کل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان داشت: میزان نرخ حوادثِ معادن رقمی متوسط  ۸  برابر سایر مشاغل است  لذا ایمن سازی معادن  به عنوان یکی از چالش های جهانی مطرح است و استفاده از فناوری های مدرن و تکنولوژی باید به آن توجه ویژه شود.

وی افزود: در این راستا بحث استانداردسازی تجهیزات مورد استفاده در معادن بسیار اهمیت دارد یکی از ارکان ایمن سازی معادن که باید به آن توجه کرد وجود تجهیزات استاندارد و قابل اطمینان در معادن است زیرا در معادن ماشین آلات در ابعاد بزرگتری هستند و خطرهای ناشی از این دستگاه ها به مراتب جدی تر و مهلک تر است.

مظفری بر استانداردهای اجباری برای ماشین آلات در کارگاه ها و معادن تاکید داشت و گفت: در حال حاضر نیز این موضوع در دستور کار قرار دارد و امیدواریم با مشارکت دانشجویان و اساتید دانشگاهی بتوانیم سرعت ارتقا ایمنی در معادن را افزایش دهیم و این ساختار در بحث ارتقای ایمنی در معادن موثراست.

این مقام مسئول با بیان اینکه  ارکان موضوعی تدوین مقررات ایمنی و بهداشت کار در شورای عالی حفاظت فنی پیش بینی شده و این شورا بیش از  ۶۰ آیین نامه ودستور العمل ایمنی را به تصویب رسانده است یادآور شد: این شورا تعدادی از آنها به عنوان آیین نامه های کلیدی در بحث ارتقا ایمنی مطرح کرده از جمله آیین نامه تعیین صلاحیت ایمنی پیمانکاران، آیین نامه مرتبط با بگارگیری ایمنی در کارگاه ها، آیین نامه آموزش ایمنی کارگران است و موضوع مهم کمیته های حفاظت و بهداشت کار که هر یک از آنها از طریق مشخص امکان بهره برداری از ظرفیتهای این مجموعه ها را پیش بینی کرده باید با نگاه خاص و مواد تعیین شده در آن در همه کارگاه ها انجام شود.

دولت‌ها باید به جامعه کارگری و کارفرمایی کمک کنند که فرصت شغلی حفظ شود

گودرزی معاون مرکز تحقیقات بهداشت کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم در این مراسم گفت: در کشور ایران سهم بخش معدن ۱.۲ درصد که با صنایع معدنی و زنجیره تولید موادمعدنی به ۸ درصد می‌رسد.

وی با بیان اینکه صنعت معدن صنعتی بالادستی است تصریح کرد: هر کشوری که نیروی انسانی توسعه یافته دارد حتی اگر شکست نظامی هم بخورد بعد از ۲۰ سال به جزو گروه های صنعتی برگردد ولی این امر در کشورهای در حال توسعه توجه نمی شود و آمار حوادث تایید کننده این موضوع است.

معاون مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی بهداشت کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان داشت: ۵هزار و ۵۰۰ معدن در کشور داریم که با ۹۵ هزار کارگر، تعداد افراد حادثه دیده و تعداد فوتی ها درسال ۹۶ افزایش ناخوشایندی را داشته است.

وی افزود: بخش معدن‌کاری همگن و یکدست نیست، ۵۰ درصد ارزش افزوده در معدن سنگ‌آهن، ۳۰ درصد در معادن مس، ۴ درصد در معدن سنگ‌آهک، ۴ درصد سنگ تزئینی و ۳.۳ درصد زغال سنگ است.

گودرزی با اشاره به اینکه معدن کاری نسبت به سایر امکانات بهره برداری مثل کشاورزی بهترین بهره برداری از زمین است خاطرنشان کرد: معدن کاری هیچ ضرری برای پوسته زمین نخواهد داشت.

وی عنوان داشت :هر فرصت شغلی به قدری ارزشمند است که دولت‌ها باید به جامعه کارگری و کارفرمایی کمک کنند که فرصت شغلی حفظ شود.

معاون مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی بهداشت کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در کشور ما از سال ۱۳۴۸ مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی بهداشت کار برای اقدامات فنی مهندسی و آموزشی در خصوص ایمنی و بهداشت کار تشکیل شد.

وی ادامه داد: یکی از اقداماتی که امسال پیشنهاد شد  الحاق به مقاوله‌نامه شماره ۱۷۶ بود با عنوان ایمنی بهداشت در معادن تدوین و تقدیم دولت شد که هماهنگی بسیار سختی داشت  در این راستا ۲۴۰ قلم استاندارد قرارداد تنظیم شده که ۲۷ مورد آن مربوط به تجهیزات ماشین‌آلات معدنی است.

زیدآبادی مدیر امور ایمنی مجتمع مس سرچشمه هم با بیان اینکه ۶۰ درصد حقوق و عوارض دولتی در ایران از معادن کرمان است عنوان داشت: این رقم نشان می‌دهد فعالیت معدنی در این استان بالاست با توجه به راه اندازی کارخانه اسید سرچشمه صنایع پایین دستی در منطقه ویژه اقتصادی راه اندازی خواهد شد.

این همایش که از روز گذشته آغاز به کار کرده بود عصر امروز با تجلیل و تقدیر از مقاله های برتر به کار خود پایان داد.

گزارش از منیژه نوروزی

 

برچسب ها:
آیین اختتامیه همایش ملی ایمنی معادن و صنایع معدنی مدیر کل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مس سرچشمه رفسنجان معاون مرکز تحقیقات بهداشت کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان